۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵
تمیزترین شهرهای جهان

مردم برای انتخاب مقصد سفر یا محل زندگی خود فاکتورهای مختلفی را مورد توجه قرار می‌دهند، با این حال به نظر می‌رسد که تمیزی شهر از اهمیت بیشتری میان آن‌ها برخوردار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در بسیاری از شهرهای جهان، مردم هوایی آلوده تنفس می‌کنند، ضمن این‌که نبود نظافت کافی در محیط‌های شهری نیز به وضوح احساس می‌شود. این در حالی است که بعضی از شهرهای جهان نیز علاوه بر هوای پاک، از فضاهای بسیار تمیزی برخوردار است که همین ویژگی، تضمینی برای سلامت ساکنان به حساب می‌آید. در واقع، در شهرهای تمیز امنیت و کیفیت زندگی در سطح بالایی قرار دارد و مردم از سکونت در مناطق خود، بیشترین حس رضایتمندی را تجربه می‌کنند. در ادامه به معرفی تمیزترین شهرهای جهان می‌پردازیم.

کپنهاگ، دانمارک

پایتخت دانمارک ضمن این‌که در لیست شهرهای زیست‌پذیر جهان بالاترین جایگاه را از آن خود کرده، به‌عنوان تمیزترین شهر دنیا نیز شناخته شده است. از نظر تمیزی، کپنهاگ از مجموع ۱۴۰ شهر از پنج قاره دنیا توانسته است بالاترین امتیاز را که به میزان دو برابر بیشتر از رقیب خود بود، کسب کند. جالب این‌که تمیزترین شهر دنیا به‌عنوان بهترین نقطه جهان از نظر مدیریت شهری و امنیت نیز شناخته شده است که مردم آن، زندگی بسیار شادی دارند. کارکنان شهرداری بدون وقفه و به‌طور مداوم در حال تمیز کردن فضاهای عمومی هستند و خیابان‌های سراسر شهر حداقل روزی سه بار جارو می‌شود.

تمیزترین شهرهای جهان

سنگاپور

"فرهنگ" انگیزه اصلی تمیز نگه داشتن شهر در میان مردم سنگاپور و مدیران آن به حساب می‌آید. در واقع، مسئولیت‌پذیری شهروندان در مقابل فضاهای عمومی در میان مردم پایتخت سنگاپور نهادینه شده و در نتیجه این شهر دومین جایگاه شهرهای تمیز جهان را از آن خود کرده است. علاوه بر این، آگاه‌سازی مردم از مزایای پایداری توسط مدیران شهر، بازیافت آب، بهره‌گیری از پمپ‌های گرمایی کارآمد و ممنوعیت استفاده از مواد پلاستیکی از دیگر مؤلفه‌های مؤثر بر پاکیزگی سنگاپور به‌شمار می‌رود.

تمیزترین شهرهای جهان

هلسینکی، فنلاند

تنفس هوای پاک از مهم‌ترین ویژگی‌های هلسینکی به‌عنوان یکی از زیست‌پذیرترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. مرکز شهر دارای یک شبکه بسیار گسترده از پیاده‌راه‌هایی است که مردم را در امتداد فروشگاه‌های مجلل و مراکز تجاری شگفت‌انگیز به سمت مقصد خود هدایت می‌کند. جالب این‌که خیابان‌های عمومی شهر نیز همه روزه از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۲ شب به روی خودروها بسته می‌شود و همین امر ترویج بیشتر تردد سبز را میان ساکنان به دنبال دارد.

پایتخت فنلاند در سراسر جهان به داشتن یک سیستم حمل‌ونقل بسیار پیشرفته شهرت دارد که در آن حدود ۸۰ درصد از ساکنان به وسیله دوچرخه یا ترامواهای برقی به رفت‌وآمد می‌پردازند. هیچ زباله یا ماده پسماندی در فضاهای عمومی هلسینکی به چشم نمی‌خورد و همین امر تمیزی شهر را به بیشترین حد ممکن رسانده است.

تمیزترین شهرهای جهان

بریزبن، استرالیا

بریزبن پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر در ایالت کوئینزلند استرالیا در سراسر جهان به شهر خورشید، دریا و ماسه شهرت دارد که در یک منطقه نیمه‌حاره در ساحل شرقی استرالیا واقع شده است. بریزبرن حدود دو میلیون نفر ساکن را در خود جا داده که حس پاکیزه نگه داشتن شهر در همه آن‌ها نهادینه شده است. در واقع، مردم از این‌که در مناطقی تمیز زندگی کنند، حس غرور می‌یابند و همین امر آن‌ها را به کاهش تولید پسماندها و پاکیزه نگه داشتن فضاهای مقابل خانه‌های خود سوق داده است. علاوه بر این، ساکنان بریزبن هنگام مشاهده هر گونه آلودگی که البته به ندرت در فضاهای عمومی اتفاق می‌افتد، به سرعت برای تمیز کردن آن اقدام می‌کنند.

تمیزترین شهرهای جهان

هامبورگ، آلمان

هامبورگ دومین شهر بزرگ آلمان، در نزدیکی رودخانه البه قرار دارد و جمعیتی بیش از یک میلیون نفر را در خود جا داده است. امروزه هامبورگ به‌عنوان یکی از زیست‌پذیرترین شهرهای جهان شناخته می‌شود، چراکه فرصت‌های تفریحی و فعالیت‌های سرگرم‌کننده آبی زیادی در اختیار مسافران خود قرار می‌دهد. تردد مردم از طریق وسیله‌های حمل‌ونقل عمومی هیبریدی و انتشار صفر کربن از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر تمیزی هامبورگ به‌شمار می‌رود که از نظر تمیزی جایگاه اول شهرهای آلمان را از آن خود کرده است. علاوه بر این، دومین شهر بزرگ آلمان میزبان بازار هفتگی بزرگی به نام Rathausmarkt در فضای باز است که مردم می‌توانند در آن به غذاها و سبزیجات تازه دسترسی پیدا کنند.

تمیزترین شهرهای جهان

استکهلم، سوئد

استکهلم، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر سوئد نیز در لیست تمیزترین شهرهای جهان قرار دارد که بخش اعظم این جایگاه مهم را مدیون برخورداری از یک سیستم مدیریتی پایدار است. برنامه‌ریزان استکهلم توانسته‌اند مدیریت بازیافت را در سراسر شهر با موفقیت تمام انجام دهند و بیش از ۹۸ درصد پسماندها را مورد استفاده دوباره قرار دهند که این امر خالی بودن تمام دفن‌گاه‌های زباله را در پی داشته است. علاوه بر این، سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی شهر از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که در نتیجه تردد پاک آن‌ها، انتشار کربن در بخش پویایی شهری بسیار محدود است.

تمیزترین شهرهای جهان

کد خبر 588592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.