هنگام سفر چه نکات ایمنی را رعایت کنیم؟

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: هنگام سفر باید برق منزل را در حالت خاموش قرار داد و حتی‌الامکان برق یخچال را نیز قطع کرد، زیرا در مواردی درهای بسته، کولر خاموش و ساختمان گرم باعث داغ شدن بیش از حد یخچال و وقوع حادثه می‌شود.

سرآتشیار فرهاد کاوه‌آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هنگام سفر اگر امکان قطع کردن برق یخچال منزل نیست، به غیر از کلید باید شیر گاز را در فصل زمستان و تابستان از قسمت اصلی بست، زیرا در مواقعی شعله کوچک آبگرمکن دیواری بعد از خاموش شدن، اشتعال گاز دارد و در مرحله انفجار قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت قطع آب منزل از محل کنتور هنگام سفر، افزود: در مواردی احتمال ترکیدن شیلنگ کولر یا روشویی و ماشین ظرف‌شویی و لباسشویی وجود دارد که در این حالت اگر ساختمان همکف باشد، آب هدر می‌رود و اگر طبقه فوقانی باشد، تجمع آب باعث نم کشیدن و تخریب سقف می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: با توجه به اینکه اصفهان شهری است که همواره در معرض وزش بادهای شدید قرار دارد و بادگیر است، بنابراین قبل از سفر باید از بسته بودن تمام در و پنجره‌ها اطمینان حاصل کرد و از قرار دادن شیشه‌های ترشی یا گلدان که هر لحظه احتمال سقوط آن روی خودرو یا افراد در حال عبور وجود دارد، پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: شهروندان از نگهداری مواد قابل اشتعال در منزل خودداری کنند و آن‌ها را در معرض مستقیم نور آفتاب قرار ندهند.

سرآتشیار کاوه‌آهنگران گفت: هنگام سفر لازم است کلید منزل به یک فرد مطمئن و قابل اعتماد تحویل داده شود تا در مدت زمان سفر و هنگام وقوع حادثه، مأموران آتش‌نشانی نیاز به شکستن درِ ساختمان برای امدادرسانی نداشته باشند و کمک‌های امدادی در اسرع زمان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در مدت زمان سفر باید از تنها گذاشتن سالمندان در منزل خودداری شود، گفت: مواردی از محبوس شدن برخی از سالمندان در منزل و وقوع بعضی از حوادث در پی آن گزارش شده است. همچنین تنها ماندن سالمندان در منزل نیز در مواقعی به خاطر تعادل نداشتن در راه رفتن و زمین خوردن، شکستگی دست و پا را به همراه داشته است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه این سازمان به طور ۲۴ ساعته و در لحظه آماده امدادرسانی به شهروندان است، گفت: از همشهریان درخواست می‌شود تنها در مواقع ضروری و وقوع حریق و حادثه با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند و از اشغال کردن بی‌مورد این شماره تلفن خودداری کنند.

کد خبر 587635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.