تاثیر دامدارکارت بر رونق فعالیت دامداران/وضعیت پرداخت وام به واحدهای دام و طیور

اختصاص دامدارکارت برای تامین هزینه‌های دامداران روستایی و عشایری، از اقداماتی است که دولت سیزدهم در راستای پوشش بخشی از هزینه‌های دامداران انجام داد. دامدارکارت، بستری است که توسط آن تسهیلات یارانه‌ای به دامداران عشایر و روستایی ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همواره یکی از نگرانی‌های دامداران برای تأمین علوفه و نهاده‌ها تأمین نقدینگی بوده است، به خصوص از زمانی که با حذف ارز ترجیحی نرخ این نهاده‌ها گران‌تر شد و طبیعتاً دامدار هم به نقدینگی بیشتری نیاز پیدا می‌کرد. بعد از توزیع عادلانه یارانه‌ها، دولت تصمیم به ارائه راهکاری برای معیشت دامداران کرد؛ بر این اساس با هماهنگی بانک مرکزی از طرحی به نام «دامدارکارت» رونمایی شد.

بنا بر این طرح، بانک کشاورزی موظف است تا به دامداران جهت خرید نهاده‌های دامی در قالب دامدارکارت با نرخ سود ۱۰ درصد به واحدهای کوچک تسهیلات بدهد و واحدهای بزرگ می‌توانند از طریق سامانه بازارگاه با سود ۱۲ و ۱۵ درصد تسهیلات یارانه‌ای دریافت کنند که طبق اظهارات مسئولان بانک کشاورزی، اعتبار در نظر گرفته‌شده از سوی بانک مرکزی در این طرح، بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است. همچنین بنا بر اظهارات وزیر جهاد کشاورزی، مبلغ در نظر گرفته شده برای هر دام سبک ۳۰۰ هزار تومان و برای هر دام سنگین ۷۰۰ هزار تومان است. البته این امیدواری هم داده شد که مبلغ این تسهیلات افزایش یابد.

آیا تسهیلات دامدارکارت پاسخ‌گوی هزینه‌ها است؟

تا قبل از تخصیص دامدارکارت، دامداران و تولیدکنندگان دام، نیاز خود را از نهاده‌هایی چون سویا، جو، کنجاله و ذرت، از سامانه بازارگاه با قیمت‌های مصوب تأمین می‌کردند و از زمانی هم که طرح دامدارکارت اجرایی شد، دامداران روستایی متناسب با نوع دام خود کارت‌های تسهیلات را دریافت می‌کنند.

موضوع قابل توجه در رابطه با این تسهیلات، تأکید وزیر کشاورزی است مبنی بر آنکه قوانین رایج بر دریافت وام‌های بانکی نباید درمورد تسهیلات دامدارکارت برای فعالان این بخش، اعمال شود؛ حمایتی که با نبودش در این شرایط، قطعاً آسیبی بیشتر بر دامداران وارد می‌آید.

اما از سوی دیگر، هنوز مسئولان و فعالانی با اعتراض نسبت به شرایط موجود اقتصادی بر این باورند که تسهیلات دامدارکارت پاسخ‌گوی هزینه‌های دامداران نیست، زیرا اگرچه نسبت به تسهیلات دیگر، آسان‌تر پرداخت می‌شود اما مبلغ به میزانی نیست که یک دامدار یا مرغدار را از ورشکستگی نجات دهد.

تاثیر دامدارکارت بر رونق فعالیت دامداران/وضعیت پرداخت وام به واحدهای دام و طیور

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مورد تأثیربخشی دامدارکارت‌ها می‌گوید: با توجه به اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، واحدهای تولیدی دامداری به‌خصوص مرغداران، بسیار آسیب‌پذیر شدند و در حال خارج شدن از چرخه اقتصادی هستند؛ کارتی هم که به دامداران داده‌شده است ۵۰ درصد تسهیلات شارژ شده و باید در بازه ۹ ماهه بازپرداخت آن صورت گیرد. عملاً تسهیلات نیز فاقد اثربخشی مستقیم هست.

به گفته وی، این تسهیلات خرج یک ماه دام‌ها است و نقش مؤثری در تأمین نهاده‌ها ندارد. باید در اعطای تسهیلات به دامداران به‌ویژه دامداران سنتی توجه ویژه‌ای شود؛ دامداران را باید از ورشکستگی نجات داد. شاهد هستیم که تسهیلات نمی‌تواند از دامداران حمایت کند.

مشکل فعلی کمبود نهاده‌ها است

رضا زارع‌پور که از فعالان این بخش است نیز با اشاره به تسهیلات دامدارکارت به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: این طرح کمکی کوچک از سوی دولت برای دامداران و مرغدارانی است که گرفتار گرانی‌ها شده‌اند.

وی اضافه می‌کند: با افزایش قیمت خوراک دام و طیور، فعال راهکاری به‌جز گرانی محصول تولیدی خود ندارد، ازاین‌رو دولت با چنین راهکاری، سعی در جبران این گرانی‌ها دارد؛ هرچند طرح قابل قبولی هم بود اما چنین مبالغی نسبت به افزایش هزینه‌ها چندان جوابگو نیست.

این فعال ادامه می‌دهد: مورد دیگر آنکه فعلاً مشکلی که از کمبود نقدینگی هم فراتر رفته، نبود نهاده‌هایی است که فعالان برای دام و طیور خود نیاز دارند. براین‌اساس دولت به‌غیراز تأمین نقدینگی باید به فکر تأمین نهاده‌ها هم باشد؛ چون نبود خوراک موردنیاز دام و طیور، زیان سختی را بر واحدهای تولیدی وارد می‌کند که جبران‌ناپذیر خواهد بود.

تاثیر دامدارکارت بر رونق فعالیت دامداران/وضعیت پرداخت وام به واحدهای دام و طیور

تسهیلات دامدارکارت از راحت‌ترین وام‌های بانک کشاورزی

در برابر، عده‌ای از طرح دامدارکارت حمایت می‌کنند و معتقدند که با این راهکار، کمک مضاعفی به دامدار شده و سود پایین بازپرداخت آن بهترین مزیتی است که برای فعالان در نظر گرفته شده است.

به‌علاوه آسان بودن روال اداری دریافت این وام، ویژگی قابل‌توجهی است که کمترتسهیلاتی را می‌توان این‌چنین دریافت کرد؛ به صورتی که با مراجعه دامدار به اداره جهاد کشاورزی و انجام امور ثبت‌نام، وی سپس به بانک کشاورزی معرفی می‌شود و در قالب «دامدارکارت» تسهیلات به دامدار اختصاص می‌یابد. در مرحله بعد، دامدار به اماکن مشخص شده از سوی اداره جهاد کشاورزی مراجعه و نهاده خود را با تسهیلات مناسب دریافت می‌کند.

رضا رضایی، معاون اعتبارات بانک کشاورزی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: یکی از راحت‌ترین تسهیلات پرداخت شده توسط بانک کشاورزی که تاکنون به انجام شده است، تسهیلات یارانه‌دار دامدارکارت است که با سرعت بالا و وثیقه‌های کم و بازپرداخت سبک در اختیار دامداران قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود این تسهیلات، نهاده مورد نیاز دامدار به‌آسانی تأمین می‌شود تصریح می‌کند: ممکن است برخی از دامداران و کشاورزان نسبت به روند این تسهیلات و شلوغی شعب بانکی و خرید از سامانه بازارگاه انتقاداتی داشته باشند که به‌مرور در حال مرتفع شدن است.

معاون اعتبارات بانک کشاورزی اصفهان توضیح می‌دهد: پرداخت تسهیلات به‌طور کامل انجام شده است، درواقع نقدینگی به‌حساب سامانه بازارگاه واریز شده و با تأمین و آماده شدن نهاده‌ها پول از بازارگاه به‌حساب شرکت فروشنده نهاده‌ها واریز می‌شود.

تاثیر دامدارکارت بر رونق فعالیت دامداران/وضعیت پرداخت وام به واحدهای دام و طیور

رضایی درمورد زمان و میزان تسهیلات برای واحدهای دامداری و مرغداری می‌گوید: تسهیلات یارانه دار خرید نهاده‌های دامی به واحدهای کوچک در قالب دامدار کارت با نرخ سود ۱۰ درصد و به واحدهای متوسط و بزرگ‌تر از طریق سامانه بازارگاه با نرخ سود ۱۲ و ۱۵ درصد با بازپرداخت ۹ ماهه پرداخت می‌شود؛ این‌گونه قسمتی از سرمایه در گردش واحدهای مرغداری و دامداری تأمین می‌شود.

وی در رابطه با میزان استقبال فعالان اصفهان از این طرح، خاطرنشان می‌کند: در آغاز اجرای طرح دامدارکارت، استقبال بسیار بالایی انجام گرفت چون واحدهای بزرگ دام و طیور نسبت به دریافت تسهیلات اقدام می‌کردند ولی اکنون به دلیل آنکه به واحدهای کوچک‌تر رسیده‌ایم استقبال کمتر شده است.

معاون اعتبارات بانک کشاورزی اصفهان اظهار می‌کند: در این حال اصفهان رتبه نخست دریافت این تسهیلات را به خود اختصاص داده به‌طوری‌که تاکنون ۸۸۰ میلیارد تومان تسهیلات دامدارکارت پرداخت شده و تخمین زده می‌شود که تا پایان تیرماه، این عدد به هزار میلیارد تومان برسد. بعد از اصفهان، خراسان‌رضوی و سپس مازندران رتبه‌های دوم و سوم پرداخت وام دامدارکارت را به خود تعلق داده‌اند.

گزارش از: نفیسه زمانی‌نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 589074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسیح الله عاشوریان ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    8 0
    باسلام. به قران همش دروغه الان دو ماه شده بانک فرستاده ازینجا نامه ازون جا امضا بیار همشو درست کردم الان میگه اعتبار تموم شده. شما بگید چه گلی به سرمون بزنیم. دام هم مونده رو دستمون نه میتونیم بفروشیم نه میتونیم نگه داریم