دولت سوئد خسارت‌های معنوی و مادی به حمید نوری را جبران کند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی از دولت سوئد خواست برای جلوگیری از ادامه نقض‌های صورت گرفته علیه تبعه جمهوری اسلامی ایران، هرچه سریعتر به جبران خسارت معنوی و مادی وارد شده به وی مبادرت کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از خانه ملت، علی نیک زاد ثمرین در نشست علنی امروز _چهارشنبه، بیست‌ودوم تیرماه_ مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور، ضمن تبریک و تهنیت دهه ولایت خدمت مقام معظم رهبری، ملت عظیم‌الشان ایران اسلامی و نمایندگان مردم در مجلس، اظهار کرد: پیش از رسیدگی به دستور جلسه سه نکته را به اختصار مطرح می‌کنم؛ مجلس شورای اسلامی نگرانی عمیق خود را از نقض حقوق بشر نسبت به حمید نوری، تبعه جمهوری اسلامی ایران توسط دولت پادشاهی سوئد اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: دادستان سوئد بدون انجام تحقیقات جامع حکم دستگیری و بازداشت نوری را صادر کرد و مبنای این درخواست صرفاً اظهارات و خاطرات واهی چند تن از اعضای گروهک تروریستی منافقین بود. از این‌رو اصل برائت و حق آزادی رفت و آمد این تبعه ایرانی از سوی مقامات سوئدی نقض شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه دولت سوئد، نه به مسئولیت خود تحت کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی برای اطلاع این بازداشت به سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم عمل کرد و نه مراتب را به اطلاع خانواده‌اش رساند. در مدت حدود دو سال پس از بازداشت، علی‌رغم اینکه خانواده این تبعه ایرانی دو بار به آن کشور سفر کرده بودند اما مقامات آن کشور اجازه ملاقات به آنها را ندادند.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از دولت سوئد می‌خواهد ضمن جلوگیری از ادامه نقض‌های صورت گرفته، هرچه سریع‌تر حمید نوری را آزاد و به جبران خسارت معنوی و مادی وارد شده به او مبادرت کند، ادامه داد: از قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می‌خواهیم تا تمام ظرفیت لازم را برای پاسخگو کردن دولت سوئد به کار گیرند و اقدامات لازم و متناسب را برای اجرای عدالت اتخاذ کنند.

وضعیت اجاره‌بها در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها به غصه‌ای بزرگ تبدیل شده است

نیکزاد در ادامه به موضوع اجاره بها اشاره کرد و ادامه داد: از مسائل مهم کشور به ویژه در ایام تابستان موضوع مسکن است؛ وضعیت اجاره‌بها در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها به غصه‌ای بزرگ تبدیل شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: براساس اصول ۳ و ۳۱ قانون اساسی تأمین مسکن مناسب جزو حقوق مردم و تکالیف حاکمیت است، البته برخی تصمیمات کوتاه‌مدت در این زمینه در کشور گرفته شده است، اما باید توجه داشت که این راهکارهای کوتاه مدت شاید مُسکن محسوب شود اما درمان نیست.

وی تصریح کرد: درمان ریشه‌ای مشکل مسکن صرفاً با تولید انبوه امکان پذیر است که در قانون جهش تولید و تأمین مسکن نیز زیرساخت‌های قانونی آن پیش‌بینی و از سوی مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه عمل به قانون جهش تولید و تأمین مسکن به عزمی همگانی نیاز دارد، گفت: دو محور بزرگ و اساسی مورد نیاز اجرای این قانون عبارت است از تأمین زمین و پرداخت تسهیلات بانکی. ماده ۴ این قانون در این راستا بر مصوبات شورای پول و اعتبارات در آن مقطع زمانی صحه گذاشته و با تصویب این ماده شبکه بانکی را مکلف کرده است تا حداقل ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن پرداخت کند اما متأسفانه شاهد استنکاف بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه در اجرایی سازی این قانون هستیم.

نیکزاد ادامه داد: تأمین تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مقاوم سازی مسکن روستایی نیز علیرغم اخذ مصوبه شورای عالی مسکن اجرایی نشده است، مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر عمل به مصوبه قانون خود، انتظار دارد دستگاه‌های مسئول مر قانون را اجرا کند و از تفسیر به رأی قوانین در این حوزه و چه در مواردی مانند قانون رتبه بندی معلمان اجتناب کند.

وزارت ارتباطات اقدامات لازم برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات انجام دهد

وی ضمن گرامیداشت بیست‌ودوم تیرماه زادروز محمد خوارزمی دانشمند و ریاضیدان بزرگ ایرانی که به عنوان روز ملی فناوری و اطلاعات نامگذاری شده است، ادامه داد: زمانی که اروپا در تاریکی قرون وسطایی به دنبال روزنه‌ای رو به روشنایی آگاهی و علم بود یک نخبه ایرانی دانش الگوریتم را بنیان گذاشت و تلاش‌ها و یافته‌های او در این رشته دانشی را برای بشریت به ارمغان آورد که مبنای محاسبات رایانه‌ای قرار گرفت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز هیچ چیزی بیش از فناوری نمی‌تواند حکمرانی ما را به سمت حکمرانی هوشمند سوق دهد و در حل مشکلات کشور به ما کمک کند، تاکید کرد: این روز را به خانواده بزرگ فناوری اطلاعات تبریک، تهنیت عرض می‌کنم و از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌خواهیم به فعالیت‌های توسعه‌ای خود در این زمینه سرعت بخشیده و به ویژه در راستای تکمیل شبکه ملی اطلاعات اقدامات اساسی و بزرگی را به سرانجام برساند.

کد خبر 587833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.