غربال مدیران به نفع مردم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، بیست‌وپنجم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رکوردشکنی مصرف سوخت در ایران» نوشت: این روزها، روزهای بسیار سختی برای کارکنان دو صنعت نفت و برق کشور است. هر دو بخش با حداکثر توان خود در حال تأمین انرژی مصرفی کشور هستند و تلاش می‌شود که در هیچ بخشی کسری، کمبود و مسائلی نظیر خاموشی رخ ندهد.

برخلاف سال گذشته که از ۱۰۰ روز گرم سال حداقل در ۸۰ روز خاموشی رخ داد، امسال تا این لحظه پایداری شبکه برق کشور حفظ شده و هیچ خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای اعمال نشده است. در همین حال، وزیر نفت از رکوردشکنی مصرف بنزین کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «مصرف بنزین در بیشینه تاریخی خود قرار دارد و گاهی از تولید نیز فراتر می‌رود.»

جواد اوجی، وزیر نفت می‌گوید: «این روزها در حوزه تأمین سوخت پایدار نیروگاهی به دلیل گرمای هوا و تولید حداکثری برق بالغ بر ۳۰۹ میلیون معادل مترمکعب سوخت در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.»
این رقم حداکثر سوخت مصرفی نیروگاه‌ها طی ۶۵ سال اخیر است که به صورت پایدار در حال تأمین است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ۳۰۹ میلیون مترمکعب سوخت مصرفی نیروگاه‌ها، حدود ۲۹۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی تزریق و مابقی از طریق سوخت مایع تأمین شد که البته این مقدار مصرف سوخت مایع به‌دلیل متصل نبودن بعضی نیروگاه‌ها به شبکه گاز کشور است.
اکنون حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز گاز در کشور تولید و مصرف می‌شود که نیروگاه‌ها بیشترین سهم مصرف را دارند.

سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده حدود روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب و صنایع عمده ۱۴۵ میلیون مترمکعب در روز است و محدودیتی در گازرسانی به صنایع نیز وجود ندارد. با توجه به این تأمین حداکثری سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و همینطور تولید بالاترین میزان تاریخی برق در کشور، خاموشی‌ها در تابستان جاری رقم نخورده است و شبکه برق کشور شرایط پایداری دارد.

غربال مدیران به نفع مردم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غربال مدیران به نفع مردم» نوشت: نقطه قوت یک نظام مردم‌سالار آن است که مردم همان گونه که با انتخابات، مدیران کشور را منصوب می‌کنند، بتوانند در سازوکاری دیگر، آن‌ها را برکنار کنند، یعنی انتخابات وقتی کامل است که قدرت انتصاب و برکناری را توأمان در کنار یکدیگر به مردم بدهد.

سازوکار این «قدرت برکناری» البته باید با تقویت نظام مردم‌سالار تعریف و تبیین شود. «دولت مردمی» در این سازوکار، یعنی دولتی که به نفع مردم تیغ اصلاح روی هر چیزی بکشد، حتی روی خود! دولت‌ها به اذعان خودشان و به فرموده رهبر معظم انقلاب نوکر مردم هستند.

مردم به عنوان ارباب باید بتوانند هر جا از خدمتگزاران خود ناراضی هستند، دست به‌تغییر بزنند. حالا بارقه‌ای از این نقطه‌قوت در کرمانشاه تابید؛ وقتی منتقدان حاضر در شورای اداری استان از رئیس‌جمهور خواستند با تشکیل کمیته‌ای در برخی انتصابات استان بازنگری کند و رئیسی بلافاصله گفت: «حتماً‌این کار را می‌کنم.»

اگر چنین دستور و ساختاری که رئیس‌جمهور وعده آن را داد، نه مقطعی باشد، نه نمایشی و نه محدود به مکان و تا قلب دولت و وزارتخانه‌ها پیش برود و هیچ چیز جز منفعت مردم مانع آن نباشد و دیگر اینکه مردم برای این تغییرات بتوانند صدای‌شان را رسا و سریع و بی‌واسطه به دولت برسانند و دولت هیچ باکی از کنار گذاشتن مدیران نالایق و قطع گردن اژدهای هزارفامیل در دولت نداشته باشد، یکی از تحولات مبنایی که فایده آن برای حال و آینده کشور غیرقابل محاسبه به لحاظ مادی و معنوی است، روی خواهد داد.

مشی تحول‌خواهی، مبارزه با ناکارآمدی و تلاش برای جایگزین کردن نیروهای انقلابی و جهادی به جای عناصر و مدیران بی‌انگیزه، نکته جدیدی نیست که رئیس‌جمهور در این سفر استانی گفته باشد، بلکه سیدابراهیم رئیسی از همان روزهای نخست ورود به پاستور همواره بر این نگاه تحول‌گرایانه به نفع خدمت به مردم تأکید کرده و با تکرار چندباره این عبارت که دولت سیزدهم شأنی جز خدمتگزاری و نوکری مردم برای خود قائل نبوده و نیست، بر انتصاب مدیران پاکدست، انقلابی، متعهد و توانمند در همه سطح تأکید کرده و تقریباً می‌توان ادعا کرد طی ۲۷ سفری که به استان‌ها داشته، همواره بر این نگاه اصرار داشته است.

غربال مدیران به نفع مردم

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بیم و امیدهای فاز جدید دارو» نوشت: دولت، اجرای طرح «دارویار» را از ساعات پایانی چهارشنبه‌شب آغاز کرد؛ طرحی که سخنگوی دولت از آن به عنوان «اصلاح نظام پرداخت یارانه دارو» یاد کرده و وزیر بهداشت هم گفته است این طرح راه‌حلی برای «تهیه آسان دارو»، «کنترل هزینه آن» و «حل مشکلات تکراری» این نیاز اساسی کشور است.

اینکه این طرح چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، موضوع گزارش امروز ماست و پاسخ آن از میان توضیحات دکتر «عین‌اللهی» وزیر بهداشت، دکتر «دارایی» رئیس سازمان غذا و دارو و همچنین در گفت‌وگوی اختصاصی با دکتر «روح‌الامینی» رئیس کمیته غذا و دارو مجلس و دکتر «فاطمی» نایب رئیس انجمن داروسازان کشور استخراج کرده‌ایم.

دارویار در واقع طرحی مشابه اصلاح یارانه نان است که با همه نگرانی‌ها و البته مشکلاتی که در ابتدا به همراه داشت، به سرانجام خوبی رسید و دولت در اجرایش موفق بود.

حالا تحلیل وزارت بهداشت و البته بسیاری از کارشناسان این است که تخصیص ارز دولتی به دارو هم باید همانند نان اصلاح شود؛ چراکه به دلیل اختلاف قیمت زیاد ایجادشده با بازار آزاد، باعث سوءاستفاده محتکران و قاچاقچیان، افزایش قیمت‌ها و کمیاب‌شدن برخی اقلام دارویی شده است.

به گفته وزیر بهداشت، برای کنترل این موضوع، حدود ۱۰ ماه کار مطالعاتی در دولت انجام شده و خروجی‌اش اجرای طرح اصلاح سیاست‌های ارزی یا همان «دارویار» است که البته وزارت بهداشت در برخی خبرهای خود، از نام «دارویاری» هم برای آن استفاده کرده است.

طبق اعلام نایب رئیس انجمن داروسازان ایران به خراسان، با تغییر شیوه تخصیص ارز دارو و مواد اولیه، قیمت داروهای داخلی تا حدود صددرصد و به طور میانگین حدود ۶۰ درصد افزایش می‌یابد؛ اما قرار است این تفاوت قیمت از طریق بیمه‌ها جبران شود و هزینه پرداختی مردم افزایش پیدا نکند. به گفته دکتر فاطمی با این طرح، قیمت داروهای خارجی هم تا پنج برابر بیشتر خواهد شد؛ اگرچه فعلاً در مرحله اول دارویار، همچنان ارز واردات این داروها به شیوه قبل تأمین خواهد شد.

طبق وعده وزارت بهداشت، با اجرای این طرح، قیمت داروهایی که با نسخه پزشک برای بیمار تجویز می‌شود، هیچ افزایش قیمتی نخواهد داشت اما طبیعتاً خرید دارو به صورت آزاد و بدون نسخه، شامل افزایش قیمت خواهد بود.

همچنین با اجرای این طرح، پوشش بیمه‌ای داروها هم بیشتر شده است به عنوان مثال علاوه بر ۱۴۰۰ قلم دارویی که هم‌اکنون تحت پوشش بیمه است، ۱۱۹ داروی OTC (داروهای بدون نسخه) مانند داروهای سرماخوردگی، برخی مُسکن‌ها و ضد حساسیت‌ها، که طی دو سال اخیر از چتر بیمه خارج شده بود، دوباره تحت پوشش قرار گرفته و علاوه بر آن به زودی ۳۳۶ قلم داروی دیگر نیز، بیمه می‌شود.

با این توضیحات، قرار است افرادی که تحت پوشش بیمه هستند، با داشتن نسخه پزشک یا برای تهیه ۱۱۹ قلم داروی OTC، مشکلی نداشته باشند و بتوانند بدون افزایش قیمت آن را تهیه کنند.

غربال مدیران به نفع مردم

کد خبر 588444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.