طوفان‌ خورشیدی، تهدید حیات نیست

یک پژوهشگر نجوم و علوم فضایی گفت: درواقع طوفان‌های خورشیدی که از سمت لکه‌های روی سطح خورشید به‌وجود می‌آید تنها سیستم ماهواره‌ای را تهدید می‌کند و برای حیات انسان‌ها تهدیدآمیز نخواهد بود.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه لکه‌های خورشیدی به سمت زمین شعله‌ور نخواهد شد، اظهار کرد: اینکه لکه‌های خورشیدی بتواند به سمت زمین شعله‌ور شود و زمین را تهدید کند، حقیقت ندارد.

وی تصریح کرد: در سطح خورشید لکه‌هایی وجود دارد که خروج انرژی از سطح خورشید دچار اختلال می‌شود؛ این اختلال که در لکه‌های سطح خورشید ایجاد می‌شود، ناشی از اختلالات مغناطیسی این ستاره است.

این پژوهشگر نجوم ادامه داد: خطوط مغناطیسی که در سطح خورشید قرار دارد در بازه‌های زمانی منظمی دچار درهم ریختگی و اختلال می‌شود و همین مسئله در ادامه موجب کاهش انرژی در مناطقی از خورشید خواهد شد.

وی تصریح کرد: این کاهش انرژی باعث می‌شود هنگامی که از سطح زمین با تلسکوپ‌های مخصوص خورشید را رصد می‌کنیم متوجه لکه‌هایی روی سطح این جرم آسمانی شویم.

مرادی افزود: در اطراف این لکه‌ها بخشی از مواد در امتداد میدان‌های مغناطیسی که از سطح خورشید بیرون‌زده است، به سمت فضا پرتاب می‌شود که به این مواد پرتاب شده، طوفان خورشیدی گفته می‌شود.

وی در همین رابطه ادامه داد: هنگامی که این مواد از سطح خورشید جدا شده و به فضا پرتاب می‌شود، به سوی زمین حرکت می‌کند، اما سیاره زمین در مقابل طوفان‌های خورشیدی به‌واسطه سپر دفاعی که دارد، تحت محافظت است.

این پژوهشگر نجوم و علوم فضایی تصریح کرد: میدان مغناطیسی و اتمسفر زمین باعث می‌شود سرعت طوفان‌های خورشیدی کاهش یابد و به نوعی خنثی شود.

وی تاکید کرد: در مواردی ممکن است طوفان‌های خورشیدی به قدری شدید باشد که به طبقات فوقانی جو زمین دست‌یابد. در این هنگام نخستین مشکلی که زمین را تهدید می‌کند، مختل شدن ارتباطات ماهواره‌ای است.

مرادی اضافه کرد: طوفان‌های خورشیدی دارای بار الکتریکی است و به همین دلیل می‌تواندبر ارتباطات ماهواره‌ای تأثیر بگذارد و منجر به ایجاد اختلال حرکت ماهواره‌ها، ارتباطات زمینی و حتی نیروگاه‌های برقی شود.

وی خاطرنشان کرد: درواقع طوفان‌های خورشیدی که از سمت لکه‌های روی سطح خورشید به‌وجود می‌آید تنها سیستم ماهواره‌ای را تهدید می‌کند و برای حیات انسان‌ها تهدیدآمیز نخواهد بود.

کد خبر 588553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.