تجربه و نظارت هم‌زمان؛ لازمه مرمت آثار باستانی

یک کارشناس مرمت آثار و بناهای تاریخی گفت: یک اصل بسیار مهم در مرمت این است که مرمتکار به سبک قدیم تعهد داشته باشد و همان مواد، مصالح اولیه و قدیمی را در اصلاح و ترمیم‌ها به‌کار ببرد.

فرامرز توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بحث‌های پیش‌آمده پیرامون مرمت گنبد مسجد امام (ره) اصفهان، اظهار کرد: استادان متبحری که در گذشته این بناها را مرمت می‌کردند از دنیا رفته‌اند از جمله مرحوم آقاخانی و حسین‌آبادی و دیگرانی که سال‌ها اصفهان بودند و بر کار مرمت آثار تاریخی اشراف کامل داشتند.

به گفته وی، در دوره‌های قبل این استادان در دانشگاه هنر تحصیل و تدریس می‌کردند و همراه با دانش‌اندوزی، کار عملی و میدانی را هم پیش می‌بردند.

این پژوهشگر هنر و آثار تاریخی ادامه داد: در گذشته بر اساس کیفیت کار به دانشجو امتیاز و نمره تعلق می‌گرفت و به‌گونه‌ای بود که دانشجو باید روی یک طرح باستانی در کنار استادان و مرمت‌کاران کار می‌کرد و مهارت خود را در عمل نشان می‌داد اما امروزه اولویت با مدرک‌گرایی است و کمتر به کیفیت و تجربه توجه می‌شود.

توکلی با بیان اینکه تعداد زیادی از شهرها و روستاهای ایران دارای آثار باستانی و کهن هستند، اظهار کرد: اصفهان در این میان از آن دست مناطق ویژه و به نوعی موزه‌ای در مرکز ایران است که باید با دقت و حساسیت بیشتری بر تاریخ و تمدن آن تمرکز داشت و اموری همچون مرمت یا بهسازی بناهای تاریخی آن را به افرادی کاربلد، با مهارت و کاردان سپرد.

وی تصریح کرد: در گذشته مرمت یک بنای تاریخی همچون مسجد شیخ لطف‌الله یا مسجد امام (ره) با اعتبار و مشارکت بین‌المللی انجام می‌شد و گاهی یک گروه متخصص از خارج کشور نیز در کنار استادان داخلی، بر مرمت یک بنای باستانی نظارت یا همکاری می‌کرد.

به گفته این کارشناس مرمت، بنای تاریخی با یک ساختمان یا منزل مسکونی شخصی متفاوت است و برای مرمت یا اصلاح سازه آن باید از افرادی که اصول مرمت را بلد هستند، بهره گرفت. حتی ضروری است یک باستان‌شناس در کنار گروه مرمت‌کار حضور داشته باشد تا مشکلی از لحاظ تطابق رنگ، جنس، طراحی و سایر موارد مرتبط به مباحث تاریخی و تمدنی پیش نیاید و شکل و شمایل باستانی بنا حفظ شود.

این پژوهشگر هنر و آثار تاریخی ادامه داد: یک اصل بسیار مهم در مرمت این است که مرمت‌کار به سبک قدیم تعهد داشته باشد و همان مواد و مصالح اولیه و قدیمی را در اصلاح و ترمیم‌ها به‌کار ببرد. امروز شاهد مرمت بازار تهران هستیم که از نظر زیبایی بسیار خوب کار شده اما بهای این اصلاحات این بوده است که حدود نیمی از مصالح، جدید هستند و بخشی‌هایی از بازار را از قدمت انداخته‌اند.

توکلی از مسئولان میراث فرهنگی خواست با دقت و حساسیت بیشتری بناهای تاریخی و باستانی را مرمت و بازسازی کنند و برای کار مرمت از استادانی بهره بگیرند که با سبک و سیاق کارهای تاریخی آشنا هستند و مهارت کامل در مرمت دارند.

همچنین علی‌رضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از پیگیری مجدانه در بازنگری مقطعی در خصوص مرمت بخش‌های مختلف گنبد مسجد امام (ره) اصفهان هم‌زمان با بازگشایی تدریجی داربست‌های پیرامون آن خبر داد.

وی تاکید کرد: با توجه به بزرگی طرح مرمت و گذشت بیش از ۱۱ سال از آن، هیچ‌گاه خود را از نظرات ارزشمند پیشکسوتان و دوستداران میراث‌فرهنگی بی‌نیاز نمی‌دانیم، لذا از تمامی همکارانم خواسته‌ام به‌ویژه در طرح‌های مرمتی سال جدید، نظرات تمامی پیشکسوتان و صاحب‌نظران را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش ایمنا، در روزهای اخیر انتشار اخبار و تصاویری از انحنای گنبد مسجد امام (ره) پس از مرمت، نگرانی مردم و فعالان حوزه میراث فرهنگی و باستانی را به دنبال داشت.

مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان اعلام کرده، پیمانکار ایراد را پذیرفته است و موظف شد بلافاصله پس از مرمت جزئی سایر بخش‌ها و باز شدن داربست‌ها، مرمت این قسمت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سر بگیرد.

کد خبر 588743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.