جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل/ از مرگ بازیکنان ایتالیا تا قهرمانی اروگوئه

پس از برگزاری سه دوره جام جهانی، جنگ جهانی دوم شروع شد و برگزاری این مسابقات نیز به مدت ۱۲ سال متوقف شد و پس از توقف جنگ، چهارمین جام جهانی در سال ۱۹۵۰ به میزبانی برزیل با حضور ۱۳ تیم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جام جهانی فوتبال پربیننده‌ترین رخداد ورزشی در دنیا است و هر چهار سال یک بار برای مشخص شدن قهرمان فوتبال جهان بین تمام کشورها توسط فدراسیون جهانی فوتبال موسوم به «فیفا» برگزار می‌شود.

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، بیست‌ودومین جام جهانی است که از بیست‌ویکم نوامبر تا هجدهم دسامبر ۲۰۲۲ (سی‌ام آبان تا بیست‌وهفتم آذرماه ۱۴۰۱) به میزبانی کشور قطر برگزار خواهد شد و نخستین مرتبه است که یک کشور عربی، میزبانی جام جهانی را برعهده خواهد داشت. همچنین پس از جام جهانی ۲۰۰۲، این دومین بار است که جام‌جهانی در آسیا برگزار می‌شود. این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده‌است.

جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل/ از مرگ بازیکنان ایتالیا تا قهرمانی اروگوئه

تاریخچه جام جهانی جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل

مسابقات جام جهانی یا جام ژول ریمه از سال ۱۹۳۰ شروع شد و پس از آن هر چهار سال یک بار برگزار می‌شد اما پس از برگزاری سه دوره جام جهانی، جنگ جهانی دوم شروع شد و برگزاری این مسابقات نیز به مدت ۱۲ سال متوقف شد. آخرین جام قبل از جنگ جهانی جام ۱۹۳۸ به میزبانی فرانسه بود که در بحبوحه شروع جنگ برگزار شد. چهارمین جام جهانی در سال ۱۹۵۰ به میزبانی برزیل با حضور ۱۳ تیم برگزار شد. سوت شروع جام جهانی ۱۹۵۰ و اولین جام پس از جنگ جهانی دوم در ورزشگاه جدیدی به شکل ماموت بسیار بزرگ با گنجایش بیش از ۲۰۰ هزار تماشاگر به صدا در آمد. این ورزشگاه تا آن روز بزرگ‌ترین استادیوم ورزشی جهان شناخته شده بود.

سقوط هواپیما و مرگ تمام اعضای تیم فوتبال ایتالیا پیش از جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل

پیش از شروع جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل، هواپیمای تیم ملی فوتبال ایتالیا در در ماه مه سال ۱۹۴۹ سقوط کرد که باعث مرگ ۱۷ بازیکن و مربی تیم ملی این کشور شد. این اتفاق باعث شد ایتالیایی که در دو دوره قهرمانی جام را کسی کرده بود از شانس کمی در جام چهارم برخوردار باشد.

جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل/ از مرگ بازیکنان ایتالیا تا قهرمانی اروگوئه

حضور انگلیس در جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل

در جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل فیفا برای اولین مرتبه، به بریتانیا مجوز داد تا تیم‌های خود را برای گرفتن دو مقام در بازی‌ها شرکت دهد بنابراین دو تیم انگلیس و اسکاتلند که یکی از تیم‌های اتحادیه فوتبال بریتانیا بود، در این جام حضور پیدا کردند. تیم اسکاتلند ابتدا ادعا داشت که یکی از بزرگان این جام خواهد بود، اما در هممپدن پارک با دریافت یک گل شکست خورد و حذف شد. شکست اسکاتلند باعث شد تا تیم ملی انگلیس به تنهایی برای بلند کردن پرچم کشورش تلاش کند اما در ادامه این تیم نیز با داشتن بازیکنان بزرگی همچون استنلی ماتیوس، الف رمزی و تام فینی مقابل آمریکا شکست خورد.

روند بازی‌های جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل

در جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل ،۱۲ تیم در مرحله انتخابی برگزیده شدند تا به همراه ایتالیا قهرمان دوره قبل و برزیل میزبان مسابقات، دور نهایی را آغاز نمایند. در این جام مرحلهٔ نیمه نهایی وجود نداشت و چهار تیمی که از گروه‌های خود بالا می‌آمدند، در بازی‌های دوره‌ای مقابل یکدیگر قرار می‌گرفتند تا بر اساس امتیاز قهرمان مشخص شود.

جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل/ از مرگ بازیکنان ایتالیا تا قهرمانی اروگوئه

قهرمانی اروگوئه در جام جهانی ۱۹۵۰

تیم اروگوئه علی‌رغم درخشش در دور مقدماتی، در فینال دوره‌ای این جام، نیمه نخست را برابر اسپانیا و سوئد بازنده بود و به سختی در نیمهٔ دوم برنده شد. مردم برزیل چنان از قهرمانی خود مطمئن بودند که پیش از برگزاری دیدار پایانی با اروگوئه، ترانهٔ پیروزی ملی را سروده و آن را آمادهٔ پخش نموده بودند ولی این آهنگ هیچ‌گاه شنیده نشد. برزیل با آنکه در آغازین دقیقه‌های نیمهٔ دوم دروازه‌ی اروگوئه را گشود اما در ادامه پذیرای ۲ گل گردید تا در پایان این دیدار به جز مارش عزا آهنگ دیگری شنیده نشود و ۲۰۵۰۰۰ تماشاگر برای این نتیجهٔ غیرمنتظره در ورزشگاه ماراکانا اشک بریزند.

تیم‌های حاضر در جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل

برای حضور در جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل ۳۳ کشور در مسابقات مقدماتی ثبت نام کردند که در نهایت این جام با ۱۳ تیم برگزار شد. کشور آرژانتین به علت روابط سیاسی سردی که با کشور برزیل داشت، از حضور دیدارهای مقدماتی انصراف داد، تیم ملی فرانسه نیز به دلیل مسافت طولانی سفر از حضور در برزیل امتناع کرد. تیم‌های بریتانیا به دلیل آشتی مجدد با فیفا در مسابقه انتخابی شرکت کردند که در آن انگلیس با شکست دادن اسکاتلند به جام جهانی راه یافت. آلمان به علت اینکه آغازگر جنگ جهانی دوم بود، از فیفا اخراج شد و شانس حضور در جام را نداشت. تیم اروگوئه که در سال‌های ۱۹۳۴ و ۱۹۳۸ غایب بود، با تیمی هماهنگ به دنبال کسی جام بود. برزیل میزبان که حمایت تماشاگران را داشت، در خیال قهرمانی، تدارک فراوانی برای کسب جام دیده بود.

جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل/ از مرگ بازیکنان ایتالیا تا قهرمانی اروگوئه

بازماندن برزیل از کسب قهرمانی جام جهانی ۱۹۵۰

دیدار افتتاحیه جام جهانی ۱۹۵۰ در ورزشگاه ماراکانا و در حضور تماشاگران پرشور بین کشور برزیل و مکزیک برگزار شد که برزیل با ۴ گل، مکزیک را شکست. برزیل در دیدار دوم با سوئیس ۲ بر ۲ مساوی کرد و با شکست دادن یوگسلاوی در دیدار آخر گروهی با نتیجه ۲ بر صفر به دور نهایی راه یافت. برزیل در مرحله نهایی مسابقات در روز نخست برزیل با نتیجه خیره کننده ۷ بر ۱ تیم سوئد را مغلوب کرد، در روز دوم برزیل با نتیجه ۶ بر یک اسپانیا را شکست داد تا به دیدار نهایی بین برزیل و اروگوئه برود. برزیل برای کسب عنوان قهرمانی تنها به یک تساوی نیاز داشتند و نتایج بسیار بهتری نسبت به اروگوئه داشت. مردم کشور برزیل قبل از برگزاری دیدار نهایی، کارناوال‌های شادی آماده کرده و منتظر قهرمانی تیم ملی شأن بودند. دیدار نهایی در ۱۶ جولای ۱۹۵۰ در حضور نزدیک به ۲۰۰ هزار هوادار در ورزشگاه ماراکانا برگزار شد. برزیل و اروگوئه نیمه اول را بدون گل پشت سر گذاشتند، با شروع نیمه دوم، فریکا دروازه اروگوئه را باز کرد و تیم برزیل را یک بر صفر جلو انداخت اما در دقیقه ۶۶ خوان شیافینو بازی را به تساوی کشاند و ۱۱ دقیقه مانده به پایان بازی گیگا برای اروگوئه گل دوم را به ثمر رساند تا شادی برزیلی‌ها را به عزا تبدیل کند.

ماراکانا بزرگترین ورزشگاه جهان با ۲۰۰ هزار ظرفیت در جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل

در جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل به علت محبوبیت زیاد فوتبال که تصمیم گرفته شد ورزشگاهی مدرن با ظرفیت ۲۲۰ هزار نفر در حومه شهر ریودوژانیرو ساخته شود. احداث این ورزشگاه در روز دوم اوت سال ۱۹۴۸ شروع شد اما تکمیل این ورزشگاه با مشکل مواجه شد و تا پنج هفته قبل از شروع مسابقات ورزشگاه آماده نشده بود به همین علت فیفا تصمیم گرفت دکتر اوتورینو باراسی را که تجربه بسیار موفقی در برگزاری رقابت‌های سال ۱۹۳۴ داشت، به ریودوژانیرو بفرستد در نهایت در روز ۲۴ ژوئن ۱۹۵۰ ورزشگاه ماراکانا به طور رسمی افتتاح شد. ورزشگاه ماراکانا بیشتر شبیه به یک ساختمان بود و سایت ویژه رسانه‌ها را نداشت اما برای میزبانی از مسابقات آماده شد.

جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل/ از مرگ بازیکنان ایتالیا تا قهرمانی اروگوئه

رکورد تماشاگران جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل

در فینال جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل رکورد بیشترین تماشاگر دریک مسابقه فوتبال با ۱۷۴ هزار نفر در ورزشگاه ماراکانای شهر ریودوژانیرو ثبت شد که تاکنون شکسته نشده است و به نظر نظرمی رسد این رکورد شکسته شود.

در مجموع ‎هزار و۳۳۷ نفر ‎ ۲۲ مسابقه این جام را از نزدیک تماشا کردند. این اولین باری بود که بیش از یک میلیون تماشاگر مسابقات جام جهانی را در ورزشگاه تماشا کردند.

اسطوره‌های جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل

  • مارکوئز دی منسس ادمیر فیزیک خوب، تعادل، سرعت فوق‌العاده و مهارت بالایی در کنترل توپ داشت و برترین گلزن جام جهانی ۱۹۵۰ با ۷ گل زده برای تیم ملی برزیل بود.
  • خوآن شیافینو در جام جهانی ۱۹۵۰ گل تساوی اروگوئه برابر برزیل را به ثمر رساند تا میزبان جام جهانی با گل 'گیگیا' در ۱۱ دقیقه مانده به پایان مسابقه به یک پیروزی غیر منتظره برسد.
  • جایر دا رؤسا پینتو را در کنار آدمیر و زیزینیو، آماده‌ترین مثلث تاریخ تیم برزیل می‌توان دانست. وی هافبکی با قدرت شوت زنی با پای چپ، متخصص در زدن شوت‌های بلند بود. جایر پیش از اینکه به دلیل آسیب دیدگی پا از فوتبال خداحافظی کند، در اکثر باشگاه‌های برزیل در دهه ‎۱۹۶۰ حضور داشت اما فوتبال ملی با جام جهانی ۱۹۵۰ به پایان رسید.

جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل/ از مرگ بازیکنان ایتالیا تا قهرمانی اروگوئه

ترکیب بازیکنان اروگوئه قهرمان جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل

  • دروازه‌بانان: رو که ماسپولی، آنیبال پاز
  • مدافعان: ماتیاس گونزالز، اسبیو تجرا، ویلیام مارتینز، هکتور ویلچز هافبک‌ها: خوآن کارلوس گونزالس، اوبدولیو وارلا (کاپیتان)، واشنگتون اورتونو، رودولفو پینی، ویکتور رودریگز آندراده، شوبرت گامبتا
  • مهاجمان: آلسیدس ادگاردو گیگیا، خولیو سزار بریتوس، خولیو پرز، کارلو رومرو، اوماس اوسکار میگوئز، خوآن شیافینو، لوئیس آلبرتو توریو، خوآن بروگوئنو، ارنستو خوزه ویدال، روبن موران
  • سرمربی: خوآن لوپز

برترین گلزنان جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل

  • ادمیر مارکوئز دی منزز (از تیم برزیل) ۹ گل
  • خوآن شیافینو (از تیم اروگوئه) ۵ گل
  • استانیسلائو باسورا (از تیم اسپانیا) ۵ گل

فیلم دیدار فینال جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل

کد خبر 588930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.