بزرگ‌ترین معضل ساماندهی کودکان اتباع است/عدم اجرای قوانین در حوزه معلولان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: در حوزه ساماندهی کودکان کار اقدامات خوبی انجام شده، اما بزرگ‌ترین معضل استان در ساماندهی کودکان کار، ساماندهی کودکان اتباع است؛ زیرا با وجود فعالیت‌هایی که برای ساماندهی آنان انجام شده، شاهد حضور دوباره این کودکان هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ولی‌الله نصر صبح امروز پنجشنبه _بیست‌وسوم تیرماه_ در نشست خبری به مناسبت روز بهزیستی، اظهار کرد: سازمان بهزیستی در حوزه کودکان وظایفی دارد، خوشبختانه استان اصفهان با همکاری دادستانی توانسته دستگاه‌های متولی در حوزه ساماندهی کودکان کار را پای کار بیاورد.

وی ادامه داد: اداره کل بهزیستی استان اصفهان در حوزه ساماندهی کودکان کار اقدامات خوبی انجام داده است، اما بزرگترین معضل استان در ساماندهی کودکان کار، ساماندهی کودکان اتباع است زیرا با وجود فعالیت‌هایی که برای ساماندهی این کودکان انجام شده، شاهد حضور دوباره این کودکان هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: مقابله با کودک کار و خیابان، مقابله با معلول است و باید مقابله در علت صورت گیرد که علت اصلی کودکان کار و خیابان فقر است.

وی ادامه داد: بحث خشکسالی و دسته‌ای از آسیب‌ها در استان اصفهان باعث شده جمعیت در سکونتگاه‌های غیررسمی افزایش پیدا کند به همین خاطر شاهد حضور بیشتر کودکان کار از این مناطق در سطح استان اصفهان هستیم.

بازگشت مجدد کودکان به خیابان‌ها پس از شناسایی

نصر تصریح کرد: برای رفع معضل کودکان کار با همکاری معاون اجتماعی دادستان استان اصفهان پنج کارگروه تشکیل شد که مباحث ویژه این کودکان در کارگروه‌ها بررسی و اقدام می‌شود اما مشکلی که استان اصفهان همچون سایر استان‌های کشور در بحث کودکان کار دارد، بازگشت مجدد کودکان کار شناسایی شده توسط بهزیستی به خیابان و انجام فعالیت آن‌ها است، یک کودک کار به طور متوسط روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارد، در صورتی که بهزیستی پس از شناسایی، جذب و ساماندهی این کودکان، ماهیانه مبلغ ۴۲۰ هزار تومان کمک می‌کند.

وی ادامه داد: طبیعی است بسیاری از خانواده‌های کودکان کار تمایل داشته باشند، فرزندانشان به عنوان کودک کار فعالیت کنند، حتی مواردی در بهزیستی استان اصفهان شاهد بودیم که خانواده کودک کار گفته ما ۴۲۰ هزار تومان یارانه را حاضر هستیم به بهزیستی بدهیم ولی این اداره کاری به فعالیت فرزندمان در خیابان نداشته باشد!

استان اصفهان رتبه پنجم کشور در تعداد معلولان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان رتبه پنجم کشور را در تعداد معلولان دارد، تصریح کرد: بهزیستی استان به ۱۳۲ هزار معلول خدمات مستمر و غیرمستمر می‌دهد که از این تعداد ۳۲ هزار معلول از بهزیستی استان خدمات غیرمستمر دریافت می‌کنند. با وجود حمایت‌هایی که این اداره کل از معلولان انجام می‌دهد، جامعه معلولان با مشکلات عدیده‌ای همچون تأمین اعتبار رهن و اجاره بهای مسکن مواجه است.

وی گفت: اداره کل بهزیستی استان اصفهان تمام سعی و تلاش خود را کرده که به معلولان به عنوان شهروند درجه دو نگاه نشود، اما حقوق جامعه معلولان تضعیف شده است به گونه‌ای که قانون جامع حمایت از معلولان ۱۰ درصد آن اجرا شده است.

نصر ادامه داد: یکی از حقوق اولیه معلولان مناسب سازی فضای شهری و حمل‌ونقل رایگان آن‌ها در محیط شهری است، هر چند در دوره قبلی شورای شهر اصفهان حمل‌ونقل رایگان برای معلولان تصویب شد و حتی اعتباری برای خرید و مناسب‌سازی پنج ون برای معلولان صورت گرفت، اما هنوز این امر به مرحله اجرا درنیامده است.

نقض حقوق معلولان و ترک فعل برخی دستگاه‌ها

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات جامعه معلولان اشتغال آن‌ها است براساس قوانین کشور سازمان‌ها موظف هستند بخشی از سهمیه استخدامی دستگاه خود را به معلولان اختصاص دهند اما این امر توسط برخی از دستگاه‌های استان اصفهان محقق نشده است در صورتی که معلول می‌تواند به مراجع قضائی برای احقاق حقوق در زمینه حمل‌ونقل، اشتغال و غیره شکایت کند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: از جامعه معلولان تقاضا داریم چنانچه حقوقی از آنان در دستگاه‌هایی نقص می‌شود، در قالب شکایت این نقص حقوق را به مراجع قضائی اطلاع دهند، بهزیستی استان اصفهان هم در راستای احقاق حقوق آن‌ها تمام سعی و تلاش خود را خواهد کرد.

وی گفت: نه تنها در استان اصفهان بلکه در برخی از استان‌های کشور شاهد ترک فعل برخی مدیران در راستای حقوق معلولان هستیم اما با توجه به اینکه براساس ساختار دستگاه اجرایی نمی‌تواند از دستگاه اجرایی دیگر در محاکم قضائی شکایت کند به همین خاطر بهزیستی استان ترک فعل برخی مدیران دستگاه‌ها را در حوزه رعایت حقوق معلولان به استانداری اعلام می‌کند.

خدمات حقوقی رایگان به معلولان

نصر در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه چه زیرساختی توسط بهزیستی استان برای راهنمایی ثبت و پیگیری شکایات مددجویان از دستگاه‌های اجرایی که حقوق آن را نقض کرده است به دستگاه قضائی صورت گرفته است؟ گفت: این اداره کل با کانون وکلای استان اصفهان تفاهم نامه‌ای منعقد کرده است که همه خدمات حقوقی از جمله گرفتن وکیل در محاکم قضائی برای مددجویان بهزیستی به صورت رایگان انجام شود.

وی اظهار کرد: متأسفانه یک معلول همچون فرد عادی برای راه‌اندازی شغل هیچ امتیاز ویژه‌ای ندارد علاوه بر آن قانونی که براساس آن ۲۰ درصد از حداقل دستمزد کارگری باید به خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی پرداخت شود، به درستی صورت نگرفته است و بهزیستی استان همچون ادارات کل بهزیستی سرتاسر کشور از این حوزه عقب مانده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: بهزیستی استان تمام تلاش خود را به کار برده که بتواند مددجویان بیشتری را توانمند کند و خوشبختانه در سال جاری علاوه بر اعتباراتی که برای توانمندسازی مددجویان بهزیستی استان درنظر گرفته شد، اعتبارات تبصره ۱۸ که به اشتغال‌زایی این اداره کل اختصاص یافت در اختیار مددجویان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های بهزیستی استان در حوزه زنان سرپرست خانوار است که با اقدامات خوبی که صورت گرفته هم اکنون هیچ زن سرپرست خانواری در نوبت مددجو شدن و تحت پوشش قرار گرفتن بهزیستی نیست.

استان اصفهان تنها استان دارای مرکز نگهداری بیماران و اعصاب و روان کودک

وی تاکید کرد: یکی از افتخارات بهزیستی استان در کشور دارا بودن مرکز نگهداری بیماران و اعصاب و روان برای کودکان است به گونه‌ای که تنها استان کشور هستیم که دارای این مرکز هستیم. مرکز نگهداری بیماران اعصاب و روان برای کودکان واحد پسران در شهرستان خمینی شهر و مرکز دختران در شهرستان تیران مستقر است که در هر کدام از این دو مرکز ۱۰ کودک زیر ۱۸ سال بستری هستند.

نصر با اشاره به خدمات اورژانس اجتماعی، گفت: گسترش اورژانس اجتماعی در شهرستان‌های استان دنبال می‌شود و با مجوزی که در سال جاری از سازمان بهزیستی دریافت اخذ شد، استخدام ۵۰ نفر نیروی مددکار به صورت قراردادی در دستور کار است.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه سیاست بهزیستی کاهش جمعیت نوزادان از شیرخوارگاه و تسهیل در امر فرزندخواندگی است، تصریح کرد: در سال جاری کودکان زیر سه سال که مشکلات ذهنی و جسمی حرکتی داشتند در قالب همکاری یک مرکز خیریه از شیرخوارگاه جدا شدند، همچنین ۱۰ کودک در سال جاری از شیرخوارگاه جدا شده و اکنون در یک مرکز هیئت امنایی نگهداری می‌شوند.

کد خبر 588089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.