حجم تجارت الکترونیک در حال کاهش است

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان گفت: فعالان صنف فناوری اطلاعات در اصفهان تلاش کافی را داشته‌اند و نسبت به فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک فرهنگ‌سازی لازم انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاظم آیت الهی امروز _یکشنبه بیست و ششم تیرماه_ در نشست خبری اداره کل پست استان اصفهان، اظهار کرد: حجم تجارت الکترونیک در حال کاهش است و سرانه تجارت الکترونیک در استان اصفهان بسیار پایین‌تر از کشور است؛ حتماً باید اقدام منسجمی انجام شود تا شاهد رشد تجارت الکترونیک به صورت اصولی باشیم.

وی ادامه داد: فعالان صنف فناوری اطلاعات در اصفهان تلاش کافی را داشته‌اند و نسبت به فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک فرهنگ‌سازی لازم انجام شده است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان گفت: از شنبه _اول مردادماه_ به مدت یک هفته برگزاری رویداد هفته تجارت الکترونیک را پیش رو داریم.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان در خصوص اجرای رویداد تجارت الکترونیک در استان اصفهان تصریح کرد: از یکم تا هشتم مردادماه برگزاری این رویداد را پیش رو داریم و در یکم مردادماه، "رویداد مهرداد" پیش روی ما است که تمام استارتاپ ها در آن حضور دارند.

آیت الهی ادامه داد: کارگاه‌هایی را برای مردم و فعالین این حوزه از بیست‌وششم تا سی‌ام تیرماه برگزار می شود. همچنین شنبه _یکم‌مردادماه_ جمع بندی این رویداد را به میزبانی اتاق بازرگانی پیش رو داریم.

وی گفت: شرکت ملی پست در سال های حرکت های خوبی را درخصوص تجارت الکترونیک انجام داده است. همچنین در اتاق فکر اقتصاد استان با حضورافراد فعال دراین حوزه و معاون استاندار برای رشد تجارت الکترونیک در استان اصفهان، کمیسیون شکل گرفت.

پست استان اصفهان بعد از تهران بزرگترین هاب مرکزی کشور

در ادامه حمید باقری، مدیرکل پست استان اصفهان درخصوص نقش اداره پست استان اصفهان در تجارت الکترونیک گفت: یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها سرانه مرسولات در حوزه ارتباطات است. همچنین اعتقاد ما بر این است که دنیای دیجیتال هر چقدر پیشرفت کند نه تنها سرانه مرسولات کاهش پیدا نمی کند بلکه به دلیل استفاده یا خرید و فروش‌های آنلاین افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: امروزه کسب و کارهای فیزیکی در دنیای مجازی وارد نشود در آینده شکست می خورند.

مدیرکل پست استان اصفهان ادامه داد: بسیاری از استارتاپ ها به دلیل نداشتن شبکه توزیع مناسب و منابع مالی در تجارت الکترونیک موفق نشدند. پست با تحولی عظیم سکوی پرتاب تجارت الکترونیک شد.

باقری تصریح کرد: شرکت ملی پست زیرساخت‌های خود را در اختیاراستارتاپ ها قرارداد تا استارتاپ‌ها از این ظرفیت های ایجاد شده برای پیشرفت ایجاد کنند.

وی افزود: داشتن نیروی انسانی متخصص و متعهد از ظرفیت های ایجاد شده برای رشد تجارت الکترونیک است. پست تنها شرکتی است که در کل کشور توزیع مویرگی مرسولات دارد.

مدیرکل پست استان اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان به ازای هر ۶۵۵۶ نفر یک واحد پستی و هر ۱۱۸ کیلومتر مربع یک واحد پستی داریم.

مدیرکل پست استان اصفهان گفت: در حال حاضر موزعین مجهز به همراه نامه رسان هستند و تمام فرآیندهای ارسال رصد می‌شود.

باقری ادامه داد: اداره کل پست استان اصفهان بعد از تهران بزرگترین هاب مرکزی کشور است که به غیر از چهار استان کشور با همه استان های کشور ارتباط زمینی دارد.

وی گفت: برای مثال در گذشته اگر فردی نیازمند ارسال مرسوله به آذربایجان شرقی که دوترین نقطه به استان اصفهان است، بود باید مدت زیادی برای ارسال مرسوله در نظر می‌گرفت اما در حال حاضر اگر مرسوله امروز ارسال شود فردا در مبدا خواهد بود.

مدیرکل پست استان اصفهان افزود: از مرکز تجزیه مبادلات در روز دوبار ارسال مرسوله شهرستان های اطراف انجام می‌شود.

باقری ادامه داد: ۵ میلیون ۲۰۰ هزار رکورد بانک اطلاعاتی در اختیار اداره کل پست استان اصفهان است. خوشبختانه بانک اطلاعات منحصر به فرد است و به صورت روزانه این بانک اطلاعات به‌روز رسانی می‌شود.

وی تصریح کرد: ترافیک تجارت الکترونیک ۱۴۰۰ سال، ۷۹۵۵۵۶ فقره بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد داشته است همچنین گردش مالی این ترافیک ۱۶۴ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل پست استان اصفهان افزود: تعداد ۳۱۸۴۴۹ فقره خریدهای اینترنتی صادر شده از اصفهان در سال ۱۴۰۰، بوده است که رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته است، اما این تعداد قابل قبول نبوده است.

باقری ادامه داد: فروشگاه های اینترنتی ما در سال گذشته ۱۱۲۰ واحد بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۵۶ درصدی داشته است.

وی گفت: سهم خرده فروشی آنلاین در کشور چهار درصد است که این عدد در ترکیه هشت درصد و متوسط جهانی آن ۱۹ درصد است. حدود ۲۵۰ هزار مرکز تجاری در اصفهان داریم که از این تعداد تنها ۱۲۳ هزار مرکز به عرصه تجارت الکترونیک ورود کرده‌اند.

مدیرکل اداره پست استان اصفهان گفت: زمانی که خرد و فروش آنلاین صورت می گیرد واسطه از بین می رود و خریدار محصول را مستقیم از فروشنده دریافت می کند بنابراین ارزش افزوده برای خریدار و فروشنده ایجاد می‌شود.

باقری خاطرنشان کرد: شرکت ملی پست پوست اندازی جدید برای تبدیل به سکو پرتاب تجارت الکترونیک انجام داده است؛ اول راه هستیم. هرچند بیماری کرونا محدودیت‌هایی را برای ما ایجاد کرد فرصت هایی را هم در اختیار ما قرار داد. یکی از فرصت های ایجاد شده حرکت افراد به سمت خرید و فروش اینترنتی بیشتر از گذشته بود. پیش از کرونا بیشتر مرسوله ها ما نامه‌های پستی بود که در حال حاضر بسته های پستی به آن اضافه شده است.

اکوسیستم نیازمند مسئولین خواهان توسعه و بخش خصوصی جسور است

در انتها مهدی گمرگی، دبیر رویداد تجارت الکترونیک سال ۱۴۰۱ در خصوص تجارت الکترونیک گفت: تجارت الکترونیک حاصل پافشاری یک مدیر دولتی و جسارت یک سرمایه گذار بخش خصوصی بوده است. اگر این اکوسیستم بخواهد درست کار کند نیازمند دو مولفه است؛ این اکوسیستم نیازمند مسئولین خواهان توسعه و بخش خصوصی جسور است.

کد خبر 588769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.