تنها یک دستگاه متولی مسائل اجتماعی‌وفرهنگی چهارباغ نیست

مدیرکل دفتر امور اجتماعی‌وفرهنگی استانداری اصفهان گفت: برای رفع و کاهش مسائل اجتماعی‌وفرهنگی، تنها یک دستگاه، متولی نیست و به‌طورقطع نمی‌توان برای رفع این مسائل در محور چهارباغ، از شهرداری انتظار بیشتری داشت.

مسعود مهدویان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: باید برای توسعه زیرساخت‌های تفریحی، اوقات فراغت و هیجانی برای عموم شهروندان به‌ویژه جوانان و نوجوانان برنامه داشت و طبیعی است در اثر فقدان یا کم بودن این زیرساخت‌ها، شهروندان با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد؛ به همین خاطر تأمین این زیرساخت‌ها یک اصل و سیاست مهم در مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: علاوه بر اقدامات خوبی که در این گذر فرهنگی توسط شهرداری اتفاق افتاده است، اما با توجه به کم بودن زیرساخت‌های تفریحی و هیجانی در شهر اصفهان، بهتر است در محور چهارباغ زیرساخت‌های اوقات فراغت، تفریحی و هیجانی بیشتری در نظر گرفته شود تا شاهد معضلات کمتری در این محور باشیم.

نیاز به توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تفریحی در چهارباغ

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان تصریح کرد: محور چهارباغ با توجه به پتانسیل بالا و اقدامات مناسبی که توسط شهرداری اصفهان برای این گذر فرهنگی صورت گرفته است، نیاز به توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تفریحی به‌ویژه با رویکرد غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان دارد.

وی اضافه کرد: برای رفع و کاهش مسائل اجتماعی‌وفرهنگی، تنها یک دستگاه، متولی نیست و به‌طورقطع نمی‌توان برای رفع این مسائل در محور چهارباغ، از شهرداری انتظار بیشتری داشت؛ بلکه بسیاری از دستگاه‌های اجرایی استان و شهر اصفهان بنابر وظایف ذاتی خود، برای کاهش و رفع معضل این محور دخیل هستند؛ ضمن اینکه نه‌تنها در چهارباغ بلکه برای کاهش و رفع معضلات شهری و استان، نیازمند هم‌افزایی و همکاری‌های بین‌بخشی دستگاه‌ها با یکدیگر هستیم.

حضور جوانان در چهارباغ، تهدید نیست بلکه فرصت است

مهدویان‌فر تأکید کرد: نباید انتظار داشت که شهرداری اصفهان تنها متولی اجرای برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و اوقات فراغت باشد بلکه نیاز است تمام دستگاه‌های اجرایی که در این حوزه وظایف ذاتی دارند با شهرداری همکاری‌های لازم را داشته باشند و در کنار شهرداری اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی و مذهبی کنند.

وی اظهار کرد: وقتی برای عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی متناسب با کالبد شهر برنامه‌ای طراحی نشود، باعث می‌شود محیط‌های شهری به جهت جذابیت‌ها، دسترس‌پذیری یا شاخص‌های مختلف دیگر، موردنظر برخی از گروه‌ها و تجمع‌های جوانان و نوجوانان قرار بگیرد که مصداق عینی آن را می‌توان در محور چهارباغ مشاهده کرد. به همین خاطر نمی‌توان نقد کرد که وجود بیش‌ازحد جوانان در چهارباغ یک آسیب است، بلکه آسیب جدی به خاطر نبود برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی است که نتوانستیم نیازهای جوانان در حوزه فرهنگی، اجتماعی را تأمین کنیم.

این دکترای سیاست‌گذاری عمومی گفت: حضور بیش‌ازحد جوانان در عرصه چهارباغ، تهدید نیست بلکه یک فرصت است که بتوانیم در این فضاها برنامه‌های مناسب برای تأمین درست نیازهای فرهنگی و اجتماعی صورت گیرد که این امر تا حدودی توسط شهرداری اصفهان در حال انجام است اما باید دستگاه‌های متولی دیگر در کنار شهرداری به این حوزه ورود کنند.

لزوم همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی استان با شهرداری اصفهان

وی ادامه داد: حضور و تجمع مردم در برخی نقاط شهری در تمام شهرهای جهان یک امر طبیعی است و نمی‌توان گفت این حضور گسترده مردم در محور چهارباغ، یک آسیب است؛ زیرا آسیب زمانی است که نتوانیم در این محور برنامه‌ها را برای تأمین نیاز شهروندان انجام دهیم. یکی از اقدامات خوب شهرداری اصفهان در ماه مبارک رمضان امسال برگزاری جزءخوانی قرآن در محور چهارباغ بود، اجرای این برنامه به‌خوبی نشان داد که شهروندان به چه میزان از برگزاری این‌گونه برنامه‌ها استقبال می‌کنند.

مهدویان‌فر تأکید کرد: چهارباغ با توجه به زیرساخت‌های خوبی که شهرداری اصفهان در آن فراهم کرده، باید محور رویدادها و برنامه‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و تفریحی باشد؛ البته ذکر دو نکته ضروری است، در وهله نخست سایر دستگاه‌های متولی در اجرای برنامه‌ها یاری‌رسان شهرداری باشند و نکته دیگر اینکه برنامه‌هایی همچون جزءخوانی قرآن کریم و خادم یاران رضوی در دهه کرامت امسال نباید مخل رفت‌وآمد مردم و آرامش این گذر فرهنگی باشد.

گفتگو از: شهین اصلانی خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 589159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.