معاینات پزشکی، ملاک تمدید گواهی‌نامه ۷۰ ساله‌ها/ بیشترین آسیب متوجه افراد ۲۵ تا ۳۵ سال

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه معاینات پزشکی، ملاک تمدید گواهی‌نامه افراد دارای سن بیش از ۷۰ سال است، گفت: بیشترین آسیب در تصادفات متوجه سنین ۲۵ تا ۳۵ سال است.

سردار سیدتیمور حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در دستورالعمل گواهی‌نامه برای خودروهای شخصی، گواهی‌نامه افراد دارای سن بیش از ۷۰ سال به جای ۱۰ سال، پنج ساله و حتی کمتر صادر می‌شود و در هر بازه زمانی معاینات پزشکی از فرد به عمل می‌آید تا از نظر بینایی، شنوایی و کارکرد صحیح اعضای بدن در رانندگی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به رانندگان وسایل نقلیه عمومی، افزود: سخت‌گیری‌های بیشتری درخصوص تمدید گواهی‌نامه رانندگان وسایل نقلیه عمومی وجود دارد. غالباً گواهی‌نامه رانندگان وسایل نقلیه عمومی پس از ۷۰ سالگی به پایه دو تبدیل می‌شود و حق رانندگی با اتوبوس و کامیون را ندارند.

رانندگی به سلیقه شخصی وابسته نیست

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: رانندگی افراد با سن بالا به سلیقه شخصی وابسته نیست و نباید با این موضوع، احساسی برخورد شود. معاینات پزشکی برای این افراد توسط پزشکان متخصص انجام و تلاش می‌شود تا اگر فردی به علت کهولت سن صلاحیت رانندگی ندارد، برابر قانون از رانندگی وی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه دستورالعمل مذکور برگرفته از روش‌های روز دنیا است، تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته نیز به همین منوال است و معاینات پزشکی مشخص می‌کند که افراد در سن بالای ۷۰ سال مجاز به رانندگی هستند یا خیر.

نقش بازدارندگی سامانه‌های هوشمند خودرو از تصادف

سردار حسینی با بیان اینکه بیشترین آسیب در تصادفات متوجه سنین ۲۵ تا ۳۵ سال است، اضافه کرد: خودرویی تحت عنوان مخصوص سالمندان در دنیا وجود ندارد و نمی‌توان گفت این استانداردی در جهان است که کشور از آن بی‌بهره است.

وی با بیان اینکه اضافه کردن آپشن‌های پیشرفته و جدید به خودروها نه تنها برای سالمندان بلکه برای عموم افراد جامعه می‌تواند کمک کننده باشد، گفت: سامانه‌های هوشمند موجود در کمپانی‌های قوی خودروسازی می‌تواند نقش بازدارنده در وقوع تصادفات، داشته باشد.

نوع رانندگی افراد سالمند

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به نوع رانندگی افراد دارای سن بالا، افزود: هنگامی که انسان وارد دوره سالمندی می‌شود، همه امور خود را با احتیاط بیشتری انجام می‌دهد؛ لذا با توجه به سن، افراد سالمند باید رانندگی آرام‌تر و با احتیاط‌تری داشته باشند که همین‌طور هم هست.

وی با بیان اینکه معمولاً رانندگی‌های پرخطر یا هیجانی از سمت سالمندان دیده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: رعایت دقت و احترام در مواجهه با خودروی دارای راننده سالمند از مسائل اخلاقی جامعه محسوب می‌شود و سایر افراد جامعه باید در هنگام نیاز به کمک یک فرد با سن بالا نیز از هیچ کمکی فروگذار نباشند.

کد خبر 588262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.