قانون‌گریزی وزارت نیرو عامل تحقیق از طرح‌های انتقال آب/گردوغبار خارجی سمی‌تر از نوع داخلی

قانون‌گریزی وزارت نیرو عامل تحقیق از طرح‌های انتقال آب، خسارت ۲ تریلیون دلاری گازهای گلخانه‌ای آمریکا، سگ‌های بی‌صاحب و باصاحب تهدیدی برای جامعه، گردوغبار خارجی سمی‌تر از داخلی،شکار وجنگل‌زدایی از عوامل انقراض حیات‌وحش، امضای تفاهم‌نامه مقابله با گردوغبار میان ایران و امارات رادر بسته ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای همواره با مخالفت کارشناسان محیط‌زیست همراه بوده و اجرایی شدن این طرح‌ها در بیشتر کشورهای جهان منسوخ شده است. به همین دلیل هفته گذشته مقرر شد تا مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح‌های انتقال آب کشور از وزارت نیرو، تحقیق و تفحص کند.

در رابطه با این موضوع جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه تلویزیونی مثبت سلامت اظهار کرد: ضرورت و نیاز به تحقیق از پروژه‌های انتقال آب در مجلس زمانی بیشتر احساس شد که وزارت نیرو و برخی دستگاه‌های متولی امر روند قانونی اجرای پروژه‌ها را انجام نمی‌دادند. شورای عالی محیط‌زیست در سال ۱۳۷۳ مصوب کرد که هر پروژه‌ای در کشور باید پیوست‌های محیط‌زیستی را دریافت کند و این موضوع در برنامه‌های توسعه نیز بارها تکرار شد اما این مهم توسط وزارت نیرو در خصوص طرح‌های انتقال آب انجام نشد.

وی ادامه داد: قانون‌گریزی در سطح وزارت نیرو باعث شد تا مجلس تصمیم بگیرد تا از طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای تحقیق و تفحص کند. این قانون‌گریزی تنها مربوط به انتقال آب و سدسازی نیست و متأسفانه در بسیاری از طرح‌های توسعه کشور این مورد دیده می‌شود. ۴۱۱ پروژه فاقد پیوست زیست‌محیطی نیز به همین شیوه به لایحه بودجه راه پیدا کرده بود که بنده این موضوع را با دکتر قالیباف رئیس سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مطرح کردم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تأخیر مجلس در ورود به موضوع انتقال آب گفت: بنده در دوره‌های قبل هم تلاش کردم تا این طرح اجرایی شود اما برخی حوزه‌های انتخابی در سطح کشور ذی‌نفع انتقال آب بودند و نگذاشتند که این اتفاق بیفتد اما در این دوره همه نمایندگان پای کار آمدند و این مهم به تصویب رسید. این موضوع تنها مربوط به خوزستان، اصفهان و کرمان نیست و باید در سطح ملی بررسی شود.

مختار تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که در مجلس پیگیری می‌شود، این است که قانون در مورد این طرح‌ها اجرا شود و هر چیز که مغایر قانون است باید متوقف شود. موضوع تحقیق و تفحص نیز ابتدا در کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری می‌شود و ما برای به ثمر رسیدن این تحقیقات جدیت داریم.

وی تصریح کرد: پروتکل یونسکو در رابطه با طرح‌های انتقال آب شرط کرده است که شهر مبدأ انتقال نباید هیچ‌گونه نیازی به آب منتقل شده نداشته باشد و در شهر مقصد نیز حداکثر صرفه‌جویی آب انجام شود و اولویت انتقال آب باید تأمین آب شرب باشد. متأسفانه سند آمایش سرزمین در کشور ما ناکارآمد بوده و باعث شد تا صنایع در کویر ایران مستقر شود و نیاز این صنایع آب‌بر به آب، چالش‌های محیط‌زیستی و طرح‌های انتقال آب را رقم زد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ۲۰ سال است که در کشور آب منتقل شده و در این مدت مشکلات نه‌تنها حل نشده بلکه مضاعف شده است؛ در نتیجه این طرح‌ها اختلافات استانی و چالش‌های اجتماعی به وجود آمده پس در نتیجه این طرح‌ها کارآمد نبوده است. نگاه ما نباید بر انتقال آب باشد و باید به سمت استفاده از ایده‌های کارشناسی شده حرکت کنیم.

قانون‌گریزی وزارت نیرو عامل تحقیق از طرح‌های انتقال آب/گردوغبار خارجی سمی‌تر از نوع داخلی

خسارت ۲ تریلیون دلاری گازهای گلخانه‌ای آمریکا به سایر کشورها

نتایج بررسی‌های کمیته ارزیابی مسئولیت کشورها در تشدید بحران آب و هوایی نشان می‌دهد که ایالات متحده از طریق انتشار گازهای گلخانه‌ای بیش از ۱.۹ تریلیون دلار به اقتصاد سایر کشورها خسارت وارد کرده است. بر اساس تجزیه و تحلیل جدیدی که کمیته ارزیابی مسئولیت کشورها در تشدید بحران آب و هوایی را ارائه کرده است، ایالات متحده از طریق تأثیرات انتشار گازهای گلخانه‌ای بیش از ۱.۹ تریلیون دلار به سایر کشورها خسارت وارد کرده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که حجم عظیم انتشار گازهای افزایش‌دهنده دما توسط ایالات متحده که بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در تاریخ است، از طریق ایجاد موج گرما، خسارت به محصولات کشاورزی و سایر پیامدهای آن، آسیب زیادی به کشورهای دیگر و عمدتاً فقیر وارد کرده است. ایالات متحده مسئول ۱.۹۱ تریلیون دلار خسارت به درآمد جهانی است.

این گزارش می‌افزاید: در این شرایط، ایالات متحده از چین که در حال حاضر پیشروترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است، روسیه، هند و برزیل به عنوان بزرگ‌ترین کشورهایی که از طریق انتشار گازهای گلخانه‌ای به اقتصاد جهانی خسارت وارد می‌کنند، بالاتر می‌رود.

گاردین نوشت: این موضوع که کشورهایی مثل آمریکا به شکل فجیعی به کشورهای کم درآمد و فقیر خسارت وارد کردند و در عوض کشورهای ثروتمندتر که درآمد بالاتری هم دارند از این وضعیت سود بیشتری کسب می‌کنند، یک نابرابری بزرگ است. کشورهای در حال توسعه و فعالان تغییرات اقلیمی به دنبال آن هستند که به کشورهایی که بیش از همه بر اثر موج گرما، سیل و خشکسالی آسیب می‌بینند، خسارت پرداخت شود اما آمریکا که تا امروز مسئول یک‌چهارم انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان بوده است، با تشکیل چنین صندوقی مخالفت کرده است، چون بیم آن دارد که این کشور از لحاظ قانونی مکلف به پرداخت خسارت‌هایی شود که بر اثر اشتهای سیری‌ناپذیر این کشور در مصرف سوخت‌های فسیلی مثل نفت و زغال سنگ و گاز ایجاد شده است.

بر اساس این گزارش، فشار برای تغییر این موضع آمریکا بار دیگر و قبل از برگزاری گفت‌وگوهای سازمان ملل در زمینه تغییرات اقلیمی که قرار است اواخر امسال در مصر برگزار شود، شدت گرفته است و هم‌اکنون ائتلافی از فعالان جوان از بیش از ۴۰ کشور نامه‌نگاری‌هایی با رئیس جمهور آمریکا داشتند تا از او بخواهند در زمینه بحث جبران زیان و خسارت‌ها اقدام فوری انجام دهد.

در این نامه خاطرنشان شده است که بحران اقلیمی به طرز نامتناسبی روی بحران‌های انسانی تأثیر گذاشته است و بیش از همه کشورهای فقیر جهان را تحت تأثیر قرار داده است. در این نامه آمده است طبق پیش‌بینی سازمان ملل حدود سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان اکنون در مناطقی زندگی می‌کنند که به شدت در برابر فجایع و بلای طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر هستند.

قانون‌گریزی وزارت نیرو عامل تحقیق از طرح‌های انتقال آب/گردوغبار خارجی سمی‌تر از نوع داخلی

جمعیت سگ‌های بی‌صاحب و باصاحب را کنترل نکنیم "هاری" کشور و مردم را فلج می‌کند!

سگ‌ها در ۹۹ درصد موارد، عامل انتقال بیماری کشنده "هاری" به انسان هستند و مرگ ناشی از هاری بر اثر گازگرفتگی سگ‌ها در کشور در سال‌های گذشته کمتر از ۱۰ مرگ در سال بوده اما این آمار در ۱۴۰۰ به ۱۶ نفر رسیده و به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. اخیراً افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد به‌ویژه در تهران، نگرانی‌ها درباره شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ از جمله بیماری بسیار خطرناک "هاری" را بیشتر کرده است.

بخشی از این افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد را می‌توان نتیجه تبلیغات گسترده افراد مدعی دوستدار حیوانات دانست که از روی ناآگاهی یا به‌صورت عامدانه، در فضای مجازی، غذا دادن و حمایت از سگ‌های ولگرد را در صفحات خود تبلیغ و ترویج می‌کنند. کارشناسان محیط‌زیست می‌گویند غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب، باعث افزایش بقای آنها و در نتیجه افزایش جمعیت سگ‌ها می‌شود و به‌دلیل حمله تعداد بیشتری از سگ‌ها برای تأمین غذا به سایر گونه‌های جانوری، تعادل جمعیت در سایر گونه‌ها به‌هم می‌خورد؛ علاوه بر این، سگ‌ها می‌توانند یک تهدید بالقوه برای انقراض جانوران کمیاب یا بیمار شدن سایر گونه‌های جانوری باشند.

سالانه موارد زیادی از حمله سگ‌ها به انسان‌ها به‌ویژه کودکان گزارش می‌شود که در بسیاری از موارد منجر به مرگ انسان شده است برای مثال چند روز پیش بود که رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم از مرگ تلخ و دلخراش پسربچه شش ساله به‌دنبال حمله سگ‌های ولگرد خبر داد؛ پیش از آن نیز یک کودک چهارساله، بر اثر حمله سگ‌های ولگرد، فوت کرده بود.

علاوه بر گزارش موارد زیادی از مرگ‌ومیر سالانه بر اثر حمله سگ‌های ولگرد، سالانه ده‌ها نفر بر اثر بیماری‌های مشترک میان سگ و انسان، فوت می‌کنند. اخیراً بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اذعان به اینکه "یکی از معضلات ما بیماری هاری و حیوان‌گزیدگی است"؛ اعلام کرد: هرساله با افزایش موارد حیوان‌گزیدگی در کشور مواجه هستیم؛ در سال گذشته بالغ بر ۲۶۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی در کشور ثبت شده که عمده گزیدگی‌ها توسط سگ‌های بدون صاحب بوده است.

به‌گفته این مقام مسئول، تنها در سال گذشته، ۱۶ نفر در ایران به‌علت ابتلاء به هاری فوت کرده‌اند! در سطح جهانی، بار اقتصادی ابتلاء به هاری ناشی از سگ‌ها ۸.۶ میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود که عدد بسیار بزرگی است. درحالی که تعداد موارد ابتلاء به بیماری هاری در انسان و مرگ ناشی از آن در کشور در سنوات گذشته همواره کمتر از ۱۰ مرگ و در سال ۹۸، تعداد فوتی‌ها ۶ مورد بوده است اما این آمار در سال ۱۴۰۰ با افزایش حدود سه برابری به ۱۶ نفر رسیده است! همچنین در سال‌های اخیر شاهد افزایش روزافزون آمار حیوان‌گزیدگی در کشور هستیم به‌طوری که در سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۳۴ هزار مورد حیوان‌گزیدگی در کل کشور رخ داده بود و این آمار در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۶۰ هزار نفر رسیده است.

همان‌طور که گفته شد غذارسانی به سگ‌های ولگرد و تبلیغات "افراد و گروه‌های مدعی حمایت از سگ‌ها" برای ترویج این‌گونه رفتارهای غلط در فضای مجازی که با ادعای حمایت از حقوق حیوانات انجام می‌شود، آسیب‌های گسترده و جبران‌ناپذیری را در سال‌های اخیر به جان و مال مردم زده و آنها را روانه بیمارستان یا داغدار کرده است.

در این زمینه دستگاه‌هایی چون وزارت بهداشت، سازمان محیط‌زیست و شهرداری در آموزش پیشگیری از بیماری به افراد، ساماندهی و واکسیناسیون و جمع‌آوری یا عقیم کردن سگ‌ها دخیل هستند با وجود این، این سوال مطرح است؛ چرا اقدام ویژه و مؤثری برای حل ریشه‌ای این معضل جدی در کشور انجام نمی‌شود؟ چرا با وجود این مشکلات جدی که عمدتاً به‌دلیل ازدیاد جمعیت سگ‌های ولگرد و سگ‌گردانی در کشورمان ایجاد شده است، هنوز قوانین بازدارنده حداقلی به تصویب نرسیده است!؟

این امر درحالی است که سالهاست حتی کشورهای اروپایی و غربی نیز قوانین سختی برای محدود کردن تردد سگ‌ها چه در قالب سگ‌های باصاحب و چه در خصوص سگ‌های بلاصاحب وضع کرده‌اند به طور مثال به‌دلیل اینکه مدفوع سگ‌ها، مملو از انگل‌های مختلف و عامل تولید بسیاری از بیماری‌ها و انتقال آن به انسان است، در کشورهای اروپایی اگر سگی پس از مدفوع کردن در اماکن عمومی، صاحبش بلافاصله اقدام به جمع‌آوری مدفوع سگ خود نکند، جریمه سنگین مالی در انتظار اوست!

اما متأسفانه در کشور ما با وجود افزایش چشمگیر افرادی که در اماکن عمومی از جمله پارک‌ها اقدام به "سگ‌گردانی" می‌کنند و این سگ‌ها در هر جای ممکن، اقدام به مدفوع کردن می‌کنند، هیچ قانون و ضابطه‌ای برای جمع‌آوری مدفوع این سگ‌ها توسط صاحبان آنها وجود ندارد و همین امر در زمان حاضر منجر به آلوده شدن سطوح مختلف اماکن عمومی شهرها، معابر و خیابان‌های کشورمان و مکان‌های تردد شلوغ شهرها و از همه مهم‌تر، پارک‌ها و فضاهای سبز شهری به‌وسیله انواع انگل‌های خطرناک موجود در مدفوع سگ‌ها شده و بستر بسیار خطرناکی برای ابتلای بزرگسالان و کودکان به بیماری‌های مختلف شده است!

قانون‌گریزی وزارت نیرو عامل تحقیق از طرح‌های انتقال آب/گردوغبار خارجی سمی‌تر از نوع داخلی

طوفان‌های گردوغبار خارجی "سمی‌تر" و "خطرناک‌تر" از گردوغبار داخلی هستند!

علی محمد طهماسبی بیرگانی، رئیس ستاد ملی مقابله با گردوغبار با حضور در برنامه طبیعت ۳۶۰ درجه، اظهار کرد: منشأ گردوغبار در کشور ما هم داخلی و هم خارجی است، اما بیان کردن آن با درصد صحیحی نیست چرا که ممکن است یک‌بار گرد و غبار ۱۰۰ درصد ناشی از کانون‌های داخلی و بار دیگر تمام برخاسته از خارج کشور باشد و یا اینکه برخاسته از هر دو نوع کانون باشد. در مجموع اگر بخواهیم با درصد بیان کنیم از اسفندماه تا به امروز منشأ ۹۰ درصد طوفان‌های گردوغبار در کشور ما خارجی بوده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۳۹۷ یک بررسی کامل در خصوص کانون‌های داخلی انجام داده‌ایم و محدوده‌های غبارخیر را شناسایی کرده‌ایم. وسعت کانون‌های داخلی ۳۴.۶ میلیون هکتار است که ممکن است بر اثر ترسالی یا خشکسالی این مقدار زیاد یا کم شود. در اطراف کشور ما ۲۷۰ میلیون هکتار مناطق غبارخیز وجود دارد که به هشت کانون عمده تبدیل شده و این هشت کانون توانایی تولید ۱۴۶ میلیون هکتار غبار با غلظت زیر ۱۰ میکرون دارند.

رئیس ستاد ملی مقابله با گردوغبار اظهار کرد: گردوغبار خارجی چه از نظر مساحت و چه از نظر غلظت، تأثیرگذاری به مراتب شدیدتری از طوفان‌های گردوغبار داخلی دارد. ضمن اینکه غبار خارجی میانگین اندازه پایین‌تری از ذرات داخلی دارد که این ذرات ریزتر پیامدهای بهداشتی شدیدتر، ماندگاری بیشتر و غلظت بیشتری دارند. به عنوان مثال یک طوفان داخلی ممکن است سه یا چهار ساعت طول بکشد اما ماندگاری طوفان گردوغبار ناشی از کانون‌های خارجی می‌تواند تا ۴۸ ساعت باشد.

طهماسبی بیرگانی در خصوص نقش خشکی تالاب‌ها در وقوع طوفان‌های گردوغبار توضیح داد: از وسعت ۳۴.۶ میلیون هکتاری کانون‌های داخلی، یک میلیون و ۴۶۳ هزار هکتار از تالاب‌های ما غبارخیز هستند.

در ادامه این برنامه رضا شهبازی، رئیس دفتر مخاطرات زمین سازمان زمین‌شناسی اظهار کرد: طی ۲۲ سال اخیر خشکسالی شدیدی در کشور اتفاق افتاده و این خشکسالی سبب شده تا فشار ما بر منابع آب بیشتر شود. ما در کشور تا قبل از دهه ۸۰ حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب شیرین قابل دسترس داشتیم اما در حال حاضر این مقدار به شدت کاهش داشته است. ما در زیر زمین جلوی آب را گرفتیم که نتیجه آن فرونشست بود و در بالای زمین هم با بستن راه آب باعث وقوع طوفان‌های گردوغبار شدیم.

وی به نقش تالاب در جلوگیری از وقوع طوفان‌های گردوغبار اشاره کرد و گفت: زمانی که بارش خوبی در کشور اتفاق می‌افتد و آبگیرهای ما پر می‌شود، شاهد این هستیم که تا مدتی خبری از طوفان‌های گردوغبار نیست اما خشکی تالاب‌ها این طوفان‌ها را تشدید می‌کند که نمونه آن کانون‌های غبارخیز شهر اهواز هستند که در ادامه پیکر خشک‌شده تالاب شادگان قرار دارند.

در حاشیه این برنامه هدایت فهمی، معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی کلان آبفای وزارت نیرو در رابطه با عدم مدیریت صحیحی آب و در ادامه آن تشدید کانون‌های گردوغبار گفت: ما با هشت علت اصلی در به وجود آمدن شرایط بحرانی آب کشور روبه‌رو هستیم که اولین عامل افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش بی‌رویه مصرف آب بالاتر از الگوهای جهانی است. مصرف ما حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب است که عددی بسیار نزدیک به مقدار ۱۰۵ میلیارد متر مکعب از آب‌های تجدیدپذیر قابل دسترس در کشور است.

وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای جهانی ما در گروه کشورهای بحرانی و فوق بحرانی از نظر منابع آبی هستیم و بهره‌وری بسیار پایین در همه بخش‌های مصرف کننده آب از جمله کشاورزی، صنعت و خدمات دیده می‌شود. ما هر ساله حدود ۸۸ درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود را مصرف می‌کنیم و در نتیجه ناچار به کاهش مصارف آب هستیم. ما رتبه یک فرسایش خاک را در جهان داریم و در نابودی مراتع نیز رکورددار هستیم. این آمارها نشان می‌دهد که کشور با شیب تند به سمت بیابانی شدن حرکت می‌کند.

معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی کلان آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: در گذشته منشأ ۶۵ درصد از ریزگردهای ما از عراق، ۱۶ درصد از سوریه، ۹ درصد از عربستان، هشت درصد از ایران و دو درصد از اردن بوده است. در حال حاضر ۲۴۴ کانون گردوغبار در خارج از کشور وجود دارد که می‌تواند ۲۱ تا ۲۶ استان را در کشور ما را درگیر کند. امروزه سهم ما در ایجاد ریزگردها ۲۰ درصد است که آن هم ناشی از بیابانی شدن ایران است.

فهمی اضافه کرد: در کشور بارها ستادهایی برای مقابله با گردوغبار تشکیل و برنامه‌هایی تدوین شده است اما متأسفانه نه عزم دولتی قوی برای این کار وجود دارد و نه مشارکت فراگیر مردمی. امکان اینکه دولت‌ها به تنهایی موفق شوند پدیده‌های مرتبط با منابع طبیعی و محیط‌زیست را مهار کنند بسیار کم است و حتماً باید مردم در این امور مشارکت داشته باشند.

صید، شکار و جنگل‌زدایی اصلی‌ترین عوامل انقراض حیات‌وحش در خطر هستند

صید، شکار و جنگل‌زدایی اصلی‌ترین عوامل انقراض حیات‌وحش هستند

براساس یک مطالعه جدید از هر پنج نفر یک نفر در جهان برای تأمین غذا و امرار معاش به حیوانات وحشی، گیاهان و قارچ‌ها تکیه دارد و به دلیل اینکه نحوه برداشت از خیلی از گونه‌های وحشی جهان قابل دوام نیست، امنیت غذایی به خطر افتاده است. کارشناسان در سال ۲۰۱۹ تخمین زده بودند که یک میلیون گونه گیاهی و حیوانی ممکن است در چند دهه آینده منقرض شوند که بخش اعظم این انقراض ناشی از صید، شکار و جنگل‌زدایی بی‌رویه است.

این گزارش جدید که توسط همان نهاد تهیه شده نتیجه‌گیری می‌کند که استفاده قابل دوام از گونه‌های حیات‌وحش، هم برای مردم و هم محیط‌زیست اهمیت اساسی دارد و ادامه روند برداشت بی‌رویه در کنار تغییر اقلیم، احتمالاً باعث سوق دادن گونه‌های بیشتری به سوی پرتگاه انقراض خواهد شد و امنیت غذایی را بیش از پیش به خطر می‌اندازد.

براساس آخرین گزارش هیئت بین دولتی سیاست‌گذاری در زمینه تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم (IPBES) و هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم (IPCC)، صید بی‌رویه یک‌سوم گونه‌های ماهی را در معرض خطر قرار داده است. تازه‌ترین ارزیابی این گروه، که ۱۳۹ کشور آن را تأیید کرده‌اند، بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه می‌توان ماهیگیری، شکار و برداشت چوب از جنگل‌ها را به روش‌های قابل دوام‌تر و بدون صدمه زدن به تنوع زیستی و امنیت غذایی انجام داد.

این گروه دریافت که میلیاردها نفر در سراسر جهان برای تأمین غذا، دارو، سوخت، درآمد و سایر مقاصد به ۵۰ هزار گونه حیوان، گیاهان و قارچ‌های وحشی تکیه دارند. این ارزیابی تصویری از استعمار گسترده بر طبیعت ترسیم می‌کند، به طوری که یک‌سوم ماهی‌ها بی‌رویه صید می‌شوند، بیش از ۱۰ درصد درختان به خاطر برداشت چوب در معرض تهدید هستند و بیش از ۱۳۰۰ پستاندار به خاطر شکار بی‌رویه به سوی انقراض رفته‌اند. براساس این گزارش اقداماتی که به حل این مشکلات کمک خواهد کرد شامل مقابله با ماهیگیری و تجارت غیرقانونی گونه‌های وحشی، مدیریت بهتر جنگل‌ها و شناسایی حقوق بومیان در نگهداری از زمین‌ها و جنگل‌هاست.

در این رابطه دکتر جین مارک فرومِنتین، نایب رئیس این گروه ارزیابی گفت: روستانشینان در کشورهای در حال توسعه بیش از همه در معرض خطر استفاده غیرقابل دوام از طبیعت هستند و اغلب آن‌ها به بهره‌برداری بیشتر از گونه‌های وحشی در معرض خطر انقراض مشغول هستند. حدود ۵۰ هزار گونه گیاهی و جانوری برای غذا، سوخت، مواد آرایشی، دارو، گردشگری و سایر مقاصد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در آینده تغییر اقلیم، افزایش تقاضا برای این محصولات و پیشرفت شیوه‌های شکار، برداشت چوب و ماهیگیری بیش از پیش را در پی خواهد داشت و قابلیت دوام این منابع را به خطر خواهد انداخت. رسیدگی به این مشکلات نیازمند تغییرات انقلابی است.

اینگر اندرسون، مدیر اجرایی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل، در اظهارنظری درباره این گزارش گفت: استفاده قابل دوام‌تر از حیوانات و گیاهان می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای حفاظت از محیط‌زیست و همزیستی با مسالمت در کنار طبیعت را فراهم کند. امروز یک میلیون گونه در معرض خطر انقراض قرار دارند و استفاده غیرقابل دوام، غیرقانونی و بی‌ضابطه از گونه‌ها بخش بزرگی از مشکل است. برای نمونه، تجارت غیرقانونی حیات‌وحش یک کسب و کار ۲۳ میلیارد دلاری است که جیب چند آدم بی‌وجدان را پر می‌کند. این افراد به بهای طبیعت و اکوسیستم‌ها پولدار می‌شوند.

قانون‌گریزی وزارت نیرو عامل تحقیق از طرح‌های انتقال آب/گردوغبار خارجی سمی‌تر از نوع داخلی

امضای تفاهم‌نامه مقابله با گردوغبار میان ایران و امارات

نورالله مرادی رئیس شورای اطلاع‌رسانی سازمان محیط‌زیست از امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های محیط‌زیستی برای مقابله با طوفان‌های شن و گردوغبار با حضور رئیس سازمان محیط‌زیست و وزیر تغییر اقلیم و محیط‌زیست امارات متحده عربی خبر داد.

وی اظهار کرد: در این یادداشت تفاهم موضوعاتی همچون مقابله با طوفان‌های شن و گردوغبار، ایجاد فرصت‌هایی برای تبادل اطلاعات، دانش تخصصی و تجربیات، اجرای فعالیت‌های مشترک و تدوین برنامه اقدام منطقه‌ای پیش‌بینی شده است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی سازمان محیط‌زیست افزود: تشکیل سمینارهای مشترک، دوره‌های آموزشی و جلسات، تبادل بازدید بین کارشناسان در زمینه طوفان‌های شن و گردوغبار، ایجاد کارگروه ویژه مقابله با اثرات طوفان‌های شن و گردوغبار در منطقه، تبادل دانش در زمینه مدیریت، تطابق و مبارزه با طوفان‌های شن و گردوغبار در منطقه و استفاده از تجارب مراکز بین‌المللی موجود برای هشدار و پیش‌بینی زودهنگام طوفان‌های شن و گردوغبار از دیگر اهداف این تفاهم همکاری هستند.

لازم به ذکر است که نشست وزرای محیط‌زیست کشورهای همجوار روز سه‌شنبه بیست و یکم تیرماه با حضور مقامات بلند پایه کشوری، وزرای محیط‌زیست کشورهای منطقه، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مرتبط و اعضای ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار برگزار خواهد شد. تاکنون حضور ۱۰ کشور در این نشست قطعی شده است.

کد خبر 588257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.