درآمد نجومی چلسی در فصل نقل و انتقالات!

در سال‌های اخیر تیم فوتبال چلسی از فروش بازیکنان خود، پول هنگفتی به جیب زده است که بیش از ۱.۳ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چلسی یک تیم سنتی در فوتبال انگلیس، به خرید ستاره‌های فوتبال مشهور است. آبی‌ها اگر فرصتی برای جذب یک فوتبالیست بااستعداد فراهم شود، تعلل نمی‌کنند؛ همان‌طورکه در گذشته بارها نشان داده‌اند، همچون پرداخت ۵۰ میلیون پوند (۶۰ میلیون دلار) برای فرناندو تورس در سال ۲۰۱۱ یا ۹۷.۵ میلیون پوند (۱۱۶ میلیون دلار) روی روملو لوکاکو در سال ۲۰۲۱ که در این سال‌ها رخ داده است.

درحالی‌که مهاجمان گران‌قیمت آن‌ها اغلب در استمفوردبریج با مشکل مواجه شده‌اند، رویکرد جسورانه چلسی در بازار نقل و انتقالات به ثمر نشسته است. آن‌ها یکی از موفق‌ترین باشگاه‌های انگلیسی در قرن بیست‌ویکم هستند که از سال ۲۰۰۵، پنج عنوان از شش عنوان خود را در لیگ به دست آورده‌اند.

وقتی در این مدت دو لیگ قهرمانان و چند عنوان لیگ اروپا را به ترکیب اضافه می‌کنید، می‌بینید که چرا آن‌ها مجبور شده‌اند کابینه جام‌ها را در سال‌های اخیر گسترش دهند. با این حال، چلسی صرفاً یک باشگاه خریدار نیست؛ آن‌ها بسیار زیرک هستند و از طریق فروش بازیکن نیز پول زیادی به دست می‌آورند.

درواقع آبی‌ها به دلیل جذب بازیکنان با استعداد جوان به قیمت ارزان و سپس فروش آن‌ها برای سود کلان، شهرت خوبی دارند. درواقع چلسی بیش از یک میلیارد یورو (۸۴۰ میلیون پوند / ۱.۰۱ میلیارد دلار) در فروش نقل و انتقالات از ابتدای قرن به دست آورده است. در ادامه ۱۰ فروش گران قیمت این باشگاه را بررسی می‌کنیم:

درآمد نجومی چلسی در فصل نقل و انتقالات!

موراتا | ۳۵ میلیون یورو | اتلتیکو مادرید | ۲۰۲۰

دوران حضور آلوارو موراتا در چلسی را می‌توان به عنوان فراموش شده طبقه‌بندی کرد. مهاجم وسط اسپانیایی در تابستان ۲۰۱۷ در میان هیاهوهای فراوان از رئال مادرید آمد. او رکورد خرید چلسی در آن زمان بود و برای آبی‌ها ۶۶ میلیون یورو (۶۰ میلیون پوند) هزینه داشت. اما موراتا نتوانست انتظارات را برآورده کند و تنها ۱۶ گل در لیگ در ۴۷ بازی به ثمر رساند. در ژانویه ۲۰۱۹، او در نهایت با یک قرارداد قرضی ۱۸ ماهه به اتلتیکو مادرید بازگشت. با این حال، زمانی که اتلتیکو انتقال قرضی را در جولای ۲۰۲۰ دائمی کرد، چلسی موفق شد ۳۱.۵ میلیون پوند (۳۷ میلیون دلار) را از هزینه‌های خود برای او بازگرداند.

درآمد نجومی چلسی در فصل نقل و انتقالات!

تیبو کورتوا | ۳۵ میلیون یورو | رئال مادرید | ۲۰۱۸

تیبو کورتوا یکی از آن بازیکنانی است که چلسی در سن بسیار پایین او را شناسایی کرده است. چلسی با جذب این بازیکن بلژیکی ۱۹ ساله، او را برای سه سال متوالی به صورت قرضی به اتلتیکو مادرید فرستاد. هنگامی که او در سال ۲۰۱۴ به غرب لندن بازگشت، طولی نکشید که پتر چک را به عنوان دروازه‌بان اول باشگاه کنار زد. او در دوران حضورش در چلسی خود را به عنوان یکی از بهترین دروازه‌بانان معرفی کرد و به آبی‌ها کمک کرد تا دو جام لیگ برتر را کسب کنند و پس از اینکه کورتوا با اظهارات خود شایعاتی مبنی بر ناآرام بودن جو در چلسی را برانگیخت، جای تعجب نداشت که رئال مادرید ۳۱.۵ میلیون پوند (۳۷ میلیون دلار) برای جذب او در سال ۲۰۱۸ هزینه کرد.

درآمد نجومی چلسی در فصل نقل و انتقالات!

روملو لوکاکو | ۳۵.۴ میلیون یورو | اورتون | ۲۰۱۴

لوکاکو ستاره دیگری بود که سیستم استعدادیابی چلسی انتخاب کرد. این مهاجم در سن ۱۸ سالگی از اندرلخت به خدمت گرفته شد. اگرچه لوکاکو بسیار مورد توجه قرار گرفت، علی‌رغم اینکه در اولین فصل خود در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ چند فرصت برای درخشش در تیم اصلی به دست آورد، نتوانست تأثیری بگذارد. این بازیکن بلژیکی فصل بعد در وست بروم به صورت قرضی درخشید. یک دوره قرضی دیگر به اورتون در فصل ۱۴-۲۰۱۳ ادامه یافت. با این حال، یک فصل چشمگیر برای تافی‌ها برای متقاعد کردن چلسی کافی نبود و باشگاه او را برای همیشه به اورتون در تابستان ۲۰۱۴ فروخت. اگرچه لوکاکو بدون گلزنی چلسی را ترک کرد، اما در سال ۲۰۲۱ به عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه به غرب لندن بازگشت.

درآمد نجومی چلسی در فصل نقل و انتقالات!

تامی آبراهام | ۴۰ میلیون یورو | رم | ۲۰۲۱

تامی آبراهام محصول آکادمی جوانان چلسی در فصل ۲۰-۲۰۱۹ تحت هدایت فرانک لمپارد بازیکن ثابت این باشگاه بود. او این شانس را پس از دوره‌های قرضی عالی خود در بریستول سیتی و استون ویلا به دست آورده بود. با این حال، با وجود به ثمر رساندن ۱۸ گل در آن فصل، آبراهام هرگز کسی را در باشگاه متقاعد نکرد. توماس توخل که در فصل ۲۰۲۰-۲۱ هدایت این تیم را برعهده گرفت نیز تحت تأثیر آبراهام قرار نگرفت. آبراهام در تابستان ۲۰۲۱ که برای به دست آوردن زمان بازی تلاش می‌کرد، در نهایت با مبلغ ۴۰ میلیون یورو (۳۶ میلیون پوند) به رم رفت. با این حال، چلسی بند بازخرید را در نظر گرفت.

درآمد نجومی چلسی در فصل نقل و انتقالات!

نمانیا ماتیچ | ۴۴.۷ میلیون یورو | منچستریونایتد | ۲۰۱۷

هافبک صربستانی که در سال ۲۰۰۹ در سن ۲۰ سالگی به چلسی پیوست، سنگ بنای تیم مورینیو که قهرمان لیگ برتر چلسی در فصل ۱۵-۲۰۱۴ بود را بنا گذاشت. این‌جاست که او پس از فروخته شدن به بنفیکا در سال ۲۰۱۱ به چلسی بازگشته بود. ماتیچ در دومین دوره حضورش در چلسی (از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷)، به آن‌ها کمک کرد تا دو قهرمانی لیگ برتر را کسب کنند. تا سال ۲۰۱۷، مورینیو در منچستریونایتد بود. سرمربی پرتغالی که به شدت به دنبال تقویت در خط میانی بود، به ماتیچ روی آورد و ۴۰ میلیون پوند (۴۷ میلیون دلار) پرداخت کرد. جالب این‌جاست که ماتیچ از یونایتد جدا شد و در تابستان ۲۰۲۲ به رم پیوست و دوباره به موتینیو پیوست.

درآمد نجومی چلسی در فصل نقل و انتقالات!

خوان ماتا | ۴۴.۸ میلیون یورو | منچستریونایتد | ۲۰۱۴

خوان ماتا شروع هیجان‌انگیزی در فوتبال خود در چلسی داشت. پس از انتقال به استمفورد بریج از والنسیا در سال ۲۰۱۱، ماتا فوراً مورد توجه قرار گرفت. او نقش کلیدی ایفا کرد زیرا این باشگاه در فصول متوالی قهرمان لیگ قهرمانان (۲۰۱۲) و لیگ اروپا (۲۰۱۳) شد، اما آمدن مورینیو در سال ۲۰۱۳ زندگی ماتا را در چلسی از مسیر خارج کرد. مربی پرتغالی تحت تأثیر این بازیکن اسپانیایی قرار نگرفت و ماتا در نهایت به بازیکنی نه چندان مهم زیر نظر او تبدیل شد. و در ژانویه ۲۰۱۴، وقتی منچستریونایتد تماس گرفت، ماتا به سرعت از این فرصت استفاده کرد.

درآمد نجومی چلسی در فصل نقل و انتقالات!

داوید لوئیز | ۴۹.۵ میلیون یورو پی‌اس‌جی | ۲۰۱۴

مدافع میانی عجیب و غریب که در سال ۲۰۱۱ از بنفیکا به چلسی پیوست، زمانی که PSG در سال ۲۰۱۴ پول نقد را به او پرداخت کرد، تبدیل به گران‌ترین مدافع جهان (در آن زمان) شد. داوید لوئیز که تمایل زیادی به گلزنی داشت در استمفوردبریج چهره محبوبی بود. این بازیکن برزیلی بخشی از تیم چلسی بود که قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۲ و لیگ اروپا در سال ۲۰۱۳ شد. اگرچه لوئیز در سال ۲۰۱۴ به پاری سن ژرمن نقل مکان کرد، اما در سال ۲۰۱۶ برای دومین بار به چلسی بازگشت.

درآمد نجومی چلسی در فصل نقل و انتقالات!

اسکار | ۶۰ میلیون یورو | شانگهای | ۲۰۲۰

وقتی این برزیلی کوچک در سال ۲۰۱۲ از اینترناسیونال به چلسی پیوست، به نظر می‌رسید که آبی‌ها یک فوق‌ستاره آینده‌دار را به دست آورده‌اند. این شروع چشمگیر او در دوران حرفه‌ای خود در چلسی بود. بازی‌ساز برزیلی خیلی زود به بخشی جدایی‌ناپذیر از چلسی تبدیل شد، فریب‌کاری، حیله‌گری و تمایل او به زدن گل‌های دیدنی، شگرد او بود. او بیش از ۲۰۰ بازی برای آبی‌ها انجام داد اما شاهد کاهش قیمتش در پایان فصل بود. حتی در آن زمان، با شوک بسیاری، اسکار با ۵۴ میلیون پوند (۶۴ میلیون دلار) به تیم چینی شانگهای پیوست، رکوردی سنگین برای یک باشگاه آسیایی که جالب به نظر می‌رسید.

درآمد نجومی چلسی در فصل نقل و انتقالات!

دیگو کاستا | ۶۰ میلیون یورو | اتلتیکو مادرید | ۲۰۱۸

دیگو کاستا در ژانویه ۲۰۱۸ در شرایط بدی از چلسی جدا شد. علی‌رغم این مشکلات، کاستا به یکی از بزرگ‌ترین فروش‌های چلسی تبدیل شد. کاستا پس از پیوستن به این تیم در سال ۲۰۱۴، به استمفورد بریج رفت و مانند ستاره در اولین فصل خود ۲۱ گل به ثمر رساند و به باشگاه کمک کرد تا در لیگ برتر قهرمان شود. علی‌رغم افت فرم در فصل بعدش، کاستا در فصل ۱۷-۲۰۱۶ یک فصل فوق‌العاده داشت و ۲۲ گل به ثمر رساند و به باشگاه کمک کرد تا یک قهرمانی دیگر در لیگ برتر کسب کند، اما این مسائل از ژانویه ۲۰۱۷ آغاز شده بود که کاستا پس از علاقه باشگاه چینی تیانجین کوانجیان، با آنتونیو کونته اختلاف پیدا کرد. در تابستان ۲۰۱۷ زمانی که کونته به کاستا اطلاع داد که او دیگر بخشی از برنامه‌های تیم اصلی خود نیست، شدت گرفت. کاستا خواهان بازگشت به اتلتیکو بود اما چلسی خواهان انتقال قابل توجهی بود. پس از یک مبارزه قانونی، اعلام شد که کاستا در ژانویه ۲۰۱۸ به اتلتیکو مادرید بازخواهد گشت. کاستا در نیمه اول فصل ۱۸-۲۰۱۷ هرگز برای چلسی به میدان نرفت.

درآمد نجومی چلسی در فصل نقل و انتقالات!

ادن هازارد | ۱۱۵ میلیون یورو | رئال مادرید | ۲۰۱۹

ادن هازارد با پیوستن به رئال مادرید در سال ۲۰۱۹ با مبلغ هنگفت ۱۱۵ میلیون یورو (۱۰۳.۵ میلیون پوند / ۱۲۲ میلیون دلار) به بزرگ‌ترین فروش نقل و انتقالات چلسی تبدیل شد. اما هازارد به عنوان یک اسطوره معتبر، باشگاه چلسی را ترک کرد. هازارد پس از پیوستن به آبی‌ها به عنوان یک استعداد زودرس در سال ۲۰۱۲ از لیل، یک ستاره آینده‌دار به حساب می‌آمد. وینگر بلژیکی به پتانسیل خود در چلسی پی برد و به مهاجمی در کلاس جهانی تبدیل شد که حریفان از او می‌ترسیدند. او بیش از ۳۵۰ بازی برای چلسی انجام داد، ۱۱۰ گل به ثمر رساند و به آن‌ها کمک کرد تا دو قهرمانی لیگ برتر و دو جام لیگ اروپا را کسب کنند. او بهترین بازیکن فصل لیگ برتر و بهترین بازیکن سال PFA در فصل ۱۵-۲۰۱۴ بود. هازارد در چهار نوبت عضوی از تیم منتخب لیگ برتر PFA بود. او ممکن است نتواند عملکرد خود را در رئال مادرید تکرار کند اما همیشه نمادی محبوب برای هواداران چلسی خواهد بود.

کد خبر 588431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.