اجرای طرح دارویار از ۲۳ تیرماه/انجام بیش از ۱۴ هزار عمل کاشت حلزون شنوایی در کشور

اجرای طرح دارویار از ۲۳ تیر، آغاز غربالگری حجاج قبل از بازگشت به کشور، تخصیص سهمیه به فلوشیپ ناباروری، مشاهده تب دنگی در سواحل جنوبی کشور صحت ندارد، اختصاص هشت هزار میلیارد برای تقویت پوشش بیمه‌ای دارو و انجام بیش از ۱۴ هزار عمل کاشت حلزون شنوایی در کشور را در بسته خبری بهداشت و درمان ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهرام عین‌اللهی اظهار کرد: پس از موفقیتی که در اجرای طرح کنترل بیماری کرونا توسط دولت مردمی اتفاق افتاد یکی از طرح‌های در دست اجرا، ارتقای سطح بیمه‌ها است. این طرح ارتقای بیمه از بیمه همگانی شروع شد و در سال جاری شش هزار میلیارد تومان برای آن اختصاص یافت و بیش از شش میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. همچنین پنج هزار میلیارد تومان برای تأمین بیماران خاص در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در طرح «دارویار» تعداد داروهای تحت پوشش افزایش یافته است، افزود: ۱۰۰ قلم از داروهای پرمصرف مثل داروهای سرماخوردگی و همچنین تعداد ۳۶۶ قلم داروهای ضروری پرمصرف برای بیماران مزمن مانند بیماران دیابتی و دارای فشار خون تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: هدف از این طرح افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه است و باید هزینه‌های مربوط به بیماران (به نوعی پرداخت از جیب مردم) کاهش یابد. این طرح که از بامداد ۲۳ تیرماه آغاز می‌شود طرحی جامع و ادامه‌دار است و با نام طرح «دارویار» نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: هدف اصلی این است که پوشش بیمه‌ای داروها بیشتر شود و براساس دستور رئیس جمهور مقرر شد طرح در کل کشور اجرا شده و هدف آن کاهش هزینه‌های بیماران است. در ادامه این طرح تلاش می‌شود پوشش بیمه‌ای اکثر داروها ایجاد شود و مردم تغییری در پرداخت هزینه‌های دارویی نداشته باشند. ثابت ماندن پرداختی از جیب بیماران هدف اصلی این طرح است و در حوزه دارو تلاش می‌شود مخارج مربوط به داروی بیماران توسط دولت تأمین شود.

آغاز غربالگری حجاج قبل از بازگشت به کشور

محمد مهدی گویا اظهار کرد: غربالگری حجاج بیت‌الله‌الحرام قبل از بازگشت به کشور آغاز می‌شود. برای این کار برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی وزارت بهداشت و سازمان حج و زیارت انجام شده و در قدم اول غربالگری سندرمیک و سپس تست تشخیصی سریع برای مسافران به انجام می‌رسد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: چنانچه نتیجه تست فردی مثبت باشد به سرعت اقدامات لازم از سوی وزارت بهداشت به مرحله اجرا خواهد رسید.

تخصیص سهمیه به فلوشیپ ناباروری

ابوالفضل باقری‌فرد اظهار کرد: نودوششمین نشست شورای آموزش پزشکی با حضور وزیر بهداشت به عنوان رئیس شورا، معاون آموزشی به عنوان دبیر شورای آموزش پزشکی، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و رئیس سازمان نظام پزشکی و سایر اعضای شورا برگزار و در این جلسه درباره موضوعات مهم حوزه تخصصی پزشکی تصمیم‌گیری شد.

وی افزود: در این جلسه درخصوص نحوه جذب دستیاران بومی از طریق آزمون پذیرش دستیار و پس از اعلام نتیجه اولیه و تکمیل ظرفیت تصمیم گرفته و شرایط از طریق مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام خواهد شد. ضرورت رشته فوق تخصصی اورژانس کودکان نیز در این جلسه تصویب شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی موارد نشست‌های قبلی که نیاز به شفاف سازی داشت در این جلسه اصلاح شد، تصریح کرد: در این نشست درخصوص شهریه و کمک هزینه تحصیلی دستیاران بورسیه نیروهای مسلح نیز تصمیم‌گیری شد.

وی از تصویب آئین نامه‌های مهم حوزه تخصص پزشکی در نود و ششمین نشست شورا خبر داد و گفت: آئین‌نامه اعتباربخشی و ارزیابی مصوب و آئین‌نامه نحوه تعیین اعضای هیأت ممتحنه آزمون‌های دانشنامه تصویب شد. تصویب و بازنگری برنامه‌های آموزشی رشته‌های تخصصی زنان و زایمان، دوره فلوشیپ ناباروری و فوق تخصصی کلیه کودکان نیز از دیگر مصوبات این نشست بود.

باقری‌فرد از تصمیم مهمی برای پذیرش فلوشیپ ناباروری خبر داد و خاطرنشان کرد: در این جلسه مصوب شد پذیرش فلوشیپ ناباروری مازاد بر ظرفیت بدون شهریه و دارای تعهد برای مناطق مورد نیاز حسب قانون جوانی جمعیت صورت گیرد.

مشاهده تب دنگی در سواحل جنوبی کشور صحت ندارد

محمد مهدی گویا اظهار کرد: لارو پشه که عامل بیماری تب دنگی است، از دو روز پیش در استان هرمزگان شناسایی و عملیات کنترل ناقل در این استان با قوت و با همکاری بین‌بخشی گسترده به اجرا گذاشته شد.

وی با بیان اینکه بهمن‌ماه گذشته عملیات کنترل ناقل و لاروکشی با شدت تمام به اجرا در آمد و به صورت شبانه‌روزی در دست اجرا است، افزود: خوشبختانه هیچ موردی از بیماری انسانی در طی این دو سال نه در استان هرمزگان و نه در سایر مناطق کشور ناشی از انتقال محلی مشاهده نشده است و این موفقیت حاصل تلاش همه جانبه نیروهای بهداشتی بوده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: این وضعیت درحالی است که اکثر کشورهای منطقه تاکنون درگیر طغیان‌های مکرر بیماری تب دنگی بوده‌اند. عملیات کنترل ناقل کماکان در سراسر استان هرمزگان و همچنین استان‌های مجاور ادامه دارد.

اختصاص ۸ هزار میلیارد برای تقویت پوشش بیمه‌ای دارو

پدرام پاک‌آیین اظهار کرد: براساس برگزاری جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور، وزیر بهداشت در شورای عالی بیمه سلامت، رئیس جمهور دستور تخصیص هشت هزار میلیارد تومان برای گسترش پوشش بیمه‌ای در حوزه دارو را صادر کرد.

وی افزود: ساختار بیمه‌ای کشور نیاز به تقویت و گسترش دارد و به همین منظور این مبلغ تخصیص یافته شده صرف داروهای متنوع می‌شود تا جیب پرداختی مردم نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و ثابت بماند. از دیگر برنامه‌های تقویت ساختار بیمه‌ای کشور، بیمه شدن شش میلیون نفر نفر سه دهک بود که محقق شد.

سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تقویت پوشش بیمه‌ای داروهای پرمصرف نیز در گام بعدی بود که در شورای عالی بیمه سلامت نظرات کارشناسی برنامه و بودجه و بیمه اهمال شد و طبق دستور رئیس جمهور هشت هزار میلیارد تومان در حوزه دارو تخصیص یافت و امیدواریم این اتفاق زودتر توسط سازمان برنامه و بودجه به سرانجام برسد.

انجام بیش از ۱۴ هزار عمل کاشت حلزون شنوایی در کشور

محمد فرهادی از انجام بیش از ۱۴ هزار عمل کاشت حلزون شنوایی طی ۳۰ سال گذشته از شروع این نوع عمل در کشور خبر داد و اظهار کرد: طرح غربالگری کم‌شنوایی یا ناشنوایی نوزادان و کودکان از ۲۰ سال پیش در کشور شروع شد و در سال اول این برنامه بالغ بر ۸۵۰۰ نفر فقط در تهران غربال شدند که دو کاشت حلزون داشتیم و هشت سمعک برای دارندگان اختلالات شنوایی تجویز شد.

وی با اشاره به انجام موفق طرح و متعاقب آن واگذاری انجام این طرح در منطقه مدیترانه شرقی (امرو) از سوی سازمان بهداشت جهانی به ایران از ۱۰ سال قبل، افزود: اولین عمل کاشت حلزون شنوایی سال ۷۱ در کشور انجام شد که در مدت ۳۰ سال انجام این اعمال بیش از ۱۴ هزار کاشت حلزون تاکنون انجام شده و سالانه ۱۵۰۰ تا دو هزار کودک به صورت بالقوه کاندیدای این عمل هستند.

رئیس پژوهشکده سلامت حواس پنجگانه با بیان اینکه زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی یک سالگی تا دو سالگی است، تصریح کرد: ۹۰ درصد کودکانی که کاشت حلزون شنوایی داشته‌اند مانند بقیه افراد سالم زندگی می‌کنند و از این معلولیت خاموش یعنی ناشنوایی و کم‌شنوایی رهایی یافته‌اند. برخی از این افراد اکنون در مشاغل حساسی مانند پزشکی، خلبانی و مهندسی در جامعه حضور دارند، درحالی که اگر این کار انجام نمی‌شد این افراد دچار معلولیت کم‌شنوایی یا ناشنوایی شده و هزینه‌های بسیار سنگینی را در طول زندگی برای درمان و کسب سلامتی شأن به خانواده و جامعه تحمیل می‌کردند.

وی ادامه داد: از پنج تا ۱۲ ماهگی اعصاب شنوایی نوزاد تکامل می‌یابد و کودک در سن پنج سالگی باید بتواند به طور کامل صحبت کند که نشان می‌دهد کم‌شنوایی یا ناشنوایی نداشته است. حدود ۳۵ درصد این عوامل ژنتیکی، ۳۰ درصد به دلیل کوتاهی در مراقبت‌های بارداری و ۳۵ درصد نیز ناشناخته هستند.

فرهادی با بیان اینکه ایران هم‌اکنون از کشورهای پیشرو در غربالگری و کاشت حلزون شنوایی در منطقه و جهان است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۱۷ مرکز کاشت حلزون شنوایی در کشور داریم که چهار مرکز در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، بقیه‌الله و شهید بهشتی قرار دارد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون پروتزهای کاشت حلزون شنوایی به خوبی تأمین می‌شد به طوری که فردی در فهرست انتظار باقی نمی‌ماند اما به تازگی دوباره لیست انتظار داریم که امیدواریم با تأمین به هنگام پروتزها این اعمال انجام گیرد زیرا با از دست رفتن وقت طلایی مشکلات عدیده‌ای برای کودک در آینده به وجود خواهد آمد.

کد خبر 588161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.