۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
امشب شاهد ماه بدر باشید

امروز چهارشنبه _بیست‌ودوم تیر_ ماه به به فاز کامل می‌رسد و بیشتر طول شب قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماه چهارشنبه _بیست‌ودوم تیرماه_ ساعت ۱۳:۳۵ به نزدیک‌ترین نقطه در مدار چرخش خود به دور زمین خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است، زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. وقتی ماه این مسیر بیضوی را در اطراف زمین طی می‌کند فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶۵۰۰ کیلومتر در حضیض و ۴۰۶۷۰۰ کیلومتر در اوج تغییر می‌کند.

اندازه زاویه‌ای ماه نیز با همان فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است، روشنایی آن نیز تغییر می‌کند. تشخیص این مسئله در عمل دشوار است؛ فازهای ماه همزمان تغییر می‌کند. در این وضعیت ماه از فاصله ۳۵۷۰۰۰ کیلومتری زمین عبور می‌کند و با قطر زاویه‌ای ۳۳.۴۳ دقیقه قوسی ظاهر می‌شود. امشب ماه ۱۴ روزه حدود ۹۹ درصد روشنایی دارد و ساعت ۱۹:۲۲ طلوع می‌کند. به منظور بررسی بیشتر رویدادهای نجومی امروز با فاطمه فخرایی فرد، کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

امشب ماه در چه وضعیتی قرار می‌گیرد؟

چهارشنبه _بیست‌ودوم تیرماه_ یگانه قمر زمین در مدار گردش خود به دورترین نقطه در فاصله 1.0189 AU از خورشید می‌رسد. این اتفاق تقریباً همزمان با ماه کامل رخ می‌دهد که خورشید و ماه در دو سمت مخالف زمین قرار می‌گیرند. در موقعیت اوج خورشیدی، فاصله زمین و خورشید 1.0165 AU است. فاصله بین زمین و ماه 0.0024 AU خواهد بود. ماه ۱۴ روزه ساعت ۱۹:۲۲ در صورت فلکی قوس طلوع می‌کند.

ماه بدر چه زمانی قابل رؤیت است؟

چهارشنبه _بیست‌ودوم تیر_ ماه به به فاز کامل می‌رسد و بیشتر طول شب قابل مشاهده است؛ در واقع حوالی غروب خورشید طلوع می‌کند و حوالی سحر غروب می‌کند. ماه کامل جولای «باک» نامیده می‌شود؛ این نام‌ها به طور سنتی از فرهنگ‌های بومی آمریکایی و اروپایی گرفته می‌شوند. نام ماه کامل ماه جولای با گوزن‌های نر مرتبط است که شاخ‌های آن‌ها در مرحله رشد کامل قرار دارند.

در انگلیسی، گوزن‌های نر و برخی دیگر از حیوانات شاخدار نر را «باک» می‌نامند به همین دلیل هر ماه کامل در ماه جولای ماه باک نامیده می‌شود. علاوه بر ماه باک، در میان فرهنگ‌های مختلف نام‌های دیگری نیز برای ماه کامل ماه جولای وجود دارد؛ برخی از آن به دلیل طوفان تابستانی به عنوان «ماه تندر» یاد می‌کنند. همچنین در فرهنگ انگلیسی قدیم، دومین ماه کامل تابستان، ماه «علف هرز» نامیده می‌شود. در طول شب‌های بعد، ماه هر روز حدود یک ساعت بعد طلوع می‌کند و در اواخر شب به اوج خود در آسمان می‌رسد.

ماه طی چند روز، فقط در آسمان قبل از طلوع خورشید و صبح زود قابل مشاهده خواهد بود. با رسیدن به ربع آخر، یک هفته بعد از ماه کامل، ماه نیمه‌شب طلوع می‌کند و حوالی ظهر غروب می‌کند. زمان طلوع و غروب به ترتیب ۱۹:۲۲ و ۰۴:۵۷ است.

لحظه دقیق ماه کامل زمانی تعریف می‌شود که طول دایره‌البروج ماه دقیقاً ۱۸۰ درجه با طول دایره‌البروج خورشید فاصله دارد، که از دید ناظر زمینی این پدیده ساعت ۲۳:۰۷ رخ می‌دهد؛ می‌توان ماه کامل را در هر ساعت از شب مشاهده کرد. در لحظه رسیدن به فاز کامل، ماه با میل ۲۶ درجه و ۹ دقیقه قوسی در صورت فلکی قوس قرار گرفته است و در فاصله ۳۵۷۰۰۰ کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت.

کد خبر 587647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.