ساماندهی بوستان‌های پایتخت در اولویت شورای ششم

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ۱۲ بوستان در لیست بدترین بوستان‌های پایتخت قرار دارند و مشکلات این بوستان‌های باید رفع شود تا جان افراد به خطر نیفتد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر امانی امروز _ یکشنبه بیست وششم تیرماه_ در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران طی تذکری، اظهار کرد: حادثه ناگواری که هفته گذشته در منطقه ۱۵ رخ داد را تسلیت می‌گویم و در رابطه با بحث مهم ایمنی در شهر تهران به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها چند موضوع را یادآوری می‌کنم و امیدوارم مدیریت شهری برای آن چاره‌ای پیش‌بینی کند.

وی ادامه داد: موضوع ایمنی در پایتخت به شش موضوع اساسی قابل تقسیم است؛ ایمنی در بحث سیل و زلزله، ایمنی در مقابل حریق و آتش‌سوزی، ایمنی در گودال‌های دست‌ساز یا گودهای ناشی از رانش زمین، ایمنی سازه‌ها و رعایت اصول مهندسی هنگام ساخت و ایمنی ساختمان‌ها و سازه‌های قدیمی و فرسوده و در معرض ریزش به ویژه در معابر عمومی و ایمنی عمومی فضاها، اماکن و معابر عمومی و تأسیسات شهری است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به پنج بحث ایمنی به طور تقریبی وضعیت قانون و ساز و کارهایی که مدیریت شهری تعریف کرده، روشن و شفاف است، اما درباره ایمنی در ردیف ششم یعنی ایمنی عمومی فضاها، اماکن و معابر عمومی و تأسیسات شهری علی‌رغم اینکه در قانون مسئولیت بر عهده شهرداری است، اما سازوکار و ساختار اجرایی آن، درون سیستم تعریف نشده است و متولی واحدی ندارد.

وی اضافه کرد: حادثه تأسف‌بار سقوط دختربچه که هفته گذشته در یکی از فضاهای تحت مدیریت شهرداری در منطقه ۱۵ رخ داد و باعث جان باختن وی شد و حوادث مشابه که در گذشته در مناطق مختلف شهر تهران رخ داده، از مصادیق اهمیت ایجاد این نوع از ایمنی است؛ بنابراین ایمنی در فضاهای عمومی اماکن، معابر و تأسیسات شهری امری مهم است.

امانی با بیان اینکه واحدی در شهرداری تهران تحت عنوان HSE داریم و تمرکز آن بر ایمنی حین کار و اجرای پروژه‌ها و کنترل قراردادهای پیمانکاران است، گفت: معاون بهداشت در شرکت شهر سالم موضوع رعایت بهداشت را در آب، سرویس‌های بهداشتی، کارگران خدماتی و فضای سبز شهر کنترل می‌کند اما پاسخگوی ایمنی به معنای کنترل فضاهای عمومی معابر و تأسیسات شهری نیست. در سال ۹۶ و بر اساس بررسی که توسط این واحد در شهر تهران انجام شد. همچنین از ۱۶۹۱ بوستان پایتخت بازدید شد که حدود ۵۱ هزار مورد انطباق نداشتن در حوزه HSE گزارش شد که تعداد ۱۶ هزار عدد انطباق دارای درجه اهمیت بسیار مهم و به همین تعداد نیز انطباق نداشتن با درجه مهم بوده است که هر کدام از این هزاران انطباق نداشتن می‌تواند حادثه مشابه حادثه منطقه ۱۵ را برای شهر تهران به بار بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس رصدی که سال ۹۶ انجام گرفته است در ۱۲ بوستان مهم که در چهار منطقه تهران با کسب امتیازهای بسیار منفی از نظر رعایت مورد بهداشتی، ایمنی و محیط زیست در لیست بدترین بوستان‌های پایتخت قرار دارند و ممکن است حادثه ناگواری رخ دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان اینکه شهرداری برای کنترل ایمنی و رصد خطرهایی که روبه‌روی تمام افرادی است که از فضاهای عمومی شهر و معابر عمومی به ویژه از بوستان‌های پایتخت استفاده می‌کنند، متولی بگذارد تا رصد سال ۹۶ را به‌روزرسانی کند و زمان‌بندی برای رفع معضلاتی که ممکن است جان افراد را به خطر بیندازد، مشخص کند، افزود: به تازگی شنیدم شهرداری می‌خواهد واحد HSE را زیر نظر ستاد بحران شهرداری تهران بیاورد و نمی‌دانم آیا می‌تواند پاسخگوی این مسئولیت باشد یا خیر؟ شاید یک راهکار موقت باشد، اما به نظر می‌آید این کار به مطالعه، تحقیق و رصد نیاز دارد.

کد خبر 588842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.