روابط عمومی فاصله عمیقی با بازاریابی و تبلیغات دارد

رئیس انجمن روابط عمومی ایران گفت: روابط عمومی فاصله عمیقی با بازاریابی، تبلیغات، تشریفات و خدمات دارد این در حالی است که در ارگان‌ها می‌بینیم فاصله‌ها رعایت نمی‌شود و در بسیاری سازمان‌ها به صورت ناقص از این حرفه استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خسرو رفیعی امروز -یکشنبه بیست‌وششم تیرماه- در جشن ملی ارتباطات و روابط عمومی و اختتامیه دومین جشنواره ملی ایده‌های خلاق روابط عمومی ایران که در سالن ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: هنوز همه کشورها روز روابط عمومی و ارتباطات را به عنوان روز جهانی نمی‌دانند اما اکثر کشورها این موضوع را قبول کردند و روز تولد مؤسس روابط عمومی را به عنوان روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی می‌دانند. امیدواریم بتوانیم صدای خود را به گوش همدیگر برسانیم و در کنار هم پرچم روابط عمومی را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: باید همه یادمان باشد که شاگرد دکتر حمید نطقی هستیم و سایه ایشان مانند آموزگار دلسوز و مهربان بالای سر ما است تا بتوانیم وظیفه خود را در این راستا ایفا کنیم.

رئیس انجمن روابط عمومی ایران با بیان اینکه ایرانیان از دیرباز دارای فرهنگ روابط عمومی بودند و در اشعار شعرای بزرگ به گونه‌ای فرهنگ روابط عمومی زنده است، تصریح کرد: باید بدانیم روابط عمومی چیست، شاید اگر دکتر نطقی روابط عمومی را نام ننهاده بود این حرفه را به عنوان مردم داری می‌شناختیم و شاید مسئولان بیشتر آن را می‌پذیرفتند.

وی اضافه کرد: این شغل با مردم و برای مردم است، امروز مشاهده می‌کنیم که تطابق نداشتن انتظار مدیران ارشاد در سازمان‌ها و تفکر علمی ما در روابط عمومی کار دستمان داده است. یعنی انتظار مدیران آن نیست که در روابط عمومی علمی به آن می‌پردازیم.

رفیعی با اشاره به سالروز درگذشت دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط عمومی در ایران، گفت: احترام به افکار عمومی، جلب اعتماد افراد مهم‌ترین خواسته جامعه است و این طرز تفکر برای سازمان‌هایی که نگاه ابزاری به روابط عمومی دارند متفاوت است و نقش تبلیغات و تشریفات بیشتر خودنمایی می‌کند. همچنین بازاریابی در این سازمان‌ها با روابط عمومی فاصله گرفته و جنبه سوددهی آن بدون توجه به افکار عمومی پررنگ می‌شود.

وی گفت: روابط عمومی فاصله عمیقی با بازاریابی، تبلیغات، تشریفات و خدمات دارد این در حالی است که در ارگان‌ها می‌بینیم فاصله‌ها رعایت نمی‌شود و در بسیاری سازمان‌ها به صورت ناقص از این حرفه استفاده می‌کنند.

رئیس انجمن روابط عمومی ایران افزود: این انجمن یادگار گران‌بهای پدر روابط عمومی ایران که از سال ۱۳۴۰ به دنبال این حرفه بود، است. دکتر نطقی اولین مدیر روابط عمومی وزارت نفت بود و اکنون به عنوان پدر روابط عمومی در ایران شناخته می‌شود. وی بعد از انقلاب مجدداً عامل اصلی تشکیل روابط عمومی ایران بود.

وی ادامه داد: اگر دکتر نطقی نبود شاید امروز رشته روابط عمومی در ایران نداشتیم، با حمایت و پیگیری مستمر وی که رشته روابط عمومی تعطیل شده بود دوباره راه اندازی شد. برخی رشته روابط عمومی را قبول نداشتند و روابط عمومی را رشته تشریفاتی می‌دانستند.

رفیعی یادآور شد: در حال حاضر دوره فوق لیسانس روابط عمومی دانشجو می‌پذیرد و امیدواریم به زودی دکترای روابط عمومی هم در کشور از سایر رشته‌ها جدا شود. زیرا هرچه بیشتر فناوری و نوآوری‌ها و ابزار در روابط عمومی جان می‌گیرد ما را به مردم نزدیک می‌کند، نیاز امروز جامعه ما ارتباطات، مردم‌داری، اعتماد عمومی و رضایت عمومی است اگر روابط عمومی نباشد این رضایت محو خواهد شد.

وی اظهار کرد: دکتر نطقی معتقد است روابط عمومی لازمه توسعه پایدار، مدعی‌العموم جامعه و مدافع سازمان است، همچنین معتقد است روابط عمومی در متن است نه در حاشیه این در حالی است که اکنون جایگاه روابط عمومی را اشتباه گرفتند. روابط عمومی باید در کنار مدیریت وظایف خود را ایفا کند، دکتر نطقی معتقد بود هر مدیریتی سزاوار روابط عمومی است که دارد اگر مدیر روابط عمومی قوی است رئیس آن هم قوی است.

رئیس انجمن روابط عمومی ایران تصریح کرد: امیدواریم همان گونه که دکتر نطقی معتقد است روابط عمومی در جهت مردم داری حرکت کند نه در جهت روابط عمومی صنعتی که در دنیای غرب و اروپا مطرح است زیرا روابط عمومی صنعتی به فکر سوددهی است.

وی در پایان با اشاره به خشکسالی زاینده رود گفت: ما روابط عمومی‌ها نباید زاینده‌رود را فراموش کنیم این ظلم است و باید جلوی آن ایستاد. این آب کجا می‌رود که زاینده‌رود خشک باشد و تمام ملت ناراضی هستند. از این رو روابط عمومی‌ها آب زاینده رود را مطالبه کنند.

کد خبر 588916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.