جنگ اوکراین تغییردهنده دوران است

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، بیست‌وششم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خداحافظی با سمند، تیبا، ساینا و پژو ۴۰۵» نوشت: بازاری با چهار خودروی ساینا، تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ خداحافظی خواهد کرد و در آینده‌ای نزدیک محصولات جدید، جایگزین این خودروها می‌شود.

روز گذشته سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تولید تیبا، ساینا و سمند متوقف شده و به تدریج خط تولید پژو ۴۰۵ متوقف می‌شود. از زمانی که خودروسازان به بلوغ نسبی رسیدند، تنها دو خودرو (منهای خودروهایی که به جهت تحریم امکان تولید آن در کشور وجود ندارد) از خط تولید خارج شده که اولین آن پیکان و دومی پراید بود.

این خودروها که زمانی لقب ارزان‌ترین خودروها را یدک می‌کشیدند به سختی از خطوط تولید حذف شدند چرا که خودروسازان تمایلی برای کنار گذاشتن گاو شیرده خود نداشتند. اما به اصرار سازمان ملی استاندارد و فشارهایی که برخی دیگر از بخش‌ها وارد کردند، بالاخره خودروهای پراید و پیکان به تاریخ پیوستند.

حال نوبت به چهار خودروی دیگر رسیده، خودروهایی که امکان ارتقای کیفیت ندارند و تکنولوژی آنها بسیار قدیمی شده است. گفته شده که خطوط تولید خودروهای سمند و ساینا، (خط تولید این خودروها تنها برای پاسخ به تعهدات فعالیت دارد) تعطیل شده و تا پایان ماه جاری آخرین تیبا تولید خواهد شد و از سویی پژو ۴۰۵ که همواره جزو پرفروش‌های بازار بوده به تدریج با کاهش و توقف تولید روبه‌رو خواهد شد.

جنگ اوکراین تغییردهنده دوران است

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنگ اوکراین تغییردهنده دوران است» نوشت: تا الان کارشناسان زیادی گفته‌اند که جنگ اوکراین یک جنگ معمول در میان سایر جنگ‌ها نیست. حالا مشاور ارشد سه دولت آمریکا در امور روسیه هم هشدار داده که جنگ اوکراین یک رویداد «بسیار دگرگون‌کننده» است و این پتانسیل را دارد که درگیری‌های دیگری در سراسر جهان به راه بیندازد.

فیونا هیل، کارشناس ارشد امریکایی در امور روسیه به پایگاه خبری «اینسایدر» گفت: «وقتی از ایده جنگ جهانی سوم استفاده می‌کنید، مردم شوکه شده و می‌ترسند، اما این، آن جنگ تغییردهنده دوران است. از این موارد در تاریخ اروپا بسیار بوده است.»

هیل گفت، این جنگ که از ۲۴ فوریه آغاز شده، «تبعات جهانی» دارد که فراتر از اوکراین و روسیه یا ناتو و اتحادیه اروپا است و در این زمینه به اثرات حال حاضر آن روی امنیت غذایی، بازارهای انرژی جهانی و «سابقه پوتین در زمینه‌چینی برای اقدامات مشابه در نقاط دیگر» اشاره کرد.

این کارشناس امریکایی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است جنگ اوکراین عاملی باشد که درگیری میان قدرت‌های بزرگ را تسریع کند، گفت: «همیشه خطر وجود دارد.»

او افزود: «می‌خواهم در این مورد خیلی محتاط باشیم، چون پوتین می‌خواهد ما باور کنیم که این یک جنگ نیابتی با ناتو است. او این‌طور به دیگران می‌گوید، اما این یک جنگ تسخیرکننده و فتح است.»

 فیونا هیل با این حال تأکید می‌کند که «این خطر جدی است که با جنگ کنونی درگیری‌های دیگری به راه بیفتد، درست همان‌طور که بهار عربی عمل کرد.»

جنگ اوکراین تغییردهنده دوران است

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تغییر اساسی در تعرفه مشاوران املاک» نوشت: چهارشنبه گذشته بود که بسته پیشنهادی سامان دهی بازار مسکن و اجاره‌بها به تصویب هیئت دولت رسید.

حالا مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی توضیحاتی را درباره مهم‌ترین محور آنکه تغییر در تعرفه مشاوران املاک است ارائه کرده است. یکی از محورهای مهم این بسته، سامان دهی حق کمیسیون مشاوران املاک است. بر این اساس، نرخ کمیسیون بنگاه‌ها بر اساس نرخ معاملاتی و اجاری ملک در هر منطقه تعیین و این نرخ روی قراردادها چاپ خواهد شد.

به این ترتیب پیش بینی می‌شود رقابت بنگاه‌های املاک برای بالا بردن هر چه بیشتر قیمت‌ها که موجب بالا رفتن تعرفه آنها تا پیش از این می‌شد، کنترل شود. دفاتر مشاوران املاک در سراسر کشور طبق قانون، باید از هر معامله تا ۲۵ صدم درصد کمیسیون دریافت کنند، با این حال در بسیاری از مواقع تا یک درصد از دو طرف معامله نیز دریافت شده و به دلیل خلأهای نظارتی جلوی این تخلف بزرگ گرفته نشده است.

مشکل وقتی حادتر می‌شود که می‌بینیم با این فرمول مشاوران املاک از افزایش قیمت مسکن و اجاره منتفع می‌شوند. با این حال، طبق مصوبه جدید، این رویه بعد از حدود ۴۰ سال قرار است تغییر کند.

حق کمیسیون چگونه تعیین می‌شود؟ بر اساس مصوبه دولت، دستمزد مشاوران املاک بر اساس «قیمت منطقه‌ای ملک» که توسط سازمان امور مالیاتی محاسبه می‌شود، تعیین خواهد شد. این قیمت، معمولاً در رقم‌های بسیار پایین‌تر از قیمت‌های موجود در آگهی‌ها و فایل‌های بنگاه‌های املاک است.

گفتنی است قیمت منطقه‌ای املاک هر سال توسط کمیسیونی با عنوان کمیسیون تقویم املاک، تعیین می‌شود. در تقویم املاک اجاری و معاملاتی، قیمت‌ها بر اساس ناحیه‌بندی‌هایی صورت می‌گیرد که در سازمان امور مالیاتی تعیین شده است.

جنگ اوکراین تغییردهنده دوران است

کد خبر 588718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.