شیوع سویه واکسن‌گریز در کشور/لزوم تغییر نوع واکسن تزریقی برای دز یادآور

عضو ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر شیوع سویه واکسن‌گریز در کشور، گفت: واکسن تزریقی برای دز چهارم به واکسن تزریقی در دزهای قبل بستگی دارد. اگر در سه دز سابق واکسن کرونا سینوفارم یا برکت تزریق شده است، توصیه نمی‌شود که دز یادآور از همین نوع باشد و باید پلتفرم واکسن تغییر کند.

مسعود مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص ارزیابی شرایط فعلی بیماری کرونا در کشور، اظهار کرد: سویه‌ای از امیکرون به نام BA.۵ در کشور شیوع یافته که متأسفانه سویه‌ای واکسن‌گریز است و حتی احتمال ابتلای افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند هم به این بیماری وجود دارد.

وی با بیان اینکه قدرت انتقال سویه مذکور بسیار شدید و بالاتر از نوع دلتا و امیکرون است، افزود: خوشبختانه موارد ابتلاء به این سویه شدید نیست و مرگ‌ومیر کمتری دارد؛ انتشار این سویه مراجعات سرپایی را بسیار افزایش داده است؛ به طوری که مطب‌ها با حجم بیمار بیشتری نسبت به قبل روبه‌رو هستند.

وقوع پیک کرونا به رفتار مردم جامعه بستگی دارد

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به احتمال وقوع پیک جدید کرونا، تصریح کرد: تاکنون اعلام پیک نشده است و وقوع پیک به رعایت پروتکل‌ها توسط افراد جامعه بستگی دارد. افرادی که تاکنون نسبت به واکسیناسیون اقدام نکردند باید در اسرع وقت واکسن کرونا را تزریق کنند. در صورتی که رعایت پروتکل‌ها توسط مردم انجام نشود و نسبت به واکسیناسیون خود در مقابل بیماری کرونا اقدام نکنند، پیک‌های متعددی رخ می‌دهد اما در صورتی که موارد مذکور رعایت شود، از گسترش بیماری جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه با پیش رفتن به سمت فصل هوای خنک احتمال ابتلاء به بیماری افزایش می‌یابد، ادامه داد: در فصول خنک و سرد سال، افراد بیشتر در مکان‌های بسته نظیر منزل تجمع می‌کنند و امکان ابتلاء افزایش می‌یابد.

کاهش آنتی‌بادی پس از ۶ ماه

با تاکید بر لزوم تزریق دز سوم و چهارم واکسن کرونا، گفت: عمده واکسن‌های استفاده شده در کشور نظیر سینوفارم و برکت، واکسن‌هایی با ویروس ضعیف‌شده بودند که شرکت سازنده این واکسن‌ها اعلام کرده است این واکسن‌ها سه دز دارد و واکسن تزریقی افرادی که از این نوع بوده است باید نسبت به تزریق دز سوم نیز اقدام می‌کردند.

مردانی اضافه کرد: پس از ۶ ماه شاهد کاهش آنتی‌بادی به حداقل خود در افرادی که از واکسن سینوفارم یا برکت برای واکسیناسیون خود مقابل بیماری کرونا استفاده کردند، بودیم که این مورد محافظتی برای فرد به دنبال ندارد. افرادی که از تزریق دز سوم آن‌ها شش ماه می‌گذرد، باید نسبت به تزریق دز یادآور اقدام کنند.

وی اظهار کرد: واکسن‌های موجود در برابر سویه امیکرون نیز کافی نیست اما افرادی که واکسیناسیون را انجام می‌دهند، محافظتی نسبی نسبت به زیرسویه‌های گونه امیکرون پیدا می‌کنند و به همین علت توصیه اکید وجود دارد که اگر شش ماه از آخرین تزریق دز سوم واکسن می‌گذرد، دز چهارم تزریق شود و افرادی که دو دز تزریق کرده‌اند، دز سوم را تزریق کنند.

تزریق مشابه از تزریق نکردن واکسن بهتر است

عضو ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه واکسن‌های کرونا ایمنی مادام‌العمر ایجاد نمی‌کنند و افراد را از خطر مرگ یا انتقال به بخش آی‌سی‌یو دور می‌کنند، افزود: واکسن تزریقی برای دز چهارم به واکسن تزریقی در دزهای قبل، بستگی دارد. اگر سه دز سابق، واکسن کرونا سینوفارم یا برکت تزریق شده است، توصیه نمی‌شود که دز یادآور از همین نوع باشد و باید پلتفرم واکسن تغییر کند.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن ناهمگن منجر به افزایش تولید آنتی‌بادی می‌شود، تصریح کرد: اگر واکسن دز سوم یا چهارم مشابه واکسن‌های قبل در دسترس باشد، تزریق مشابه از تزریق نکردن واکسن بهتر است و به همین علت اگر واکسن ناهمگنی یافت نشد، افراد از در دسترس‌ترین واکسن استفاده کنند.

مردانی با بیان اینکه تعداد حجاج اعزامی به یک سوم کاهش پیدا کرده است و خوشبختانه کنترل بیماری کرونا در مکه بهتر از ایران انجام می‌شود، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود مواردی از ابتلاء رخ دهد اما منجر به اپیدمی‌های سنگین نخواهد شد. همچنین کشور عربستان به افرادی که واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند، واکسن فایزر را به صورت رایگان تزریق کرده است و در نتیجه نگرانی زیادی نسبت به بازگشت حجاج وجود ندارد و بیشتر نگرانی درخصوص مراسم اربعین، عاشورا و تاسوعا، بازگشایی مدارس و سفرهای تابستانی است.

لزوم برسی و شناسایی بیماران مبتلا به کووید مزمن

وی درخصوص مشکلات کووید مزمن، گفت: متأسفانه درخصوص کووید مزمن، ریجیستری منسجمی وجود ندارد و پیشنهاد ارائه شده در کمیته کشوری، لزوم داشتن رجیستری محکم و پویا برای بررسی و کشف افراد مبتلا به کووید مزمن است اما پوشش‌های زیادی در این زمینه ایجاد نشده است و باید حتماً پس از فارغ شدن از اپیدمی‌ها به عوارض بیماری کووید به خصوص کووید مزمن، پرداخته شود.

این متخصص عفونی خاطرنشان کرد: ابتلاء به کووید مزمن همه بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های آمبولی ریه را افزایش می‌دهد و همه این موارد باید بررسی و موارد بیماری شناسایی شوند تا برخورد منطقی درخصوص آن‌ها صورت گیرد.

کد خبر 588103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.