باز ماندن پنجره مذاکرات مرهون رفتار مسئولانه ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه تهران به پایتخت دیپلماسی کشورهای منطقه تبدیل شده است، گفت: طی روزهای آینده شاهد سفرهای مهمی از سران کشورهای همسایه و منطقه به کشور خواهیم بود.

به گزارش ایمنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران شرکت کرد.

وی با بیان اینکه تهران به پایتخت دیپلماسی کشورهای منطقه تبدیل شده است، افزود: طی روزهای آینده شاهد سفرهای مهمی از سران کشورهای همسایه و منطقه به کشور خواهیم بود، رویکرد دستگاه دیپلماسی بر اساس سیاست‌های کلی نظام و فرامین رهبر انقلاب و رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم شکل گرفته است.

کنعانی تاکید کرد: در راستای بهبود معیشت مردم و خنثی‌سازی تحریم‌ها بر روابط با کشورهای مستقل و تقویت سیاست همسایگی تمرکز کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات بایدن در مورد ایران، گفت: جای بسی تعجب است که اگر دولتمردان آمریکایی فکر می‌کنند که با نوشتن مقالاتی در یک روزنامه می‌توانند نتیجه عملکرد مخرب خود را در منطقه توجیه کنند، اشتباه می‌کنند.ما در آستانه سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه قرار داریم و در مقاله خودش یکی از اهداف سفر خود را کمک به منطقه و صلح و آرامش به منطقه بیان کردند. اما نگاهی به سیاست خارجی آمریکا نشان می‌دهد که این اظهارات خلاف سیاست‌های آمریکا است.

وی ادامه داد: ماهیت رژیم صهیونیستی ماهیتی جعلی است در منطقه است و آمریکا تابع رژیم صهیونیستی است. حضور نظامی آمریکا در منطقه از جمله در عراق و افغانستان و سوریه غیرقانونی بوده و خسارت زیادی برای مردم به ارمغان آورده است.

کنعانی تاکید کرد: دولت آمریکا نمی‌تواند با یک مقاله فرافکنی کند. دولت آمریکا باید بداند که سیاست خشونت‌آمیز در منطقه و حمایت از آن‌ها، باعث ایجاد عکس‌العمل خواهد شد.

وی افزود: دولت آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور باید یک بازنگری در سیاست خارجی منطقه‌ای خود داشته باشند و رفتار خود را تغییر دهند و سیاست حمایت از رژیم صهیونیستی را کنار بگذارند؛ چرا که وجود این رژیم عامل ناامنی در منطقه است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت اسدالله اسدی گفت: به طور حتم پیگیری آزادی هرچه سریع‌تر این دیپلمات ایران، از ابتدای دستگیری ایشان، در دستور کار وزارت خارجه قرار داشته و دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: آزادی بی‌قید و شرط ایشان، درخواست ایران است و گفت‌وگوها با دولت بلژیک برقرار است و امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام دادیم به زودی شاهد آزادی این دیپلمات باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: این هم طنز تلخی است که رژیمی که عضو هیچکدام از معاهدات عدم اشاعه نیست و نقض قوانین بین‌المللی دارد و رژیمی که سابقه تجاوز به حقوق ملت‌ها دارد، در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اظهار نظر می‌کند.تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس است.

وی ادامه داد: کشورهای عضو ملل متحد و سایر کشورها باید به وضعیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی پیگیری کنند و هر گونه اقدام غیرقانونی در ارتباط با ایران، مسئولیتش بر عهده کشورهایی است که از این رژیم حمایت می‌کنند.

کنعانی در مورد افغانستان گفت: یکی از موضوعاتی که در ماه‌های اخیر در مورد افغانستان گزارش می‌شود، برخی نابسامانی‌ها در مرزها است. تا جایی که بنده مطلع هستم چند بار نیز کمیته مشترک مرزی تشکیل شده است و امنیت مرزهای ایران و افغانستان برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی بسیار مهم است. انتظار ایران از مقامات سرپرستی افغانستان این است که مسئولیت‌های مرزی را قبول کنند. به طور کلی این اتفاق نظر وجود دارد. امروز هم نشستی بین طرفین وجود دارد.

وی در مورد اظهارات وزیر خارجه فرانسه در مورد مذاکرات وین گفت: موضع ایران در خصوص روند مذاکرات لغو تحریم‌ها کاملاً مشخص است و پیام ایران این است که ما به روند مذاکره برای رفع اختلافات پایبند هستیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: اگر تلاش‌های ایران نبود پنجره دیپلماسی تا الان باز نمی‌ماند و قطعاً طرف‌های اروپایی می‌دانند که باز ماندن پنجره دیپلماسی به دلیل رفتار مسئولانه جمهوری اسلامی ایران است. ایران همواره تعهدات خود را انجام داده است و این آمریکا بوده است که توافق را ترک کرده و اجرای تعهدات خود سرباز زده است.

کنعانی افزود: بنابراین کسی که در مقام مطالبه‌گر و سوال‌کننده قرار دارد، جمهوری اسلامی ایران است. ایران به روند مذاکرات پایبند است و مذاکرات از طریق تبادل پیام چه از طریق امیرعبداللهیان با بورل و چه از طریق آباقری با مورا در جریان است و در مورد زمان و مکان مذاکرات به‌زودی تعیین خواهد شد.

وی تصریح کرد: ایران در مسیر مذاکره قرار دارد و تا زمانی که طرف‌های مقابل به روند مذاکره پایبند باشند ایران در این مسیر قرار دارد و ایران روابط اقتصادی و تجاری خود را معطل برجام نگه نمی‌دارد. امیدوارم با رویکرد سازنده و همه طرف‌های اروپایی امکان جمع‌بندی مذاکرات فراهم شود. اکنون بیشترین ابتکارات را ایران در میز مذاکره ارائه کرده است.

وی در مورد هشدارهای امنیتی وزارت خارجه فرانسه در سفر به ایران گفت: اساساً این رفتار یک رویکرد سیاسی است، آمارها نشان می‌دهد که روند تروریسم به ایران افزایش پیدا کرده است و از فرانسه هم توریسم‌های زیادی به ایران سفر می‌کنند و ما شاهد کمترین رخدادهای امنیتی در کشور هستیم. سیاست آیت‌الله رئیسی بر این قرار گرفته است که زمینه را برای افزایش گردشگران خارجی فراهم کند. به دولت فرانسه توصیه می‌کنیم که به این موضوعات حرفه‌ای نگاه کند.

کنعانی در مورد اقدامات وزارت خارجه در مورد حمید نوری گفت: وضعیت این شهروند ایرانی برای ما بسیار حائز اهمیت است و ایران بر مبنای وظیفه خودش، این موضوع را با جدیت در دستور کار قرار داده است و بازداشت این شهروند ایرانی مبنای درست قضائی ندارد. معتقدیم که باید به وضعیت درمانی و سلامت ایشان توجه جدی شود و به دولت سوئد تاکید جدی کردیم. گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سوئدی خود مطرح و تقاضای دسترسی وکیل و پزشک شده است. انتظار داریم دولت سوئد به این موضوع قضایی نگاه کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد پرونده شهدای منا گفت: این پرونده به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است و هیچ توافقی بر مبنای مصلحت‌اندیشی نمی‌تواند وضعیت حقوقی قربانیان مظلوم شهدای منا را تحت شعاع قرار بدهد.

کنعانی ادامه داد: سیاست اجرای قطب‌بندی و دسته‌بندی در منطقه شکست خورده است و هر گونه خطری در منطقه، همه منطقه را به خاطر می‌اندازد و دولت‌های منطقه هم به این موضوع با حکمت و مصلحت نگاه خواهند کرد و این سیاست دولت آمریکا در منطقه شکست خورده است.

وی در مورد سفر وزیر خارجه آذربایجان به تهران گفت: خوش‌بینانه شاهد سفر موفق و خوب وزیر خارجه آذربایجان بودیم و روابط ما با آذربایجان روابط خوب است. همکاری‌های خوبی در حوزه انرژی، تولید برق از طریق سدهای مشترک، در حوزه ترانزیت و مشارکت ایران در بازسازی مناطقی که دچار جنگ داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات مقامات آمریکایی در مورد فروش پهپاد ایرانی به روسیه گفت: روز گذشته در این خصوص موضع خودم را اعلام کردم و پاسخ دقیق بوده است. آمریکا به دنبال ایجاد بحران‌های جدید است و بهتر است که نگاهی به خودش و سیاست خود در منطقه داشته باشد؛ چراکه منطقه را تبدیل به انبار تسلیحاتی کرده است و نمی‌خواهد این سیاست را کنار بگذارد.

وی در مورد اظهارات نخست وزیر اردن و همکاری با ایران گفت: رابطه خوبی بین ما و اردن وجود دارد و ارتباطات دیپلماتیک وجود دارد و چندباری هم گفت‌وگوی تلفنی بین مقامات دو کشور صورت گرفته است و علاقه‌مند به توسعه روابط هستیم.

کنعانی در مورد سفر بایدن به منطقه گفت: سیاست آمریکا در منطقه کاملاً روشن و شفاف است. تزریق و گنجاندن رژیم صهیونیستی در منطقه سیاست آمریکا در غرب آسیا است. متأسفانه در بستر تحولات یکی دو ساله اخیر شاهد برقراری روابط برخی کشورهای منطقه با این رژیم بودیم. حضور این رژیم هیچ کمکی به امنیت منطقه نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد مذاکرات ایران و مصر گفت: ارتباط مستقیم دیپلماتیک بین ایران و مصر برقرار است و وجود گفت‌وگوها و ارتباط رسمی دیپلماتیک موجب شده است نیازی به میانجیگری نداشته باشیم. ایران و مصر همکاری‌های سازنده‌ای را در طول سال‌های گذشته داشتند.

وی در مورد مذاکرات ایران و عربستان گفت: جمع‌بندی ما این است مذاکرات مثبت بوده است و تأخیری در برگزار دور جدید به این دلیل است که بتوانیم گام ملموسی در نشست بعدی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد سفر پوتین و اردوغان به تهران گفت: روابط بسیار خوبی میان ایران و ترکیه و ایران و روسیه وجود دارد. اراده مثبت میان سه کشور برای ارتقای سطح همکاری‌ها وجود دارد و شاهد اتفاق مثبتی در روزهای آینده خواهیم بود، اجازه دهید سخنگوی دولت در این مورد اطلاع‌رسانی کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند که ایران باید تصمیم خود را بگیرد، گفت: سیاست انداختن توپ به زمین ایران، بی‌اثر و بی‌فایده است و این سیاست کمکی به دولت آمریکا و ایجاد توافق نخواهد کرد.

کنعانی در مورد مسائل میان دولت ترکیه و سوریه گفت: ایران از راهکار سیاسی بین ترکیه و سوریه استقبال می‌کند و توصیه‌های لازم را به دو کشور انجام داده است.

وی در مورد سفر هیئت‌های مختلف به روسیه گفت: روابط ایران و روسیه روابط گسترده و متنوع و رو به جلو است و دو طرف به این جمع‌بندی رسیدند که روابط خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهند و تلاش است تا روابط تجاری و اقتصادی دو کشور نیز ارتقا پیدا کند. از جمله همکاری‌های بانکی در دستور کار دو کشور بوده است و امیدوار هستیم این روابط به منافع دو کشور کمک کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 587890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.