چه افرادی بیشتر درمعرض ابتلا به کرونای طولانی‌مدت قرار دارند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به کرونای طولانی‌مدت در میان افراد چاق یا کسانی که در طول عفونت ریزش مو، سردرد و گلودرد داشتند، بیشتر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا معمولاً یک بیماری حاد است که بیش از سه هفته طول نمی‌کشد. با این حال برخی از بیماران حتی چند ماه پس از عفونت، علائم طولانی مدت را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات ممکن است علائم کرونای طولانی مدت بیش از ۱۲ هفته طول بکشد و اندام‌های متعددی از بدن را تحت تأثیر قرار دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که احتمال ابتلاء به کرونای طولانی مدت در میان افراد چاق یا کسانی که در طول عفونت ریزش مو، سردرد و گلودرد داشتند، بیشتر است.

عوامل خطر بروز کرونای طولانی‌مدت

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که چاقی رایج‌ترین عامل خطر مرتبط با کرونای طولانی مدت است. علاوه بر این، دیگر شرایط مانند آسم نیز می‌تواند خطر ابتلاء به کرونای طولانی مدت را افزایش دهد. به نظر می‌رسد که بعضی از علائم عفونت کرونا می‌تواند احتمال بروز کرونای طولانی مدت را پیش‌بینی کند، این علائم شامل ریزش مو، سردرد و گلودرد می‌شود. از دست دادن حس بویایی و اسهال نیز با ایجاد علائم طولانی مدت در ارتباط است.

ارتباط بین احتقان قفسه سینه و کرونای طولانی‌مدت

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که در طول عفونت کرونا دچار احتقان قفسه سینه می‌شوند، کمتر احتمال دارد که دچار کرونای طولانی‌مدت شوند. همچنین عواملی مانند سن، جنسیت، نژاد، قومیت و وضعیت فعلی سیگار کشیدن بر احتمال بروز کرونای طولانی‌مدت تأثیر دارد.

رایج‌ترین علائم کرونای طولانی‌مدت

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که رایج‌ترین علائم کرونای طولانی‌مدت شامل سردرد (۲۲ درصد)، آبریزش یا گرفتگی بینی (۱۹ درصد)، مشکلات گوارشی (۱۸ درصد) و خستگی (۱۷ درصد) می‌شود. علائم کرونای طولانی مدت در میان کودکان شامل خستگی، سردرد، مشکلات خلق و خو و تنگی نفس می‌شود.

ارتباط بین زیرسویه‌های امیکرون و احتمال بروز کرونای طولانی مدت

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد احتمال ابتلاء به کرونای طولانی‌مدت در میان افراد مبتلا به سویه امیکرون ۵۰ درصد است. با این وجود متخصصان معتقدند که زیرسویه‌های امیکرون مانند BA.4 و BA.5 بیشتر از دیگر سویه‌ها ایمنی ناشی از دریافت واکسن کرونا و ابتلاء به عفونت قبلی را خنثی می‌کند، بنابراین احتمال اینکه افراد مبتلا به این زیرسویه‌ها دچار کرونای طولانی‌مدت شوند زیاد است.

کد خبر 588967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.