حریق بیش از ۸ هکتار جنگل‌های استان اصفهان/تاثیر ۹۰ درصدی عوامل انسانی در آتش‌سوزی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر تاثیر ۹۰درصدی عوامل انسانی در آتش‌سوزی مراتع، گفت: مساحت ۸.۸ هکتار در جنگل‌های دست‌کاشت سطح استان اصفهان، طعمه حریق شده است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طی سال جاری شش مورد آتش‌سوزی در اراضی ملی به وقوع پیوسته که در سطح استان اصفهان مساحت ۸.۸ هکتار در جنگل‌های دست‌کاشت در شهرستان برخوار، فریدون‌شهر، فریدن، لنجان و آران‌وبیدگل طعمه حریق شده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان دارای ۱۰۰ هزار هکتار جنگل طبیعی است، افزود: استان اصفهان دارای شش میلیون هکتار مرتع و ۳۱۰ هزار هکتار جنگل‌های دست‌کاشت در عرصه‌های بیابانی است که به منظور کنترل بیابان‌زدایی و خیزش کانون‌های گردوغبار این جنگل‌ها بیشتر در مناطق سمیرم و فریدون‌شهر ایجاد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: بارندگی‌های بهاری طی سال جاری، موجب رشد گیاهان مرتعی و علوفه‌ای شده و پوشش‌های گیاهان یک ساله شده اما پس از آن کاهش بارندگی منجربه خشک و مستعد شدن آن‌ها برای وقوع حریق به علت وزش بادهای گرم می‌شود.

کاهش بیش از ۳۰ درصد بارندگی در استان اصفهان

وی با بیان اینکه از اوایل مهرماه سال گذشته میانگین بارش استان ۱۴۵ میلی‌متر بوده است که شاهد کاهش بیش از ۳۰ درصدی بارندگی بوده‌ایم، تصریح کرد: عامل مذکور موجب افزایش گزارش حریق در مراتع و پوشش‌های گیاهی شده و وزش بادهای گرم شرایط وقوع حریق‌های طبیعی را افزایش داده است.

شیشه‌فروش با اشاره به تأثیر عشایر و گردشگران در وقوع حریق، اضافه کرد: اشیای براق، فلزی و بطری‌های پلاستیکی رها شده در مراتع در مقابل خورشید مانند عدسی عمل می‌کنند و موجب آتش‌سوزی می‌شوند.

تشکیل تیم‌های محلی به منظور اطفای سریع آتش

وی با بیان اینکه وزش بادهای گرم ۱۰ درصد و عوامل انسانی ۹۰ درصد در وقوع آتش‌سوزی تأثیر داشته است، گفت: گاهی آتش زدن باقی‌مانده محصول در مزارع نیز با سرایت به سایر مناطق موجب آتش‌سوزی بیشتر می‌شود. دستورالعمل ایمنی آتش سوزی در مراتع و پوشش گیاهی ابلاغ و به جهاد کشاورزی نیز اعلام شده است تا به کشاورزان منتقل شود تا از آتش زدن باقی‌مانده مزارع خود، خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دستور جداسازی پوشش‌های خشک از فضای سبز و به باغداران حرص پوشش‌های گیاهی خشک از باغ‌ها، اعلام شده است؛ در همین راستا منابع طبیعی تیم‌های مراقبت را فعال کرده‌اند و به منظور اجرای طرح‌های پیشگیری و کنترل، با افراد محلی و دهیاری‌ها هماهنگی به عمل آمده است.

وی با بیان اینکه مراتع و پوشش گیاهی استان اهمیت بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: تیم‌های محلی نیز به منظور اطفای آتش سریع تشکیل شده، امکانات اطفای حریق بیشتر در مناطق غرب و جنوب استقرار یافته و هشدارهای لازم به منظور اطفای حریق داده شده است. از گردشگران نیز درخواست می‌شود، از رها کردن اشیای براق و روشن کردن آتش مراقبت نشده خودداری کنند.

کد خبر 588482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.