۶۰ درصد واجدان شرایط دز سوم واکسن را تزریق نکردند/استفاده همه واکسن‌ها برای دوز چهارم

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه همه واکسن‌های موجود را می‌توان برای دز چهارم استفاده کرد، گفت: ۶۰ درصد واجدین شرایط واکسن دز سوم را تزریق نکرده‌اند، حدود یک میلیون نفر تاکنون هیچ دزی از واکسن کرونا را واکسن تزریق نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا فدایی صبح امروز _ سه‌شنبه بیست‌ویکم تیرماه _ در نشست علمی، آموزشی، خبری کرونا، اظهار کرد: کرونا تا اواخر خرداد در آمار حداقلی خود از نظر سرپایی و بستری قرار داشت و تعداد تخت‌های اشغالی به ۶۰ تخت رسیده بود در صورتی که در اوج شیوع بیماری کرونا تعداد بیماران بستری به سه هزار بستری یا بیشتر رسیده بود و موارد مثبت ابتلای هفتگی تا پنجاه مورد کاهش یافته بود.

وی افزود: از ابتدای تیرماه ابتلاهای سرپایی، مراجعات و بستری‌ها روبه افزایش رفت و به شکل ظاهری تعداد ابتلای روزانه از ۵۰ تا ۶۰ ابتلای مثبت، روز گذشته به ۴۰۰ مورد رسید و تعداد تخت‌های اشغالی نیز از ۲۰۰ گذشته است؛ بنابراین در مسیر افزایش بیماری هستیم.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: هنگامی که واکسن در دسترس قرار گرفت، دو دز واکسن به عنوان پایه واکسیناسیون تعریف شد تا با فاصله دو یا سه ماهه تزریق شود و حدود ۸۵ درصد واجدان شرایط دو دز را تزریق کردند، به طور دقیق‌تر ۸۵ درصد یک دز و حدود ۷۵ درصد دو دز را تزریق کرده‌اند و بعد مشخص شد که نیازمند دز یادآور هستیم.

تزریق واکسن در اوج یک موج می‌تواند حال افراد را بدتر کند

وی تصریح کرد: پس از این روند، دز سوم یا یادآور اول در جامعه تزریق شد و ۶۰ درصد واجدین شرایط واکسن دز سوم را تزریق نکرده‌اند. افراد واجد شرایط برای تزریق دز سوم طبق مقررات افراد بالای ۱۸ سال هستند که پس از گذشت شش ماه از تزریق دز دوم، دز سوم را تزریق کنند. افراد زیر ۱۸ سال یا افراد در شرایط خاص دارای بیماری نقص ایمنی باید دز سوم را تزریق کنند.

فدایی اضافه کرد: یکی از دلایل اینکه دز سوم خیلی کم مورد استقبال قرار گرفت این بود که مردم از تزریق دو دز امنیت خاطر داشتند و همچنین مصادف شدن آن با پیک پنجم کرونا از سایر عوامل کاهش استقبال از تزریق دز سوم بود.

وی گفت: به اعتقاد برخی صاحب‌نظران درست زمانی که جامعه در اوج یک موج است، تزریق واکسن می‌تواند حال افراد را بدتر کند؛ فردی برای تزریق واکسن مراجعه می‌کند اما در دوره نهفتگی بیماری به سر می‌برد و فاقد علامت است و چند روز پس از تزریق واکسن بیماری خود را نشان می‌دهد و به همراه علائم واکسن وضعیت فرد بدتر می‌شود.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در نتیجه عوامل مذکور، از نظر تزریق واکسن دز سوم شرایط خوبی نداریم، ادامه داد: در سطح دنیا مشخص شد که به علت جهش‌های ویروس و تغییرات دائمی در ویروس و گذشتن از ایمنی ایجاد شده طی چند ماه گذشته بر اثر تزریق واکسن، احتمال نیاز به یادآور دوم تحت عنوان دز چهارم که شش ماه پس از دز سوم باید تزریق شود، نیز وجود دارد.

تزریق دز سوم واکسن کرونای ۵۵۰ هزار نفر در استان

وی با بیان اینکه براساس اطلاعات موجود، تزریق دز چهارم درحال حاضر برای افراد با سن بالای ۱۸ سال تصویب شده و برای افراد زیر ۱۸ سال تصویب نشده است، اظهار کرد: از بین حدود سه میلیون نفر افراد بالای ۱۸ سال در استان اصفهان که باید کاندید دز چهارم باشند، ۵۵۰ هزار نفر دز سوم را تزریق کرده‌اند که از زمان تزریق حدود شش ماه گذشته است و حدود ۱۰ هزار نفر دز چهارم را تزریق کرده‌اند.

فدایی افزود: طی چند روز اخیر آمار مراجعات به مراکز واکسیناسیون افزایش یافته است و از ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر در روز به حدود پنج هزار در روز رسیده است و برای اینکه استقبال مردم را جوابگو باشیم، تعداد مراکز واکسیناسیون افزایش یافته است و مراکز بهداشت برخی در دو شیفت صبح و عصر و برخی تنها در شیفت صبح آماده تزریق واکسن هستند.

وی ادامه داد: همه مراکز بهداشتی دارای واکسن سینوفارم و پاستوکووک هستند. کل واکسن‌های موجود در کشور شامل ۱۱ برند بود که دو مورد از آن به اتمام رسید و درحال حاضر ۹ برند موجود است. برخی مراکز تحت عنوان مراکز سبد کامل دارای ۹ واکسن موجود هستند که لیست آنها در سایت علوم پزشکی اصفهان، درج شده است.

تلاش برای ترغیب افراد در جهت واکسیناسیون

مدیر گروه پیشگیری از بیماری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: حدود یک میلیون نفر تاکنون واکسن تزریق نکرده‌اند و تلاش برای ترغیب آنها در جهت واکسیناسیون در اولویت است و اولویت بعدی برای تزریق دوزهای تکمیلی است، سوالات و ابهاماتی در میان افراد وجود دارد که طبیعی هستند.

وی اضافه کرد: هنگام تبلیغ برای واکسیناسیون گفته می‌شود با وجود تزریق واکسن مبتلا شدیم، در پاسخ این افراد گفته می‌شود که طبق موارد موجود، واکسیناسیون میزان ابتلاء را کاهش داده است اما سود و خاصیت اصلی کاهش ابتلای ریه و بدحالی است؛ البته جهش ویروس در این مسیر نیز بی‌تأثیر نبوده است.

فدایی با بیان اینکه به عیان دیده می‌شود فردی که درگیری ریوی دارد، قطع به یقین واکسیناسیون خود را انجام نداده یا تکمیل نکرده و این واقعیت است که واکسیناسیون کووید جلوی ابتلای ریه را می‌گیرد، گفت: ایران تنها کشوری است که این تعداد برند واکسن را در سبد واکسیناسیون کرونای خود دارد و معمولاً سایر کشورها با یک یا حداکثر سه برند، واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

افت آنتی‌بادی‌ها به مرور زمان

وی ادامه داد: همه واکسن‌های موجود را می‌توان برای دوز چهارم استفاده کرد و به عقیده برخی محافل علمی استفاده از واکسن‌های متفاوت یا واکسیناسیون غیرهمگن می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد و افراد نباید روی برند واکسن تزریقی وسواس داشته باشند و ممکن است واردات یا تولید برخی واکسن‌ها ادامه داشته یا نداشته باشد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: کار واکسن این است که نمونه‌ای از آنتی ژن ویروس را وارد بدن کند و بدن در مقابل آن آنتی‌بادی تولید کند و برای ورود ویروس واقعی در آمادگی قرار گیرد، اگرچه واکسن‌ها با اسامی مختلف و روش‌های متفاوت ساخته شده‌اند اما اقدام مشابهی را انجام می‌دهند.

وی افزود: آنتی‌بادی‌ها به مرور زمان افت می‌کنند و افراد با تزریق دوز یادآور سطح آن را دوباره افزایش می‌دهند. شاید نتوان با واکسیناسیون جلوی بروز اصل بیماری کرونا را گرفت و شاید تبدیل به موج هفتم شود اما به جای یک موج تیز و بلند، به سطح پایین می‌رسد که منجر به کاهش مرگ‌ومیر می‌شود و بیمارستان‌ها که ظرفیت محدودی برای بستری دارند، با هجوم بیماران روبه‌رو نمی‌شوند.

مشکلات کووید مزمن

فدایی با بیان اینکه با طولانی شدن مسئله کرونا از اسفند ۹۸ تاکنون مشکلات دیگری خود را نشان می‌دهد که به تدریج باید با آنها آشنا شویم، ادامه داد: از جمله این مشکلات کووید مزمن است که مدتی از ابتلاء به بیماری کرونا و بهبود نسبی افراد گذشته است اما همچنان تبعات کووید را دارند.

وی تصریح کرد: درحال حاضر زود است که درخصوص تبعات درازمدت کرونا فکر کنیم اما ممکن است بروز دیابت را افزایش دهد یا مشکلات قلبی و عروقی که در سالمندی پیش می‌آید را به جلو بیندازد. باید بدانیم که وقتی ترویج واکسیناسیون می‌کنیم به فکر مشکلاتی که ممکن است ماه‌ها و سال‌ها فرد درگیر آنها باشد نیز هستیم.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: بیماری‌های واگیردار به علت پیامدهایی که ایجاد کرده‌اند، ذهن بشر را بیشتر به خود درگیر کرده است تا بیماری‌های غیرواگیر. این‌ها عوامل بیماری‌زایی هستند اعم از باکتری و ویروس که تمایل به تکثیر و باقی ماندن دارند.

وی خاطرنشان کرد: این تصور ایجاد شده بود که دنیای بیماری‌های عفونی بسته شده است و باید به سراغ درمان سایر بیماری‌ها رفت اما باید به یاد داشته باشیم که عوامل بیماری‌زا در پیشرفته‌ترین کشورهای جهان نیز وجود دارند و بیشتر شناسایی می‌شوند و در این باب اطلاع‌رسانی به مردم حائز اهمیت است که چگونه در برابر ابتلاء به این بیماری‌ها از خود محافظت کنند.

اهمیت تمهیدات لازم برای مراسم اربعین

فدایی درخصوص تمهیدات در نظر گرفته شده برای اربعین، اظهار کرد: مراسم اربعین برگزار خواهد شد و تصمیمی برای ایجاد محدودیت وجود ندارد. برای اینکه برای زائران و خانواده‌های آنها در حین سفر و پس از بازگشت مشکلات کمتری ایجاد شود، با موکب‌دارها، سازمان حج و زیارت، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه‌های مربوطه درخصوص ضوابطی که باید رعایت شود، جلسه برگزار شده است.

وی افزود: صحبت‌ها درخصوص تأمین آب سالم، ضرورت واکسینه بودن افراد، بسته‌بندی بودن و گرم سرو شدن غذاها انجام شده است و برای مواردی نظیر گرمازدگی نیز پیش‌بینی وجود سایه‌بان و پاشیدن آب روی افراد عبوری، انجام شده است. استان‌هایی که مرز زمینی با کشور عراق دارند افراد بازگشتی را غربال می‌کنند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: گروه مراقبت مرزی در فرودگاه همیشه استقرار دارند و برای بازگشت حجاج و مسافران اربعین که از فرودگاه عزیمت می‌کنند یا سایر افراد وارد شده به کشور از سایر کشورها، افراد ورودی را از بابت علائم بررسی می‌کنند و اگر بیمار بدحالی در میان آنها بود، با آمبولانس به بیمارستان مشخص شده اعزام می‌شود.

وی تصریح کرد: از افراد علامت‌دار نیز در فرودگاه نمونه گرفته می‌شود همچنین فضای محدودی در فضای فرودگاه برای قرنطینه درنظر گرفته شده است. شاید به طور مطلق نتوان جلوی بروز مشکل را گرفت اما مراقبت‌ها، آموزش‌ها و هماهنگی‌ها تا حدودی از مشکلات احتمالی می‌ کاهد.

لزوم استقبال بیشتر از واکسیناسیون کودکان

فدایی درخصوص واکسیناسیون کودکان، خاطرنشان کرد: تا این لحظه واکسیناسیون زیر ۱۸ سال با دو دز انجام می‌شود و کمیته علمی واکسیناسیون کووید موضوع را تحت بررسی دارد و پیشنهادهایی نیز به ستاد ملی ارائه شده است، شاید تا قبل از آغاز سال تحصیلی تصمیمی درخصوص واکسیناسیون کودکان گرفته شود اما همان دو دز تزریق شده به کودکان تا حدود زیادی از ابتلاء و وخامت حال آنها پیشگیری می‌کند و انتظار می‌رود از تزریق دو دز استقبال بیشتری شود.

وی اضافه کرد: در نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال، تزریق دز سوم برای نوجوانانی است که دارای بیماری مزمنی هستند. یک هزار فرد با سن زیر ۱۸ سال واکسن دز سوم کرونا را تزریق کردند که به توصیه پزشکی، اقدام به واکسیناسیون کردند.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: گفته می‌شود واکسیناسیون کووید در جهان از مرگ ۲۰ میلیون نفر پیشگیری کرده است و شش یا هفت میلیون مرگ ثبت شده در دنیا در صورت نبود واکسن به ۲۶ تا ۲۷ میلیون مرگ ثبت شده می‌رسید.

کد خبر 587672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.