۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
اینجا جای پارک نیست!

نبود پارکینگ طبقاتی، نبود فضای مناسب برای پارک خودرو، متمرکز بودن مراکز خرید در هسته مرکزی شهر و نبود پیاده‌رو متناسب از مشکلاتی است که این روزها هر مراجعه کننده‌ای به مرکز شهر خرم‌آباد با آن دست به گریبان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه با گسترش روزافزون جمعیت شهرها، افزایش ورود و تردد خودرو، ساماندهی نشدن بافت‌های شهری به ویژه در مرکز شهر و توجه نکردن مدیریت شهری به این امر، جای پارک را به مسئله‌ای بغرنج و پیچیده تبدیل کرده است، به نحوی که یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان پیدا کردن جای پارک خودرو است؛ خرم‌آباد نیز به عنوان مرکز استان لرستان از این قاعده مستثنی نیست.

شهروندان خرم‌آباد می‌گویند برای پیدا کردن جای پارک باید چندین بار خیابان‌های اصلی، فرعی و کوچه پس کوچه‌های اطراف مرکز شهر را به امید پیدا کردن جای پارک پشت سر بگذرانند، در نهایت نیز مجبور به پارک دوبل در یکی از همین کوچه پس کوچه‌های تنگ و پرتردد هستند.

مسئولان شهری طی سال‌های گذشته توجه جدی به این مسئله نداشته‌اند؛ عوامل مهمی در شهر خرم‌آباد دست به دست هم داده‌اند تا چالش پارکینگ ایجاد و این مسئله هر روز بغرنج‌تر شود. نبود جای پارک علاوه بر ایجاد گره‌های ترافیکی سنگین و کور، آسایش و روان شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آستانه تحمل آنان را در روزگاری که هر فرد با هزاران مشکل روبه‌رو است، پایین می‌آورد.

زمین‌های خالی، جایی برای پارک خودروها

سلیمان میرزاپور، کارشناس برنامه‌ریزی شهری در این خصوص به ایمنا می‌گوید: عوامل مهمی در شهر خرم‌آباد دست به دست هم داده‌اند تا چالش پارکینگ به وجود بیاید و این مسئله را بغرنج کند. با آسیب‌شناسی این مسئله در می‌یابیم که کم عرض بودن خیابان‌ها خصوصاً در شبکه معابر مرکز شهر و اطراف آن، وجود مراکز خرید و فروش و بعضی ادارات و جاذبه‌های شهری در مرکز خرم‌آباد موجب شده تا عبور و مرور به سمت مرکز زیاد شود.

وی با بیان اینکه خرم‌آباد یک شهر خطی است و اگر بخواهیم از شمال به جنوب شهر برویم باید به ناچار از معابر کم عرض مرکز شهر عبور کنیم، می‌افزاید: این مسائل موجب شده تا هر روز افراد و وسایل نقلیه زیادی به سمت مرکز شهر روانه شود.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه مشکل پارکینگ نه تنها در مرکز شهر بلکه در سایر مناطق نیز وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: بسیاری از خیابان‌ها کم‌عرض و یک‌طرفه است و امکان پارک در شبکه معابر نیست، از طرفی خیابانی برای احداث پارکینگ وجود ندارد و اغلب فضاهایی که در شرایط کنونی برای پارک خودرو استفاده می‌شود، بافت‌های تخریب شده شهری یا زمین پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای است که به صورت موقت و در شرایط کنونی به عنوان پارکینگ استفاده می‌شود.

میرزاپور تاکید می‌کند: چنانچه در این زمینه اقدام موثری انجام نشود، این وضعیت درآینده ای نه چندان دور بدتر خواهد شد، چراکه زمین‌های خالی در آینده وجود نخواهد داشت.

کاربری‌های دولتی ضوابط مرتبط با پارکینگ را رعایت نکردند

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تصریح می‌کند: اغلب کاربری‌های دولتی همانند ادارات و بیمارستان‌ها ضوابط مرتبط با پارکینگ را رعایت نکرده‌اند، در حالی که بنا بر ضوابط تمام ادارات، واحدهای مسکونی و بیمارستان‌ها باید هنگام بنا، فضای پارکینگ به تناسب تعداد مراجعان ایجاد می‌کردند، اما عملاً پارکینگ یا ایجاد نشده یا کمتر از نیاز ایجاد شده است.

میرزاپور اضافه می‌کند: بسیاری از ادارات و بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی از این نظر دچار مشکل هستند و به دلیل نبود نظارت اصولی بر ساخت‌وسازها. اغلب مطب‌های شخصی یا ساختمان‌های پزشکان در شلوغ‌ترین خیابان‌های مرکز شهر ایجاد شده است که فضای کافی برای پارکینگ وجود ندارد.

وی با بیان اینکه روزانه حجم انبوهی خودرو از دیگر مناطق شهر به این اماکن مراجعه می‌کند، می‌گوید: انتقال مطب‌های شخصی وساختمان‌های پزشکان به دیگر مناطق شهر که فضای کافی برای خدمات مختلف استراحتگاهی، تفریحی و پارکینگ وجود دارد، بهترین گزینه ممکن است.

ایجاد پارکینگ طبقاتی یک ضرورت است

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان می‌کند: لازم است اقداماتی از قبیل ایجاد هسته‌های جدید شهری، انتقال ادارات، بیمارستان‌ها و کاربری‌های پر مراجعه به مکان‌هایی که شبکه معابر آن جوابگو است، انجام و از حجم تردد در مرکز شهر کاسته شود، اما اگر بخواهیم یک کار اصولی انجام دهیم باید هر کاربری که در بافت مرکز شهر ایجاد شود، حتماً فضایی برای پارکینگ داشته باشد؛ این اقدام باید در ساخت‌وسازها و نوسازی‌های بعدی رعایت شود.

میرزاپور با بیان اینکه ایجاد پارکینگ طبقاتی تا حدود زیادی ضرورت دارد، ادامه می‌دهد: مرکز شهر حتی در صورت انتقال کاربری‌های پر جاذبه، مراجعه کنندگان زیادی دارد، وجود جاذبه‌های گردشگری و تفریحی در این قسمت از شهر ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی را ضرورت می‌بخشد.

وی خاطرنشان می‌کند: ایجاد پارکینگ طبقاتی در مرکز شهر به دلیل تقاضای زیاد، کاملاً مقرون به صرفه است و هزینه‌ها را توجیه می‌کند.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری می‌گوید: در شهر خرم‌آباد با محدویت زمین مواجه هستیم؛ بنابراین ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی و پارکینگ‌هایی که به صورت عمودی توسعه داده شده است، بر پارکینگ‌هایی که افقی هستند و زمین و مساحت زیادی دارند، اولویت دارد.

میرزاپور با تاکید بر اینکه احداث پارکینگ افقی در مرکز شهر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، اضافه می‌کند: مقیاس و اندازه پارکینگ‌های طبقاتی متفاوت است. این نوع پارکینگ می‌تواند شکل ساختمانی بزرگ با چندین طبقه منفی و چندین طبقه مثبت باشد که ظرفیت چند هزار خودرو را دارد.

وی می‌افزاید: شکل دیگر پارکینگ طبقاتی در مقیاس‌ کوچک‌تر، ایجاد فضایی در حاشیه خیابان‌ها است که به شکل مکانیکی در چند طبقه خودروها را جا می‌دهد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تصریح می‌کند: کاهش عبور و مرورها به مرکز شهر، کاهش مسافرت‌های شهری، انتقال کاربری‌ها به مناطق کم تراکم شهری، نظارت بیشتر، ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی و زیرزمینی و نظارت بر ساخت‌وسازهای جدید از راهکارهایی است که می‌شود در این زمینه ارائه کرد.

نبود پارکینگ طبقاتی؛ چالشی مهم شهر خرم‌آباد

در همین پیوند ضرغام غلامرضایی، کارشناس برنامه‌ریزی شهری می‌گوید: یک چالش بسیار مهم در شهر خرم‌آباد مسئله پارکینگ است که خیابان‌ها را غیرقابل استفاده و مشکل آفرین کرده است، اما شهرداری می‌تواند این چالش را با استفاده از زمین‌های داخل و حاشیه شهر و ظرفیت بخش خصوصی به پارکینگ طبقاتی تبدیل کند یا در ساختمان‌هایی چند طبقه‌ای که محل خرید و فروش هستند در طبقات پایین آنها پارکینگ تعبیه تا خیابان‌ها خلوت شود.

وی تاکید می‌کند: توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که گردشگران را با جاذبه‌های گردشگری آشنا و در کنار آن فضاهایی به وجود بیاوریم که گردشگران، نه تنها تهدید نشوند بلکه امنیت را هم ایجاد کنیم. خرم آباد کوه‌ها و دره‌ها غارها و آبشارهایی ها همچنین رودخانه‌هایی در قسمت‌های مختلف شهر دارد که می‌توان از آنها و حتی روستاهای اطراف و شهرها کمک گرفت و به توسعه گردشگری در این شهر کمک کرد.

به دنبال احداث پارکینگ طبقاتی درسطح شهر هستیم / ادارات پای کار بیایند

سعید فتوحی، شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه یکی از مشکلات بسیار مهم شهروندان نبود پارکینگ در این شهر است، اظهار می‌کند: شهرداری آمادگی لازم را برای ایجاد پارکینگ طبقاتی در بیمارستان‌ها و ادارات دارد، اما زمینی در اختیار ندارد که به این امر اختصاص دهد.

وی می‌افزاید: یکی از نقاط ضعف شهر خرم‌آباد در نوروز امسال، نبود پارکینگ طبقاتی بود که مشکلاتی را به همراه داشت. به دلیل استقبال زیاد مهمانان نوروزی نتوانستیم جوابگوی آنان باشیم و در این راستا به دنبال احداث پارکینگ طبقاتی در سطح شهر هستیم.

شهردار خرم‌آباد خاطرنشان می‌کند: بازار و مطب‌ها در مرکز شهر است و شهروندان برای پیگیری و رجوع کارهایشان با ماشین‌های شخصی مراجعه می‌کنند؛ بنابراین با کمبود شدید پارکینگ مواجه هستیم.

فتوحی تاکید می‌کند: نبود هماهنگی و همکاری با مدیریت شهری و نبود مرکز هماهنگی، چالش پارکینگ را به‌وجود آورده است  در حالی که در گذشته اداراتی همچون آب و فاضلاب و برق و مخابرات با شهرداری یا زیر مجموعه آن هماهنگ بود.

وی تصریح می‌کند: همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های و حمایت آنها، بستر لازم را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم می‌کند، همانطور که پارکینگ طبقاتی سبزه میدان سال‌ها است به بخش خصوصی واگذار شده است.

حاضریم مشارکتی پارکینگ طبقاتی بسازیم

مجید دریکوند، نایب رئیس شورای شهر خرم‌آباد نیز با بیان اینکه ادارات می‌توانند سهمی در توسعه شهر داشته باشند، می‌گوید: ایجاد پارکینگ طبقاتی در شهرخرم‌آباد یک ضرورت است، اما واقعیت این است که شهرداری در مرکز شهر خرم‌آباد برای این منظور زمینی در اختیار ندارد و زمین‌ها مربوط به ادارات است. هر اداره‌ای که آمادگی داشته باشد حاضریم به صورت مشارکتی پارکینگ طبقاتی بسازیم.

وی با بیان اینکه بیمارستان شهید رحیمی، محل زندان سابق را به منظور ایجاد پارکینگ خریداری کرده است، خاطرنشان می‌کند: این محل به پارکینگ اختصاصی کارکنان بیمارستان تبدیل شده است. ساختمان پزشکان در مرکز شهر به نام کاربری مسکونی ساخته شده و سپس تبدیل به کاربری پزشکی می‌شود. 

نایب رئیس شورای شهر خرم‌آباد با بیان اینکه اگر ادارات و بیمارستان‌ها پای کار بیایند در تمام نقاط شهر از جمله بیمارستان شهید رحیمی پارکینگ طبقاتی می‌سازیم، تصریح می‌کند: هرچند احداث پارکینگ طبقاتی یک ضرورت است، اماشهرداری کمترین تقصیر را دارد چراکه برای این منظور زمینی در اختیار نیست، با این وجود از لحاظ مالی و قانونی حاضریم با هزینه شهرداری پارکینگ طبقاتی بسازیم.

دریکوند می‌گوید: پول حذف پارکینگ منازل باید صرف ساخت پارکینگ طبقاتی، اجرای پروژه‌های عمرانی و رفع مشکلات حمل ونقل شود و چنانچه این اتفاق بیفتد حاضر هستیم در بیمارستان شهید رحیمی پارکینگ طبقاتی بسازیم. 

گزارش از بتول صادقی‌مهر؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 588445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.