پشت پرده استعفای بوریس جانسون

سفیر سابق ایران در لندن، زیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را حدود ۸۰۰ میلیارد یورو برآورد کرد و گفت: تلاش برای گسترش همکاری انگلستان با آمریکا به ویژه در مباحثی مانند جنگ اوکراین و مسئله برجام می‌تواند برای ایران خطرناک باشد و باعث شود این دو کشور از مکانیسم ماشه بر ضد ایران استفاده کنند.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص استعفای بوریس جانسون از نخست وزیری اظهار کرد: قبل از بوریس جانسون، ترزا مِیْ نخست وزیر انگلستان بود که سه بار تلاش کرد رأی مجلس عوام را برای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) به دست آورد، اما واقعیت این بود که خود او نیز به دلیل موانع و مسائلی که سر راه بود، اعتقاد جدی برای برگزیت نداشت.

وی این چالش را موجب کناره‌گیری نخست وزیر قبلی و روی کارآمدن بوریس جانسون که وزیر امور خارجه او بود دانست و افزود: مری‌مِیْ و جانسون عضو حزب محافظه کار بودند، اما جانسون اعتقاد بیشتری به خروج از اتحادیه اروپا داشت به ویژه وقتی ترامپ با هدف رقابت ایالات متحده آمریکا با اروپا، نخست وزیر انگلستان را تشویق به برگزیت کرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه و سفیر اسبق ایران در انگلیس با اشاره به وجود مخالفت‌های جدید در انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، تاکید کرد: در داخل حزب محافظه کار نیز مخالفت‌هایی با برگزیت وجود داشت، اما اصرار جانسون باعث شد نظر موافق مجلس را جلب کند، در حالی که نظرسنجی‌های جدید نیز حکایت از آن دارد که مردم این کشور خواستار خروج از اتحادیه بریتانیا و باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند.

وعده جبران خسارت میلیارد یورویی ترامپ

وی وعده ترامپ برای جبران خسارت‌های خروج از اتحادیه اروپا را در این استعفا مؤثر دانست و گفت: در آن زمان نیز آمار مختلفی از ضرر و زیان خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا مطرح می‌شد، اما ترامپ وعده داد که این خسارت‌ها را بود جبران می‌کند.

ساداتیان زیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را حدود ۸۰۰ میلیارد یورو برآورد کرد و ادامه داد: این مبلغ شامل ضررهای مستقیم و جریمه‌های قابل پرداخت، پرداخت تعرفه‌های مبادله کالا و از دست دادن موقعیت‌های شغلی بود که برای انگلیسی‌ها در کشورهای اروپایی ایجاد شده بود و نخست وزیر پیشین انگلیس انتظار داشت که بتواند بخش زیادی از این زیان‌ها را از طریق مراودات با ایالات متحده آمریکا جبران کند.

وی شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را باعث تغییر روابط لندن و کاخ سفید بیان کرد و گفت: حزب دموکرات آمریکا پس از روی کار آمدن بایدن روی خوشی به جانسون نشان نداد و این پروسه مشکلات بریتانیا را پیچیده‌تر کرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه بیکاری‌های گسترده و هزینه‌های مستقیم خروج از اتحادیه اروپا را از جمله مشکلات انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا بیان کرد و ادامه داد: از سوی دیگر از دست دادن معافیت‌های مالیاتی و چالش پرداخت تعرفه‌های جدید باعث افزایش تورم و مشکلات بریتانیا شد و زبان انتقادات بر ضد نخست وزیر را تندتر کرد.

تشویق جانسون به جنگ مستقیم با روسیه

وی با اشاره به تأثیر مسئله حمله روسیه به اوکراین، خاطرنشان کرد: بوریس جانسون اروپا و آمریکا را تشویق می‌کرد که وارد جنگ مستقیم با روسیه شوند و این نیز مزید بر علت و بالا گرفتن موج انتقادات شد زیرا مخالفان معتقد بودند با وضعیت کنونی اقتصاد انگلستان، نخست وزیر با کدام هزینه و توان قصد ورود به جنگ مستقیم با روسیه را دارد.

ساداتیان مخالفت وزرای هم حزب جانسون را دلیلی بر سیاست‌های نادرست او دانست و گفت: جدا از اعضای حزب مخالف که در ارتباط با سیاست‌های داخلی، خارجی و اقتصادی همواره نخست وزیر پیشین را به باد انتقاد می‌گرفتند، در داخل حزب نیز انتقادها شدت گرفت و کار به جایی رسید که برخی از وزرای هم حزب او از دولت استعفا دادند و جانسون که نمی‌توانست به فعالیت ادامه دهد ناچار به کناره‌گیری شد.

سفیر پیشین ایران در لندن درباره تأثیر این استعفا بر انگلستان نیز اظهار کرد: باید دید چه کسی به جای بوریس جانسون انتخاب می‌شود تا کشور را اداره کند، در صورتی که حزب عاقلانه برخورد کند و فرد مناسبی را به جای او انتخاب کند ممکن است دو سه اقدام در دستور کار قرار گیرد، نخست اینکه دوباره انگلیس به سمت پیوستن به اتحادیه اروپای گرایش پیدا کند که البته بعید است که حزب محافظه‌کار به سرعت این اقدام را انجام دهد.

وی دومین احتمال ممکن را بهبود روابط انگلیس با اتحادیه اروپا دانست و افزود: بهبود سطح مراودات انگلیس با اتحادیه اروپا نیازمند انجام گفتگوها و تبادلات جدیدتری نسبت به گذشته است اما در صورتی که این گفتگوها و مراودات دو طرف صورت گیرد، می‌تواند زمینه ساز بازگشت به اتحادیه اروپا باشد.

نزدیکی بریتانیا به آمریکا، خطرناک‌ترین گزینه برای ایران

ساداتیان سومین احتمال در چشم‌انداز سیاست خارجی انگلیس را گرایش نخست وزیر منتخب به آمریکا بیان کرد و گفت: تلاش برای گسترش همکاری با آمریکا به ویژه در مباحثی مانند جنگ اوکراین و مسئله برجام می‌تواند برای کشور ما خطرناک باشد زیرا در صورتی که توافق برجام به نتیجه نرسد نزدیکی بریتانیا به آمریکا باعث می‌شود که از مکانیسم ماشه بر ضد ایران استفاده کند.

وی درباره گزینه بعدی حزب محافظه کار برای نخست وزیری تاکید کرد: قطعاً نخست وزیر بعدی از حزب محافظه کار خواهد بود اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که به طور دقیق و قاطع چه فرد شاخصی در حزب انتخاب می‌شود، برخی از وزرا که در دوره جانسون از سمت خود استعفا کردند برای این مسئولیت مطرح هستند اما به نظر می‌رسد برای مشخص شدن این موضوع باید منتظر گذشت زمان بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره گزینه قطعی‌تر در سیاست خارجی انگلستان افزود: پیش‌بینی این موضوع تا حد زیادی مربوط به فردی است که انتخاب خواهد شد و باید دید آیا نخست وزیر آینده ظرفیت هماهنگی و پیشبرد سیاست‌های بریتانیا را به چه سمت و سویی خواهد داشت اما اگر همین روال کنونی ادامه یابد نباید انتظار تغییر را در سیاست‌های عمومی بریتانیا داشته باشیم و تنها می‌توان به تعدیل این سیاست‌ها امیدوار بود.

کد خبر 588152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.