۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
شب‌های شهرکرد

شهر شب یا گردشگری شبانه با تغییر سبک زندگی و پیشروی جوامع به سمت صنعتی شدن اهمیت زیادی پیدا کرده است. شهرهای بزرگ ایران بهره بیشتری از گردشگری شب برده‌اند در حالی که در شهرهای کوچک‌تر از جمله شهرکرد هنوز زیرساخت‌های مناسب برای این نوع از گردشگری فراهم نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در قرن معاصر بسیاری از شهروندان صبح تا شب کار می‌کنند و شب به خانه باز می‌گردند؛ بنابراین بیشتر در ساعات شب فرصت گردش و تفریح دارند؛ زندگی شبانه یکی از فعالیت‌هایی است که این روزها بسیار مرسوم شده است. زمانی که صحبت از زندگی شبانه و بیدار ماندن در شب می‌شود، بعضی از شهرها بیش از شهرهای دیگر خودنمایی می‌کنند، چراکه زیرساخت‌های این نوع گردشگری را فراهم کرده‌اند.

شهرهای ۲۴ ساعته که سبک زندگی در آنها با سایر شهرهای جهان متفاوت است، در رتبه‌بندی جزو بهترین شهرهای جهان برای زندگی شبانه هستند؛ اقتصاد شبانه با ایجاد مشاغل و کارآفرینی برای بومیان، از اهمیت زیادی در جوامع پیشرفته برخوردار است. زندگی شبانه در شهرهای اروپایی همه ساله میلیون‌ها گردشگر را از نقاط مختلف دنیا به سوی خود جذب می‌کند و چرخ اقتصاد این شهرها را می‌چرخاند.

زیرساخت‌های مناسب گردشگری شبانه در شهرکرد فراهم نیست و هرگز اقدامی در خور در این راستا انجام نشده است، چنانچه بوستان‌های شهری وجود نداشت شهروندان باید شب‌ها را در آپارتمان‌ها سر می‌کردند.

بهنام یکی از شهروندان شهرکردی در این باره به ایمنا می‌گوید: در فصل زمستان اصلاً نمی‌شود شب‌ها در شهر رفت‌وآمد داشت، زیرا هوا بسیار سرد است. شهروندانی نیز که با وجود سردی هوا قصد حضور در شهر را دارند، از نظر امنیتی با مشکل مواجه هستند.

وی می‌افزاید: تمام فروشگاه‌های شهرکرد شب‌ها تعطیل است و به دلیل اینکه هیچ مکان تفریحی سربسته در شهرکرد نیست، شهروندان شب‌ها با خودروها در شهر می‌چرخند؛ در شهرکرد اصلاً در زمینه گردشگری شبانه کار نشده است، حتی در تابستان که هوا خوب است تنها می‌توان به پارک رفت که آن هم نهایتاً سه پارک در شهر وجود دارد.

این شهروند شهرکردی ادامه می‌دهد: سال‌ها است فضای تفریحی و سرباز به شهر اضافه نشده و فضاهای قبلی چندان جذابیتی برای مردم ندارد.

وی تصریح می‌کند: تقریباً تمام مردم در طول روز سر کار می‌روند؛ با شرایط اقتصادی فعلی کشور معمولاً در یک خانواده هم مرد و هم زن شاغل هستند و تنها شب‌ها وقت گذران اوقات فراغت دارند، شب‌ها نیز مکان تفریحی جز پارک در شهر وجود ندارد.

بهنام تاکید می‌کند: این شرایط در حالی است که در بیشتر ساکنان شهرکرد آپارتمان‌نشین هستند و بیشتر به تفریح و فضای تفریح نیاز دارند. نبود امکان برای تفریح و گذران اوقات فراغت به مرور بر روحیه و میزان تاب‌آوری اشخاص در برخورد با انواع مسائل زندگی تأثیر می‌گذارد.

گردشگری شبانه در شهرهای ایران مفهوم چندانی ندارد

فرانک باقری، کارشناس شهرسازی اظهار می‌کند: مدیران شهری درصدد یافتن راه‌های جدیدی برای رقابت در بازار گردشگری هستند و گردشگری شبانه به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، اما گردشگری شبانه در شهرهای ایران مفهوم چندانی ندارد و بسیاری از اماکن تفریحی و فرهنگی در روزها باز و شب‌ها تعطیل هستند در حالی که توسعه گردشگری شبانه کمک بسیار بزرگی به افزایش درآمدهای گردشگری کشور می‌کند و ردپای آن را صرفاً نباید در میان گردشگران خارجی دید، زیرا بسیاری از شهروندان و گردشگران داخلی نیز علاقه‌مند به حضور شبانه در پایتخت و بعضی کلانشهرها هستند.

وی ادامه می‌دهد: رونق گردشگری و اراده کشورها برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از منافع اقتصادی، تلاش جوامع را برای به‌کارگیری بهینه عناصر زمانی و مکانی جهت جذب گردشگران بیشتر می‌کند و فرصت‌های جدیدی پیش‌روی مدیریت شهری قرار می‌دهد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اهمیت گردشگری شبانه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و وجود زمینه‌ها و امکانات بالقوه این نوع گردشگری در کشور از قبیل وجود زیارتگاه‌ها، آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی، مناسبت‌های آئینی و مطلوبیت محیطی مردم تصاویر متفاوتی از فضاهای شهری در روز و شب دارند از این رو میزان ترجیح نواحی شهری در ساعت روز و شب متفاوت بوده به نحوی که بعضی از فضاها ممکن است در ساعات روز مطلوب و خوشایند باشند و بعضی دیگر فضای مناسبی را در ساعات نیمه شب برای حضور شهروندان فراهم کنند.

باقری تصریح می‌‎کند: بسیاری از جامعه‌شناسان معتقد هستند با توجه به تغییر ساختار زندگی و الگوی مصرف زمان، افراد به دنبال یک روز مصنوعی در شب هستند تا بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند؛ امروزه کشورهای زیادی در حال برنامه‌ریزی فعالیت شبانه شهری جهت دستیابی به رشد اقتصادی پرداخته‌اند در واقع مفهوم شهر بیدار به دنبال دست‌یابی به راهکارهای اقتصادی و اجتماعی است که از طریق آن از منابع و پتانسیل‌های شهری به درستی استفاده کرده و موجب ارتقا کیفیت زندگی انسانی شود؛ شهرکرد از نظر اقتصادی ضعیف است و ایجاد گردشگری شبانه کمک بزرگی به این امر می‌‎کند.

رونق زندگی در شهرهای ۲۴ ساعته

وی اضافه می‌کند: هر بنا با ویژگی‌های خاصی که دارد فرصت‌ها و در عین حال محدودیت‌ها را برای حضور مردم در فضاهای شهری و به ویژه مکان‌ها و فضاهای جاذب گردشگر ایجاد می‌کند با توجه به اهمیت گردشگری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و وجود زمینه‌ها و امکانات بالقوه مکانی و زمانی، این نوع گردشگری در زیارتگاه‌ها آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی مناسبت‌های آئینی، می‌تواند فرصت مناسبی باشد اما متأسفانه در شهرکرد تاکنون در این زمینه هیچ اقدامی نشده است.

کارشناس شهرسازی خاطرنشان می‌کند: زندگی شبانه به ساعات خاصی از شبانه روز و معمولاً از شش بعد از ظهر تا شش صبح روز بعد محدود می‌شود و در یک کلام همه شب و شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زیست شبانه امروزه بخشی تفکیک ناپذیر از زندگی در شهرهای بزرگ دنیا است، مخصوصاً شهرهایی که از جاذبه‌های گردشگری زیادی برخوردار هستند.

باقری می‌گوید: زندگی ۲۴ ساعته در شهرها به صنعت هتلداری، حمل‌ونقل، خدمات گردشگری و رستوران‌ها رونق داده است؛ در نهایت جهت تقویت زندگی شبانه با توجه به اینکه اصول حضور پذیری، ایمنی و امنیت، سرزندگی و خوانایی، مؤثرترین اصول از بین اصل‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری هستند.

وی ادامه می‌دهد: پیشنهاد می‌شود در شهرکرد تشویق صاحبان مراکز خرید به فعالیت در شب جهت افزایش امنیت و حضورپذیری، فراهم کردن فضایی مختص به فعالیت دست‌فروشان جهت افزایش حضورپذیری، صدور مجوز برای فعالیت‌های مختلف مخصوص بانوان و کودکان جهت هم‌شمولی فضا در شب برای افزایش سرزندگی، تشویق فعالیت کاربری مذهبی موجود به فعالیت در طول روز و شب جهت افزایش حضور پذیری و تشویق کاربری مذهبی موجود در محدوده به ارائه فعالیت‌های فرهنگی تفریحی در شب جهت افزایش حضورپذیری انجام شود.

این کارشناس شهرسازی تاکید می‌کند: بهبود نظارت اجتماعی در راستای افزایش ایمنی و امنیت، نظارت نگهبانان در پارک‌ها، فضاهای سبز و مراکز تجاری برای افزایش ایمنی و امنیت، تعبیه چراغ‌های روشنایی، مدیریت مطلوب در سرویس‌دهی حمل‌ونقل عمومی در شب جهت افزایش ایمنی و امنیت و استفاده از فضای باز جهت فعالیت‌های مختلف فرهنگی نظیر اجرای موسیقی و نمایش به منظور جذب افراد از دیگر اقداماتی است که می‌توان برای رونق گردشگری شبانه شهرکرد انجام داد.

نیازمند سازوکار مشخصی برای رونق گردشگری شبانه هستیم

در همین پیوند عبدالصادق نجفی، سرپرست شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: گردشگری شبانه در شهرهای بزرگ کشور به دلیل حجم بالای امور و مرور در روز و شب فعال است.

وی می‌افزاید: در این شهرها در شب فضای مناسب برای گردش شهروندان وجود دارد، به علاوه فعالیت اقتصادی که به رونق اقتصاد خانواده کمک می‌کند نیز انجام می‌شود.

سرپرست شهرداری شهرکرد تاکید می‌کند: در حال حاضر گردشگری شبانه در شهرکرد وجود ندارد و لازم است به این سمت حرکت کنیم، این مهم باید همراه با نگاه عالمانه باشد و آسیب‌شناسی شهرهای دارای گردش شبانه به درستی انجام بگیرد تا با بهره‌گیری از تجربیات بتوانیم موفق عمل کنیم.

نجفی تصریح می‌کند: ایجاد و توسعه گردشگری شبانه نیازمند بررسی است، در حال حاضر شهروندان شهرکرد ساعاتی از شب را در بلوار کاشانی حضور پیدا می‌کنند، اما برای حضورپذیری بیشتر نیاز است محل‌هایی برای گردشگری شبانه در فصول مختلف سال پیش‌بینی شود که مناسب و امن باشد؛ بنابراین لازم است برنامه‌ریزی اصولی انجام شود.

وی اظهار می‌کند: باید روی موضوع گردشگری شبانه در شهرکرد کار شود، اما هنوز در این خصوص اقدامی انجام نشده است. تحقق گردشگری شبانه نیازمند همکاری میراث‌فرهنگی، ایجاد کارگروه‌های اصناف و همراهی دیگر متولیان است.

سرپرست شهرداری شهرکرد می‌گوید: در حال حاضر شهروندان در ایام تابستان شب‌ها در پارک‌ها حضور دارند؛ بنابراین نیازمند ساز و کار مشخص هستیم تا خدمات و امکانات مطلوب فراهم شود و شهروندان حضور پررنگی داشته باشد.

کد خبر 588304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.