عزم شهرداری سمنان برای احیای بافت فرسوده و تاریخی شهر

شهردار سمنان در نشست با معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران از اهتمام جدی شهرداری برای ساماندهی بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدعلی مرتضی‌نژاد در نشست با معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران، با بیان اینکه در شهر سمنان ۵۷۳ هکتار مساحت بافت فرسوده و ناکارآمد میانی وجود دارد، اظهار کرد: از این ۵۷۳ هکتار، ۳۵۷ هکتار بافت تاریخی است که ۴۲ هکتار آن را بافت‌های تاریخی ویژه شامل مسجد امام (ره)، مسجدجامع، امامزاده یحیی (ع)، راسته بازار و بازار شیخ علاءالدوله تشکیل می‌دهد و ۱۲۶ هکتار مساحت سکونت گاه‌های غیررسمی و مابقی را بافت ناکارآمد میانی که نه بافت تاریخی بوده و نه سکونت‌گاه غیررسمی تشکیل می‌دهند.

وی مرمت خانه‌های تاریخی و بناهایی که به دلایلی فرسوده شده‌اند و در حوزه بافت تاریخی هستند و توجه به عناصر و ساختمان‌هایی که در دل این بافت‌های ویژه قرار دارند را ضروری دانست و افزود: شهرداری سمنان تاکنون مرمت و بازآفرینی هشت باغ راه و ۱۸ بنای تاریخی را انجام داده و یا در دست اجرا دارد و برای هر کدام از بناهای مرمت شده، کاربری خاص اعم از اقامتی، فرهنگی و شهروندی تعیین کرده است.

شهردار سمنان خاطرنشان کرد: بافت فرسوده بستری برای اجرای نهضت ملی است و می‌تواند بخشی از زمین این پروژه را تأمین کند. شهرداری سمنان برای اختصاص این زمین‌ها در بافت فرسوده شهر آمادگی دارد.

مرتضی‌نژاد با اشاره به پروژه مجموعه ۱۸ هکتاری ساماندهی اطراف امام‌زاده یحیی (ع)، ادامه داد: این طرح دارای دو زیر پروژه پهنه شرقی مسجد امام و پهنه جنوبی امام‌زاده یحیی (ع) است.

در ادامه نشست، حبیب خراسانی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران با تقدیر از فعالیت‌های بازآفرینی شهرداری سمنان، پروژه‌های بازآفرینی شهرداری را مناسب ارزیابی کرد و برای مرمت ادامه بناهای تاریخی و دیگر پروژه‌های بازآفرینی قول مساعدت داد.

وی درخصوص طرح اقدام ملی در بافت فرسوده گفت: تغییراتی که در وام ساخت این واحدها در حال انجام است، ترغیب سازندگان برای نوسازی این بافت‌ها در قالب طرح اقدام ملی مسکن را بیشتر خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، نشست مشترک حبیب خراسانی، معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران و سیدعلی مرتضی‌نژاد شهردار سمنان درخصوص مهم‌ترین موارد بازآفرینی بافت فرسوده سمنان در محل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

کد خبر 588114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.