هزینه‌های ناشی از تفکیک وزارت صمت

یک کارشناس اقتصادی گفت: وقتی دو وزارتخانه داشته باشیم به دو وزیر، ده‌ها معاون وزیر و کارمند ستادی و درنهایت به یک ساختمان جدا نیاز داریم. طرح تشکیل وزارت بازرگانی، تأثیری در کاهش قیمت کالاهای اساسی ندارد و تنها هزینه‌های دولت را بالا می‌برد.

نعمت‌الله اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: وقتی با یک فرایند معیوب روبه‌رو می‌شویم، خطای استراتژیک و راهبردی این است که به جای اصلاح آن فرایند معیوب، دست به ایجاد فرایند جدید بزنیم.

وی افزود: نتیجه این اقدام این است که تعداد زیادی فرایند با مأموریت مشابه داریم؛ بنابراین با این پدیده که چه کسی مسئول است، دچار سندروم اثر تماشا می‌شویم. برای مثال در حوزه فرهنگ ده‌ها نهاد موازی داریم که خودشان را متولی فرهنگ می‌دانند.

این اقتصاددان ادامه داد: این پدیده در اداره میراث و جهاد کشاورزی نیز مشاهده شده است و تا وقتی که سیستم مدیریتی اصلاح نشود، ادغام و تفکیک نتیجه‌ای نخواهد داشت.

اکبری با بیان اینکه این اقدام هیچ تأثیری در کاهش قیمت کالاهای اساسی نخواهد داشت، گفت: افزایش قیمت‌ها ارتباطی به این نهاد ندارد، بلکه ناشی از افزایش هزینه‌ها و تورم است؛ زیربنای افزایش قیمت‌ها، کاهش پایه پولی و نقدینگی در کشور است.

وی افزود: وقتی دو وزارتخانه داشته باشیم به دو وزیر، ده‌ها معاون وزیر و کارمند ستادی و در نهایت به یک ساختمان جدا نیاز داریم؛ درواقع با این تفکیک‌سازی تنها چیزی که اتفاق می‌افتد، افزایش هزینه‌های دولت است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: درخواست تشکیل وزارت بازرگانی در دولت قبل نیز ارائه شده بود اما با مخالفت مجلس روبه‌رو شد.

کد خبر 588495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.