اولین تصویر منتشر شده از جیمز وب چه چیزی را نشان می‌دهد؟ + جزئیات

اولین تصویر رنگی تلسکوپ جیمز وب شب گذشته _سه‌شنبه بیست و یکم تیرماه_ منتشر شد و در این تصاویر ویژگی‌های بیشتری از عمق کیهان، سیاره فراخورشیدی WASP 96b، پنج‌قلوی استفان و سحابی حلقه جنوبی مشخص شد.

نگار ناسخیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تصاویری که شب گذشته _سه‌شنبه بیست‌ویکم تیرماه_ منتشر شد، مربوط به اهداف اولیه تلسکوپ جیمزوب بود، اظهار کرد: نخستین تصویر مربوط به عمق کیهان بود و جیمزوب در این تصویر گذشته جهان را هدف قرار داده است.

وی افزود: دومین تصویری که منتشر شد، طیفی از اتمسفر سیاره WASP 96b بود و ویژگی‌های جالبی را مشخص کرد. اتمسفر سیاره فراخورشیدی WASP 96b پوشیده از ابر است و ردپای سدیم در آن مشاهده می‌شود.

این کارشناس نجوم و ستاره‌شناس ادامه داد: یکی دیگر از تصاویری که در رویداد شب گذشته منتشر شد، مربوط به سحابی کارینا یا شاه‌تخته بود؛ این سحابی در صورت فلکی کارینا قرار دارد و تصویر جیمزوب جزئیات بیشتری از ستارگان را مشخص کرد.

وی اشاره کرد: تصویر چهارم پنج‌قلوی استفان را نشان می‌داد؛ این پدیده آسمانی متشکل از پنج کهکشان است که چهار مورد از آن‌ها در فاصله ۲۹۰ میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته است. جیمز وب با عکس‌برداری از این گروه کهکشانی، سیاه‌چاله مرکزی یکی از کهکشان‌ها را مشخص کرد.

ناسخیان با اشاره به آخرین تصویر جیمز وب گفت: آخرین تصویری که توسط ناسا منتشر شد، مربوط به سحابی حلقه جنوبی بود؛ این تصویر عمق و گرد و غبار ستارگان بیشتری را نسبت به تصاویر پیشین مشخص کرد.

وی در رابطه با ویژگی تلسکوپ فضایی جیمزوب گفت: این تلسکوپ به صورت تخصصی در طیف فروسرخ و بازه طول موجی ۰.۶ تا ۲۸ میکرون فعالیت می‌کند و به صورت همزمان طیف‌سنجی نیز انجام می‌دهد.

این کارشناس نجوم و ستاره‌شناس ادامه داد: تفاوت جیمزوب با سایر تلسکوپ‌ها مشخص کردن جزئیات بیشتر است و برتری این تلسکوپ فعالیت در طیف فروسرخ است و با کمک آن می‌توان گذشته را بررسی کرد.

وی تصریح کرد: هنگامی که می‌خواهیم گذشته را بررسی کنیم با طول موج فروسرخ مواجه می‌شویم. طول موج فروسرخ قابلیت دارد که از پشت غبارهای میان کهکشانی و میان ستاره‌ای عبور کند و در نهایت به تلسکوپ جیمز وب برسد.

ناسخیان در رابطه با اهداف آینده جیمز وب گفت: تاکنون جرم هدفی برای آینده مشخص نشده است، اما به طور کلی هدف اصلی جیمزوب بررسی گذشته کیهان، کهکشان‌های تازه متولد شده، شکل‌گیری کهکشان‌ها و بررسی اتمسفر سیارات فراخورشیدی است.