ابکس؛ نوآوری آلمانی‌ها در استفاده از خطوط راه‌آهن قدیمی

ابکس (Abacus) یک وسیله‌نقلیه پیشرفته ریلی با هدف بهره‌برداری از راه‌آهن‌های بلااستفاده و کمک به اتصال مجدد مناطق کم‌جمعیت و روستایی به شهر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مجله معماری دانمارکی Dezeen اسامی برخی از فینالیست‌های رقابت حمل‌ونقل آینده را منتشر کرد. یکی از هیجان‌انگیزترین پروژه‌های موجود در این فهرست، پروژه اَبِکِس از آلمان بود که تمرکز آن حول محور ایده فراهم کردن خدمات پیشرفته حمل‌ونقل به بخش‌های روستایی کشور قرار دارد. طراحی این پروژه دارای مکانیسم چند توقفگاهی است، به این معنی که افرادی که در طول مسیر پیاده‌روی می‌کنند قادر خواهند بود در هر نقطه ابکس را متوقف کنند و به آن سوار یا از آن پیاده شوند. گروهی که این مفهوم را طراحی کرده است سعی دارد تا مشکل «خودروها به‌عنوان عمده‌ترین وسیله حمل‌ونقل در مناطق روستایی» را حل کند.

ابکس؛ نوآوری آلمانی‌ها در استفاده از خطوط راه‌آهن قدیمی

شلسویگ-هولشتاین و رقابت با خودروها

گروه طراحی ابکس شامل «لی هات (Lea Haats)»، «اریک منتز-هانسن (Erik Mantz-Hansen)» و «کنستانتین ولف (Konstantin Wolf)» در همکاری با انجمن انرژی و حفاظت از آب‌وهوا «شلسویگ-هولشتاین (Schleswig-Holstein)»، کاندیدای اصلی برای پیاده‌سازی پروژه ابکس را ایالت فدرال شلسویگ-هولشتاین آلمان معرفی کرده است؛ چراکه این ایالت در سال‌های اخیر شاهد کاهش سریع زیرساخت‌های ریلی در راستای ایجاد جاده‌ها بوده است.

علاوه بر این، گروه مذکور در بیانیه‌ای حمل‌ونقل روستایی را سخت‌ترین چالش پیش رو به دنبال فزونی استفاده از خودروها معرفی و اعلام کرد که دلایل متعددی برای این امر وجود دارد که همگی به تراکم پایین جمعیت برمی‌گردد. پایین بودن تراکم جمعیت باعث می‌شود قطارهای بزرگ و مسیرهای اتوبوس از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نباشند و وسایل‌‎نقلیه جایگزین که به‌واسطه پروژه ابکس اضافه می‌شوند، وسایل ریلی کوچک‌تری هستند که توقف‌های زیادی دارند و با برق کار می‌کنند که این امر باعث می‌شود میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی صوتی را کاهش دهند.

ابکس؛ نوآوری آلمانی‌ها در استفاده از خطوط راه‌آهن قدیمی

طراحی منحصربه‌فرد ترامواها

ابکس به‌عنوان یک وسیله‌نقلیه سوار شو-پیاده شو طراحی شده است و مسافران می‌توانند تنها با تکان دادن دستان خود در هر نقطه از طول مسیر از آن استفاده کنند. این سیگنال توسط دوربین‌های نصب شده در وسیله شناسایی می‌شود که به ابکس مخابره می‌کنند باید متوقف شود. به‌این‌ترتیب این وسیله می‌تواند به تمام مناطق کم‌تراکم که در طول مسیر قرار دارند خدمت‌رسانی کند. حاشیه مسیر راه‌آهن نیز برای سهولت دسترسی مردم باز می‌ماند.

مسیر راه‌آهن آزمایشی که این گروه برای پیاده‌سازی طرح خود در نظر گرفته است، از روستای «گروس رونائو (Gross Rönnau)» تا نزدیک‌ترین شهر «باد سگبرگ (Bad Segeberg)»، جایی که یک اتصال ریلی به مرکز ایالت «کیل (Kiel)» وجود دارد، اجرا می‌شود. این مسیر سه کیلومتر طول دارد و دارای خطوط ویژه‌ای است که برق ابکس را از طریق القا تأمین می‌کند.

علاوه بر این، در طراحی منحصربه‌فرد این گروه، دو پنجره بزرگ در دو طرف تراموا ایجاد شده است که به مسافران اجازه می‌دهد مناظر زیبای حومه شهر را تماشا کنند. از نظر مبلمان نیز ترامواهای ابکس تنها دارای دو میله است که می‌توان از آن‌ها برای نشستن یا تکیه دادن استفاده کرد. در عین حال، تمام فناوری‌هایی که موجب اجرای این طرح می‌شود روی قاب‌های کناری (نه در زیر) قرار می‌گیرد تا وسیله‌نقلیه فاصله کمی از زمین داشته باشد و افراد دارای معلولیت‌های حرکتی به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و از آن بهره ببرند.

ابکس؛ نوآوری آلمانی‌ها در استفاده از خطوط راه‌آهن قدیمی

کد خبر 588397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.