استفاده از انرژی‌های نو مقرون‌به‌صرفه نیست

رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان گفت: به‌دلیل در دسترس بودن و تهیه ارزان‌قیمت سوخت نسبت‌به انرژی‌های تجدیدپذیر، نمی‌توان انتظار داشت که پنل خورشیدی نصب شود. بنزینی که قیمت واقعی آن باید حدود ۱۵ هزار تومان باشد، ۱,۵۰۰ تومان به فروش می‌رود و سود آن به افراد پرمصرف می‌رسد.

محمود قلعه‌نویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اگر در خیابان‌های کشورهایی مانند آلمان و فرانسه _که به شکل کشور ما انرژی خورشیدی ندارند_ قدم بزنیم، می‌بینیم در خیلی از ساختمان‌ها پنل‌های خورشیدی نصب شده است؛ بنابراین چرا در کشور خودمان که کویرهای بسیار بزرگی دارد از این انرژی بهره نبریم؟

وی افزود: اگر اروپایی‌ها شرایط ایران را داشتند، از همین گرما حتماً انرژی تولید می‌کردند، درصورتی‌که خانواده‌ها در کشور ما برای مطبوع شدن هوا، بیست‌وچهار ساعت شبانه روز از کولر استفاده می‌کنند که خود این باعث تولید گرمای مازاد می‌شود.

به گفته رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان، برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان وجود دارد که به جز در مجموعه‌های بزرگ، هیچ اقدامی برای اجرای آن‌ها انجام نشده است. در صورتی که با الزامی شدن استفاده از قوانین این مبحث برای ساختمان‌های کوچک، بسیاری از مشکلات حوزه انرژی برطرف می‌شد.

پرت انرژی ریشه در ارزان بودن دارد

قلعه‌نویی با بیان اینکه وقتی کالا یا خدمتی ارزان است اهمیتی برای آن قائل نمی‌شویم، گفت: در کشور ما به دلیل در دسترس بودن و قیمت ارزان‌قیمت سوخت نسبت به انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان گفت که استفاده از این انرژی‌ها صرفه اقتصادی برای مصرف‌کننده ندارد.

وی ادامه داد: اگر الزامات به خوبی رعایت شود در شرایط فعلی می‌توان مانند بسیاری از کشورهای دیگر، از انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی استفاده کرد.

رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان اضافه کرد: براساس برخی آمارها، کشور ایران با نزدیک ۸۰ میلیون شهروند، تقریباً به اندازه کشور چین برای گرمایش ساختمان، انرژی گاز مصرف می‌کند چون ساختمان‌های ما اصلاً برای صرفه‌جویی و به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر طراحی نشده‌اند.

قلعه‌نویی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه قیمت انرژی در کشور ما ارزان است به راحتی آن را هدر می‌دهیم و کمتر به دنبال استفاده از جایگزین هستیم. درواقع هرچیزی که ارزان باشد آن را به روش نادرست مصرف می‌کنیم و این فقط شامل سوخت نیست بلکه شامل آب هم می‌شود؛ وضعیت آب در ایران بحرانی است و به سختی تصفیه می‌شود اما چون جریمه‌های پلکانی به درستی اعمال نمی‌شود به راحتی توسط مردم هدر داده می‌شود.

وی با بیا اینکه ایران دارای منابع عظیم گاز است، گفت: در کشور این گاز به بدترین شکل ممکن مصرف می‌شود؛ برای مثال ناوگان حمل و نقل به دلیل فرسودگی و به‌روزنبودن، برخورداری از استانداردهای پایین و رعایت‌نکردنِ فرهنگ استفاده از خودروهای تک‌سرنشین، به طور قابل توجهی انرژی را در این حوزه هدر داده می‌شود.

قیمت یک لیتر بنزین در اروپا بیش از ۷۰ هزار تومان است

به گفته رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان، در ایران سوبسید زیادی برای مصرف بنزین پرداخت می‌شود، در صورتی که قیمت یک لیتر بنزین در اروپا بیش از ۷۰ هزار تومان است. درواقع بنزینی که قیمت واقعی آن باید حدود ۱۵ هزار تومان باشد، ۱,۵۰۰ تومان به فروش می‌رود. سود واقعی این سوبسید به کسانی می‌رسد که بیشترین مصرف سوخت را دارند.

قلعه‌نویی افزود: یکی از راه‌حل‌هایی که برای رفع این مشکل وجود دارد، اختصاص سهمیه بنزین به هر فرد است؛ به‌نحوی‌که هر شخص با هر تعداد ماشین میزان مشخصی سهمیه داشته باشد.

کد خبر 588579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.