باید مجرمان را پیش از ارتکاب جرم شناسایی کنیم

رئیس پلیس آگاهی فراجا با اشاره به اهمیت فناوری‌های جدید در کشف جرم گفت: باید سطح فناوری در پلیس به درجه‌ای برسد که بتوانیم مجرمان را پیش از ارتکاب جرم، شناسایی کنیم.

به گزارش ایمنا، سردار محمد قنبری در نشست رونمایی از کاربرد هوش مصنوعی در کشف جرم، اظهار کرد: امروزه ما در کشف جرم فاکتورهای مختلفی را برای بررسی داریم. در گذشته پلیس از روش‌های سنتی استفاده می‌کرد و دلایل مادی در آزمایشگاه بررسی و به شناسایی مجرم ختم می‌شد. امروزه داده‌ها و اطلاعات قضائی علاوه بر دلایل مادی وجود دارد که ما را به سمت شناسایی مجرم هدایت می‌کند. داده‌های غیرقضایی مبتنی بر هوش مصنوعی و تقاطع‌گیری بین آن‌ها است.

وی ادامه داد: متغیر بعدی درباره مشخصات ذاتی و مورد بعدی مربوط به متغیرهای صحنه جرم است؛ نخستین رویکرد آگاهی کشف پیش‌دستانه جرایم است که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز از طریق کارآگاهان آموزش‌دیده و قبل از ورود مجرم به صحنه جرم انجام می‌شود، حتی پیش از طرح شکایت ما مجرم را شناسایی کرده‌ایم.

رئیس پلیس آگاهی فراجا گفت: همه این موارد نیازمند مدیریت فناوری است. نیاز اساسی ما تحلیل هوشمند داده‌های مربوط به مجرمان است. اگر این داده‌ها در حوزه هوش مصنوعی قرار بگیرد و داده‌های رفتاری، شناختی و روانی آن‌ها در این سیستم وجود داشته باشد، کمک شایانی به ما خواهد کرد. این هدف نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت است.

وی افزود: هدف ما شناسایی مجرم پیش از وقوع جرم و زمانی است که قصد ارتکاب جرم دارد و تحقق این هدف شدنی است. امروز به قابلیتی رسیدیم که می‌توانیم بگوییم زمان رسیدن ما به مجرم حداکثر یک هفته خواهد بود.

رئیس پلیس آگاهی کشور با بیان اولویت‌های پلیس آگاهی در حوزه هوشمندسازی گفت: ارتقای کیفیت تصاویر چهره و پلاک‌های خودرو، نخستین اولویت ماست. شناسایی هویت افراد با استفاده از الگوهای رفتاری به وسیله اطلاعات بیومتریک نیز هدف بعدی ماست که از تکنولوژی نیز بهره خواهیم برد. اطلاعات زیادی از رفتار مجرمان داریم و با تقاطع‌گیری اطلاعات صحنه جرم و اطلاعات بانک اطلاعاتی جرم را کشف می‌کنیم.

وی ادامه داد: هدف بعدی ما تقطیع و فشرده‌سازی فیلم‌هایی است که از صحنه جرم گرفته می‌شود؛ همچنین استخراج و تحلیل کلمات در اصوات برای تطبیق درست اطلاعات که نیازمند تکنولوژی است، هدف بعدی ماست. همچنین تحلیل اطلاعات شاهدان نیز دستور کار ما قرار دارد.

قنبری با بیان هدف کلی پلیس اظهار کرد: برداشت اطلاعات مربوط به صحنه جرم هدف کلی و اصلی ماست. باید بانک صحنه‌های سراسر کشور تجمیع و ذخیره شود و به محض اینکه اطلاعات را به نرم‌افزار داده شود فرضیات محدود شده و تحلیل آن‌ها را انجام دهد. اگر بتوانیم اطلاعات را تجمیع کنیم می‌توانیم آن را با همه صحنه‌های جرم دیگر مقایسه کنیم و تطبیق بدهیم. این سیستم باید بتواند بیشترین و دقیق‌ترین اطلاعات را در کمترین زمان به مأموران ما بدهد.

رئیس پلیس آگاهی فراجا گفت: مجموع این عوامل سبب بهبود وضعیت کشف جرم و افزایش آرامش و اطمینان مردم به پلیس می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 587888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.