سیده محترم‌بانو؛ شهید اصفهانی واقعه گوهرشاد

سیده محترم‌بانو قاضی‌فینی، یکی از شهدای کشف حجاب رضاخانی در مسجد گوهرشاد است که در سفر زیارتی به شهر مشهد توسط مأموران رژیم پهلوی به علت داشتن حجاب، مورد ضرب و جرح شدید قرار گرفت و پس از چند روز به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست‌ویکم تیرماه، سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز ملی عفاف و حجاب نام‌گذاری شده است. در این روز دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیدند.

سیده محترم‌بانو قاضی‌فینی یکی از شهدای فاجعه کشف حجاب رضاخانی در مسجد گوهرشاد است که ایستادگی در مقابل مشت و لگد مأموران رژیم پهلوی را به جان خرید، اما از اعتقاد خویش دست برنداشت.

سیده محترم‌بانو در سال ۱۲۷۵ در خانواده‌ای کاشانی پا به این جهان گذاشت و در میان اهالی خانه‌ای که مذهب، حجاب و دیگر آداب آن از هم جدا نبود، رشد پیدا کرد.

او مثل اکثریت مردم قوم و شهرش به مکتب نرفت و دنیا را هرگز از محدوده بعد و مسافت فهم نکرد، اما نگاهش به دنیا ورای فصل و وصل مکتب دیده‌ها بود.

سیده محترم‌بانو در میانه سن خود در ۳۰ سالگی در سال ۱۳۱۵ به آرزو و شوق و اشتیاق خود که همانا زیارت امام رضا (ع) رسید و مهیای سفری مخاطره‌آمیز در آن برهه زمانی که شرایط برای مسافرت به هیچ عنوان فراهم نبود، شد.

کاروان سیده محترم‌بانو بعد از تحمل سختی سفری طولانی به مشهد رسیدند و برای مدتی که در شهر می‌خواستند بمانند، خانه‌ای را کرایه کردند و در آن سکنی گزیدند. آنها عموماً شب‌ها را برای زیارت انتخاب می‌کردند چرا که فضا و محیط اطراف رعب‌آور و ترسناک برای زنان محجبه بود، آرامش را در خلوت شب و در تاریکی شب در کنار ضریح امام رئوف جست‌وجو می‌کردند.

در یکی از روزهایی که در کنار ضریح مشغول دعا و زیارت امام رضا (ع) بودند، مأمورین به یک‌باره و غافل‌گیرانه به آنها حمله‌ور شدند.

پاسبان‌ها و مأموران از طرف رضاشاه دستور داشتند با هرکسی که با حجاب بود، برخورد سخت و سنگینی داشته باشند. چادرها را کشیدند؛ روسری‌ها را بردند؛ هرکس مقاومتی نشان می‌داد از او با چوب و چماق و باتوم در کنار و روبه‌روی صحن امام رضا (ع) بدون هیچ شرم و حیایی پذیرایی کردند.

سیده محترم‌بانو نیز از چوب و چماق مأموران پهلوی بی‌بهره نماند و آسیب جدی دید. برای بردن پیکر نیمه‌جانش پالتویی را فراهم کردند، او را در آن پیچیدند و به توقف‌گاهی که در مشهد داشتند، بردند. سیده محترم‌بانو بعد از این واقعه چند روزی بیش‌تر دوام نیاورد و به شهادت رسید. پیکر مطهر او در آستان مقدس امامزاده قاسم‌بن الحسن (ع) فین کاشان به خاک سپرده شد.

کد خبر 587683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.