پهپادهای ایران در کارزار دو ابرقدرت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، بیست‌ودوم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت مخالف دسته‌بندی مردم است» نوشت: تسویه ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، خبری خوش برای همه کسانی است که در سال‌های گذشته مسئله‌ای عمومی به نام تأمین اجتماعی را دنبال می‌کردند. این خبر را علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در نشست هفتگی روز گذشته خود با خبرنگاران اعلام کرد.

وی گفت: برخلاف روال گذشته که بخش زیادی از پرداختی‌های سازمان تأمین اجتماعی از محل استقراض بانکی انجام می‌شد که موجب تورم و خلق پول می‌شد، از آذر ماه سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی بدون استقراض و با تأمین از سایر منابع پرداخت‌های خود را انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت در یک حرکت جهادی ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی سازمان تأمین اجتماعی را تسویه کرد و امسال هم در بودجه، تسویه ۹۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این برنامه در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.

بهادری‌جهرمی درباره آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان نیز با تأکید بر اینکه عادلانه کردن حقوق بازنشستگان و شاغل بخش‌های عمومی و کارگران جزو وعده‌های دولت بوده است، اظهار کرد: در این زمینه، رویکرد دولت، مبنی بر اجرای سیاست پلکانی معکوس در این زمینه کمک می‌کرد که مجلس با آن موافقت نکرد، زیرا وقتی در کشور تورم وجود دارد فشار تورم برای دهک‌های پایین بیشتر از دهک‌های بالای جامعه است و به همین دلیل انتظار می‌رود افزایش حقوق دهک‌های پایین بیش از دهک‌های بالا باشد و غیر از آن، عادلانه نخواهد بود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: تصمیم دولت پیش از این در مورد بازنشستگان گرفته شد و پس از مکاتبه بازنشستگان، رئیس‌جمهور دستور دادند سازمان تأمین اجتماعی با تدابیر خود پرداخت‌ها را انجام دهند.

پهپادهای ایران در کارزار دو ابرقدرت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پهپادهای ایران در کارزار دو ابرقدرت» نوشت: جنگ در اوکراین، معادلات عجیبی خلق و چیزهای خارق‌العاده هم نمایان کرد که تا قبل از این، کسی حتی به فکرش هم خطور نمی‌کرد؛ مشخص شد جهان چقدر به گندم و مواد غذایی اوکراین و روسیه وابسته است.

نمایان شد که اقتصاد جهان که داشت از سوخت‌های فسیلی فاصله می‌گرفت، هنوز از شوک‌های نفت اثر می‌گیرد و آشکار شد که خطر استفاده از سلاح هسته‌ای که زمانی صرفاً یک کابوس ذهنی بود، چقدر به واقعیت نزدیک است.

حالا دو هفته مانده به پنج ماهگی جنگ، در حالی که نگرانی ته کشیدن تسلیحات در جنگ، غربی‌ها را به وحشت انداخته است، صحبت از تغییر معادلات جنگ با پهپادهای ایرانی زبان بر زبان می‌چرخد.

همین چند هفته پیش بود که برخی منابع غربی، از همکاری نظامی ایران با روس‌ها در اوکراین صحبت کردند، خبری که البته رسماً در تهران تأیید نشد. حالا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دو شنبه شب به خبرنگاران گفته که روسیه خواستار دریافت صدها پهپاد از ایران، از جمله پهپادهای مسلح برای استفاده در جنگ اوکراین شده است.

سالیوان البته می‌گوید که هنوز معلوم نیست که ایران پهپادی در اختیار روسیه گذاشته یا نه، اما تأکید کرده است که آمریکا اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایران برای آموزش نیروهای روسیه برای استفاده از این هواپیماها احتمالاً در ماه جاری آماده می‌شود.

مثل خیلی از از رویدادهای جنگ اوکراین، حرف‌های دو شنبه شب سالیوان برای خیلی‌ها عجیب بود، از جمله مجری شبکه آلمانی WELT که دیروز گفت فکر نمی‌کرده صنعت پهپادی ایران در این حد پیشرفته است که بتوانند به روسیه پهپاد صادر کنند. با این حال، واکنش دوپهلوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نشان داد صحبت‌های سالیوان چندان هم بی‌راه نیست.

کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه دیروز گفت: «سابقه همکاری میان ایران و روسیه در حوزه بعضی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ اوکراین برمی‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.» او البته این را هم روشن کرد که موضع ایران در قبال جنگ اوکراین کاملاً روشن است.

ساعتی بعد سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با گفتن اینکه این مسئله (فروش پهپادهای ایران) مطمئناً بر تلاش‌ها برای ادامه حمایت از اوکراین تأثیر خواهد داشت، نشان داد که اثر ایران بر معادلات جنگی اوکراین را هم باید به معادلات کمتر قابل پیش‌بینی جنگ در اوکراین اضافه کرد.

پهپادهای ایران در کارزار دو ابرقدرت

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هم پیمانی ۱۱ کشور منطقه علیه گرد و غبار» نوشت: برگزاری اجلاس روز گذشته وزیران محیط زیست ۱۰ کشور همسایه و منطقه با ابتکار و میزبانی ایران را می‌توان جدی‌ترین رویکرد دیپلماسی و حرکت منطقه‌ای در دو دهه اخیر و از زمانی دانست که گردوغبار بیش از هر زمان دیگری راه تنفس منطقه را گرفته است.

در این اجلاس که انجام مقدمات و پیگیری‌های آن در سه ماه گذشته توسط ایران صورت گرفت، وزیران محیط زیست کشورهای درگیر گردوغبار از جمله ارمنستان، عراق، امارات، عمان، قطر و سوریه و معاونان وزیر جمهوری آذربایجان و ترکمنستان و هیئت‌های مدعو از ترکیه و ازبکستان شرکت کردند که البته رئیس سازمان محیط زیست، پیش از این در خردادماه از شرکت ۱۵ کشور در این اجلاسیه سخن گفته بود.

اینکه برگزاری این اجلاسیه که بی شک پاسخ به مهم‌ترین نیاز کنونی مسئله «گردوغبار منطقه ای» است، چه ابعاد و دستاوردهایی خواهد داشت، نکات علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست قابل تأمل است: دیگر صرف تفاهم‌نامه و گفت‌وگو درباره موارد کلی مطرح نیست، حتماً بحث عملیاتی مطرح است تا با کشورهایی که منشأ گرد و غبار هستند و کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، در این نشست به برنامه‌های عملیاتی برسیم و بتوانیم منشأ ریزگردها را مدیریت و کنترل کنیم.

با توجه به درخواست ریاست جمهور مبنی بر ایجاد یک مرکز منطقه‌ای، ما تلاش می‌کنیم تا بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که صورت گرفته، یک مرکز منطقه‌ای ایجاد شود. همچنین ایجاد دبیرخانه دائمی گردوغبار در کشورهای منطقه دومین محور گفت‌وگوها بود و سومین موضوع نیز ارائه دو برنامه عمل زیرمنطقه‌ای برای غرب آسیا و آسیای میانه است.

رئیس‌جمهور که در اجلاسیه دیروز سخنرانی کرد، به طور مشخص دو پیشنهاد و نکاتی را مطرح کرد: نکته مهم که امروز باید مورد توجه این نشست باشد، اینکه به دور از تشریفات معمول اداری و سازمانی و روابطی که به صورت دیپلماتیک بین کشورها وجود دارد، باید به عنوان ضرورت به محیط زیست توجه شود.

مقابله با بحران گردوغبار به عزم بین‌المللی و منطقه‌ای نیاز دارد. سازوکار حل مسائل محیط زیست در گروی همگرایی و همکاری منطقه‌ای است و جمهوری اسلامی ایران از این همگرایی برای برون‌رفت از این چالش‌ها در راستای بهبود و ارتقای شرایط محیط زیست استقبال می‌کند.

نکته دوم این‌که همکاری شایسته همسایگان برای دستیابی به نگاه مشترک و اقدام مشترک است و این نگاه به همکاری همه کشورها نیاز دارد و سوم تقسیم کار بین کشورها که می‌تواند نقش هرکدام از کشورها را برای فضای همکاری بیشتر فراهم کند.

پیشنهاد می‌کنم اتحادیه یا سازمانی برای همکاری‌های زیست محیطی کشورهای غرب آسیا شکل گیرد تا اقدامات لازم را سامان‌دهی کند. همچنین تأسیس یک صندوق منطقه‌ای برای پشتیبانی مالی نیز از اقداماتی است که ضرورت دارد تا اهداف قطعنامه‌های سازمان ملل در این زمینه محقق شود. گذر زمان به نفع ما نیست و باید در این زمان محدود هم تصمیمات قاطع و جدی گرفت و هم به دنبال اجرای این تصمیمات و مصوبات بود.

پهپادهای ایران در کارزار دو ابرقدرت

کد خبر 587799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.