مهدیشهر در تکاپوی نشاط و پویایی شهروندی

امروزه گسترش شهرنشینی و افزایش مسائل و آسیب‌های اجتماعی که سلامت روانی و نشاط شهروندان را در معرض خطر قرار داده، باعث شده است تا مدیران شهری برای ایجاد شور و نشاط شهر و شهروندی در تکاپو باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زندگی شهری در عصر کنونی با آشفتگی‌های فراوان اجتماعی و فرهنگی روبه‌رو بوده و این آشفتگی باعث شده است تا سلامت جسمانی و روحی و روانی شهروندان تحت تأثیر قرار گیرد و باعث بروز ناهنجاری‌های مختلف در جامعه شود، به همین دلیل مدیران شهری همواره در تلاش بوده‌اند تا با تمرکز و فعالیت روی مؤلفه‌های تأثیرگذار در حوزه شور و نشاط شهر و شهروندان تا حد بسیاری بر این ناهنجاری فائق بیایند و روحیه زیستن را به شهروندان تزریق کنند.

اگر نشاط در شهر جاری شود پویایی و پیشرفت را در آن شهر شاهد خواهیم بود، اما اگر توجهی به نشاط، سلامت روحی و ورزش شهروندان نشود به طور قطع با شهری ایستا مواجه خواهیم بود که آبستن معضلات بسیاری است، لذا می‌طلبد مسئولان شهری در راستای ایجاد شهری پویا و بانشاط گام بردارند، شهروندان نیز به دنبال فضاهایی هستند که شور و هیجان داشته باشد تا بتوانند روزمرگی‌ها و خستگی‌های خود را از تن در کنند در این بین شهرستان مهدیشهر از جمله شهرهایی بوده است که مدیران شهری در آن از آغاز به کار خود در دوره جدید تاکنون در تلاش بوده‌اند تا کمبودهای حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی رفع شود و شور و نشاط اجتماعی در شهر پهنه بگستراند، در این راستا اقدامات مختلفی باید انجام شود تا حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهر تقویت شود، پویایی در شهر تنها با برنامه‌ریزی‌های مؤثر و کارآمد به وجود خواهد آمد، شهر در انتظار خلق فرصت‌های بیشتری جهت ایجاد نشاط شهروندی در تمام حوزه‌ها است و همت شبانه‌روزی مسئولان شهری می‌تواند این مهم را محقق کند تا شهر در مسیر پیشرفت قرار گیرد.

مهدیشهر به دنبال نشاط و پویایی شهری

حسین عرب، رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مهدیشهر در خصوص اهمیت ایجاد نشاط شهروندی در شهر، می‌گوید: نشاط شهروندی همواره از اولویت‌های شورای اسلامی شهر مهدیشهر بوده است و در همین راستا بر اساس تقویمی که در آغاز سال ۱۴۰۱ نوشته شد، برنامه‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی دسته‌بندی شده و برگزاری جلسات ذیل کمیسیون مربوطه و برنامه‌های متنوع طبق این تقویم برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی در شهر تدارک دیده شده است و در حال پیگیری برای اجرایی شدن است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از آغاز به کار دوره جدید شوراها و مدیریت شهری، می‌افزاید: برگزاری مسابقات و جشنواره‌های مختلف و جشن‌های بزرگ با حضور عموم شهروندان در سطح شهر مهدیشهر به مناسبت اعیاد مختلف از جمله روز زن، ایام‌الله پیروزی انقلاب اسلامی، عید سعید فطر و نیمه شعبان، جشنواره‌هایی مانند جشنواره بادبادک‌ها، برقراری زنگ ورزش شهر، پیگیری بازپیرایی بوستان‌ها، نصب وسایل جدید بازی کودکان و ست‌های تندرستی تنها گوشه‌ای از اقدامات شورای ششم در راستای ایجاد شور و نشاط اجتماعی بوده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مهدیشهر ادامه می‌دهد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی طبق تقویم، برگزاری جشنواره ایل سنگسر مد نظر بوده و دبیرخانه جشنواره به صورت مداوم در حال فعالیت است. این جشنواره در فصل پاییز و در منطقه دربند مهدیشهر برگزار می‌شود و دلیل انتخاب پاییز، کوچ عشایر سنگسری در این فصل است. اجرای برنامه و طرح ویژه ازدواج آسان از دیگر عناوینی است که اعضای شورای ششم شهر جلسات متعددی را در این خصوص برگزار کرده‌اند؛ در نهایت دبیرخانه این طرح در فرمانداری تشکیل شد تا با همکاری و همیاری دستگاه‌های مرتبط، اقدامات مؤثری در این زمینه انجام شود و جوانان به ازدواج آسان و دور از تجملات و هزینه‌های گزاف برای شروع زندگی مشترک ترغیب شوند، همچنین برگزاری یادمان شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران از دیگر عناوین برنامه‌های فرهنگی است که اواخر مردادماه برگزار خواهد شد.

عرب با اشاره به اقدامات مدیریت شهری در خصوص حوزه ورزشی، می‌گوید: اولین قدم در این خصوص انتخاب شخصی به عنوان مشاور ورزشی شهردار بود که اقدامات این حوزه از سوی مدیریت شهری سامان بگیرد، زیرا به دلیل مسائل جمعیتی و رتبه شهرداری، سازمان یا معاونتی در این خصوص در چارت شهرداری مهدیشهر وجود ندارد.

مهدیشهر در تکاپوی نشاط و پویایی شهروندی

جاده سلامت مهدیشهر در گام‌های پایانی

وی تصریح می‌کند: گام بعدی پس از انتخاب مشاور ورزشی، اجرای نخستین برنامه شاخص ورزشی مدیریت شهری به نام زنگ ورزش شهر بود که هدف این برنامه، ایجاد تحرک و نشاط شهروندی و توسعه ورزش همگانی است. این برنامه هر هفته روزهای پنجشنبه اجرا می‌شود و در نظر داریم تا با برگزاری این قبیل برنامه‌ها در سطح هر هشت منطقه شهری، پتانسیل ورزشی در این مناطق تقویت شود و به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مهدیشهر با اشاره به گام‌های پایانی احداث جاده سلامت در مهدیشهر، می‌گوید: استقرار پیست دوچرخه‌سواری، اسکیت و ایجاد فضاهای ورزش‌های انفرادی و جمعی در کنار فضای پیاده‌راه برای برگزاری همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی از دیگر برنامه‌های مدیریت شهری مهدیشهر برای شهروندان است.

وی در خصوص جلسه مشترک بین وزیر ورزش و جوانان و اعضای کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مهدیشهر، اضافه می‌کند: در این جلسه تمام مشکلات زیرساختی، سخت‌افزاری و تنگناهای مالی ورزش مهدیشهر با وجود افتخارآفرینی‌های فراوان در سطح استان و کشور به اطلاع وزیر ورزش و جوانان رسید و رایزنی در خصوص رفع این مشکلات انجام و مقرر شد ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای دو استادیوم ورزشی شهرستان مهدیشهر تخصیص داده شود.

عرب در خصوص برنامه‌ریزی جهت همکاری و مشارکت خیران در برگزاری مسابقات مختلف مانند ورزش‌های بومی_محلی این منطقه، تاکید می‌کند: معتقد هستیم برگزاری چنین مسابقاتی استقبال خوب شهروندان مهدیشهری را به دنبال خواهد داشت.

نبود حامی و حمایت مالی؛ چالش جدی فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در مهدیشهر

وی با اشاره به موانع انجام برنامه و کارهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در مهدیشهر، خاطرنشان می‌کند: با توجه به عملکرد ضعیف هیئت‌های ورزشی در برگزاری مسابقات و جذب اعتبارات در این خصوص، بیشترین انتظارات حمایت مالی از سوی ورزشکاران و شهروندان، متوجه شهرداری و شورای اسلامی شهر مهدیشهر است و موضوع نبود حمایت مالی از چالش‌های بزرگ ورزش مهدیشهر و اجرای اقدامات فرهنگی و اجتماعی در این شهر بوده است، با وجود این چالش‌ها و موانع، امیدواریم با بهره‌گیری از ظرفیت خیران، سازمان‌های مردم‌نهاد و مسئولان استانی بتوانیم بخشی از این مشکلات و چالش‌ها را پوشش دهیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مهدیشهر می‌گوید: به عنوان اعضای شورای اسلامی شهر از شهروندان مهدیشهری انتظار داریم تا با مشارکت شهروندی و ورود به صورت خودجوش در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد، مدیریت شهری را در برگزاری هرچه بهتر برنامه و طرح‌هایی که در راستای نشاط و پویایی شهر است یاری و همراهی کنند.

مهدیشهر در تکاپوی نشاط و پویایی شهروندی

نواختن زنگ ورزش شهر در مهدیشهر

مهدی دانایی‌فرد، مشاور ورزشی شهردار مهدیشهر با اشاره به اقداماتی که در حوزه ورزش و نشاط شهروندی انجام می‌شود، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در ابتدای حضور در این سمت، طرحی را با هماهنگی شهردار به عنوان زنگ ورزش شهر به شورای اسلامی شهر مهدیشهر ارائه دادیم که مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد تا در راستای ایجاد تحرک و شور و نشاط اجتماعی و ترویج ورزش همگانی، برای شروع طرح هر هفته پنجشنبه‌ها ساعت شش صبح برنامه ورزش همگانی در محل پارک آبشار مهدیشهر انجام شود. پس از استقبال شهروندان از این برنامه تصمیم گرفته شد تا این طرح با همکاری اداره ورزش و جوانان، هیئت‌های ورزشی و مربیان و ورزشکاران فعال شهر پیگیری و علاوه‌بر آن برنامه عصرگاهی نیز به این طرح اضافه و هر هفته پنجشنبه‌ها برگزار شود. در نظر داریم تا برنامه‌ای تحت عنوان همایش‌های ورزشی در قالب کوه‌پیمایی و پیاده‌روی خانوادگی به صورت فصلی برگزار شود.

وی با اشاره به انتخاب مسئولان ورزشی محله‌ها در سطح هشت محله شهری، می‌افزاید: به دنبال آن هستیم تا با هماهنگی مسئولان ورزش محله‌ها، ایستگاه‌هایی را در بوستان‌های محله به عنوان ایستگاه ورزش در شهر با استفاده از تابلو یا بیلبورد به شهروندان معرفی کنیم و آنها را در بحث ورزش سبز مشارکت دهیم.

مشاور ورزشی شهردار مهدیشهر در خصوص توسعه و ترویج ورزش همگانی در مهدیشهر، ادامه می‌دهد: طرح‌های بسیار خوبی مانند سه‌شنبه‌های بدون خودرو در این زمینه وجود دارد که متولی اصلی برگزاری آن فدراسیون ورزش‌های همگانی و هیئت ورزشی مربوط به آن است، اما چنین طرح‌هایی در مهدیشهر انجام نشده و مهدیشهر در زمینه ورزش همگانی ضعیف است. اجرایی شدن طرح‌هایی مانند زنگ ورزش شهر نیز به علت پای کار آمدن شهرداری و شورای اسلامی شهر مهدیشهر است. برای برگزاری و برپایی طرح‌های بزرگ‌تر، فدراسیون و هیئت مورد نظر باید پای کار بیاید، زیرا برگزاری طرح‌هایی مانند سه‌شنبه‌های بدون خودرو و دوچرخه‌سواری نیازمند سازماندهی قوی و نظام‌مند است و ساختاری را می‌طلبد تا این فرهنگ در شهری مانند مهدیشهر نهادینه شود.

وی در خصوص لزوم توجه بیشتر به ورزش بانوان، تصریح می‌کند: پارک بانوان مهدیشهر به علت مشکلاتی که در روند احداث و مجوزهای مربوط به آن داشت، نتوانست برآورده‌کننده نیاز ورزشی بانوان شهر و ورزش آنها در فضای باز باشد، اما با این حال در صدد هستیم تا با همکاری مسئولان ورزش محله‌ها و مشارکت اداره ورزش و جوانان، بانوان در زمان‌های مشخصی بتوانند به سالن‌های ورزشی مراجعه کنند و ورزش صبحگاهی و همگانی را در این مکان‌ها یا فضای باز مدارس در سطح محله‌ها انجام دهند.

دانایی‌فرد می‌گوید: تجلیل از فعالان و مسئولان ورزشی محلات، قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی شهرستان در تاریخ بیست‌وپنجم اسفندماه سال جاری از جمله برنامه‌های شاخصی است که مدیریت شهری با همکاری اداره ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌ها قصد دارد بر اساسی ارزیابی عملکردها، از فعالان ورزشی شهر تجلیل کند و در تلاش هستیم تا این روند به صورت مستمر و سالیانه انجام شود.

کد خبر 588831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.