قدرت انتشار انفجاری زیرسویه‌های جدید کرونا/تبلیغات ضدواکسن از موانع واکسیناسیون

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تبلیغات ضدواکسن در همه دنیا از موانعی بود که بر سر راه واکسیناسیون قرار داشت و منجر می‌شد در بسیاری از کشورها واکسیناسیون به نحو مناسبی انجام نشود اما با تلاش‌ها و اقدامات علمی انجام شده، واکسیناسیون در جامعه جای گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرزین خوروش صبح امروز سه‌شنبه _ بیست‌ویکم تیرماه _ در نشست علمی، آموزشی، خبری کرونا، اظهار کرد: بیماری کرونا از بهمن ۹۸ در ووهان چین شروع شد و ابتدا درگیری‌های شدید، ابتلاهای ریوی و علائم آن گسترش و در همه جهان انتشار پیدا کرد.

وی افزود: اوایل تصور می‌شد با یک پیک یا یک ابتلاء موضوع به اتمام می‌رسد و تلاش دنیا بر یافتن درمان برای این بیماری بود و پیگیری واکسیناسیون و ایمنی جمعی را در دستور کار داشتند.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: امیدها بر این بود که با آمدن واکسن‌ها ویروس کنترل و از انتشار آن جلوگیری شود. برخی اعتقاد داشتند که باید افراد بسیاری به این بیماری مبتلا شوند تا ایمنی جمعی ایجاد شود و متعاقب آن کووید از بین برود.

وی تصریح کرد: تبلیغات ضدواکسن در همه دنیا از موانعی بود که بر سر راه واکسیناسیون قرار داشت و منجر می‌شد در بسیاری از کشورها واکسیناسیون به نحو مناسبی انجام نشود اما با تلاش‌ها و اقدامات علمی انجام شده، واکسیناسیون در جامعه جای گرفت و بسیاری از تزریق واکسن استقبال کردند.

خوروش اضافه کرد: پس از رد شدن از قله ابتلاء به یک جهش از ویروس، تصور می‌شد که دیگر با کرونا روبه‌رو نخواهیم بود اما این ویروس هربار جهشی جدید انجام می‌دهد و شاهد شروع و وقوع جهش‌های جدیدی هستیم.

یک بیمار کرونا می‌تواند ۱۸ نفر را مبتلا کند

وی گفت: نامی جدید برای جهش‌های جدید امیکرون در نظر گرفته نشده و سویه‌ای که در کشورها منتشر شده است، تحت عنوان BA.۴ و BA.۵ شناخته می‌شود و ویروس‌های درحال بررسی در آزمایشگاه‌ها نیز از همین نوع هستند. طی یکی دو هفته گذشته این ویروس با مشخصه قدرت انتقال چند برابری نسبت به سویه‌های قبل، وارد کشور شد و در حال انتشار است.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: شانس درگیری ریوی در سویه اومیکرون، کمتر است و جهش‌هایی که انجام می‌دهد نیز ویروس را ضعیف‌تر می‌کند و امیکرون خاصیتی که در مقایسه با نوع دلتا داشت این بود که بیشتر درگیری دستگاه تنفسی فوقانی را ایجاد می‌کرد.

وی با بیان اینکه پس از پشت سر گذاشتن پیک ششم مرگ‌ومیر بسیار کاهش یافت و حتی به صفر رسید، اظهار کرد: زیرسویه‌های جدید امیکرون به علت قدرت انتشار بالا به صورت انفجاری در حال انتشار است و گفته می‌شود یک نفر مبتلا می‌تواند ۱۸ نفر را مبتلا کند. علائم این زیرسویه تاکنون نظیر علائم اومیکرون بوده و شامل آبریزش بینی، سردرد، بدن درد، خستگی و تب می‌شود که همانند یک سرماخوردگی شدید است.

در صورت داشتن علائم سرماخوردگی فرض بر ابتلاء به کرونا باشد

خوروش افزود: مردم نباید فکر کنند که علائم موجود در آنها به علت سرماخوردگی است و هرکس دارای چنین علائمی است باید فرض را بر ابتلاء به اومیکرون بگذارد و قرنطینه حداقل پنج روزه در دستور کار باشد. مهم‌ترین اصل در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری قرنطینه بیمار حداقل به مدت پنج روز است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات اقتصادی و تورم، در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که باید با کرونا زندگی کرد اما به این معنی نیست که سهل‌انگاری صورت گیرد. هنگامی که موارد ابتلاء زیاد باشد افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای به شدت بدحال و بستری می‌شوند و حتی احتمال فوت وجود دارد.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: پیش‌بینی این است که باید از نظر بیمارستانی، بستری و مرگ‌ومیر آمادگی داشته باشیم و افراد جامعه باید راه پیشگیری از این ویروس را بدانند تا بتوانیم این پیک یا پیک هفتم را پشت سر بگذاریم، باید رعایت‌ها پروتکل‌ها بازگردد و ماسک زدن در مکان‌های بسته و عمومی جدی گرفته و یک و نیم متر فاصله رعایت شود. همچنین قرنطینه افراد مبتلا یا مشکوک حداقل به مدت پنج روز در دستور کار قرار گیرد و فرد مبتلا پس از پنج روز از ماسک استفاده کنند.

سیستم بهداشت و درمان در آمادگی کامل

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم تجمعات تعطیل نشوند، باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور قرار گیرد و افراد مبتلا نیز نباید با داشتن علائم در تجمعات حضور پیدا کنند، اضافه کرد: سیستم بهداشت و درمان و علوم پزشکی در آمادگی کامل هستند.

خوروش گفت: برای کرونا در دنیا درمان قطعی وجود ندارد و داروهای ضدویروس متعددی در دنیا استفاده می‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که به هیچ عنوان از آنتی‌بیوتیک برای درمان کرونا استفاده نشود؛ چراکه هیچ تأثیری ندارد و بی‌جهت نباید استفاده شود مگر در مواردی که آنتی‌بیوتیک برای عفونتی خاص به کار رود. درمان کرونا، درمانی حمایتی است و بیماران علامت درمانی می‌شوند. استفاده سر خود از داروها و آمپول‌ها اقدامی بسیار خطرناک است و تنها شربت‌های سرفه موجود در بازار موردی برای استفاده ندارد.

وی ادامه داد: علائم این بیماری پس از پنج روز بهبود می‌یابد اما اگر تب بیمار پس از پنج روز ادامه داشت و درگیر سرفه‌های شدید یا خلط خونی شد و حال عمومی خوبی نداشت و اگر به خصوص دارای بیماری‌های زمینه‌ای بود، باید به پزشک مراجعه کند تا درمان‌ها و مداخلات لازم انجام شود. در مواردی که شک به درگیری ریه و افت اکسیژن وجود داشته باشد، طبق پروتکل‌های کشوری عمل می‌شود و بیمار براساس نیاز درمان سرپایی یا درمان بستری دریافت می‌کند.

واکسیناسیون دارای دو جنبه حفاظت از خود و حفاظت از دیگران است

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه واکسیناسیون دارای دو جنبه حفاظت از خود و حفاظت از دیگران است، اظهار کرد: نمی‌توان خودخواهی کرد و گفت من واکسن تزریق نمی‌کنم. حتی در مقطعی به سمت واکسیناسیون اجباری پیش رفتیم؛ چراکه چنین موضوعاتی بی‌حرمتی نسبت به جامعه است و گاهی اوقات باید با اجبار پیش رفت.

وی افزود: تصمیماتی که در جلسات ستاد ملی کرونا گرفته می‌شود براساس جمع‌آوری به روز داده‌های سراسر کشور اتخاذ می‌شود و تصمیم حال‌حاضر برگزاری مراسم اربعین است اما امکان دارد تا زمان اربعین سویه‌ای جدید با مشخصاتی جدید به کشور وارد شود و تصمیمات تغییر کند.

خوروش با توجه به شرایط ویروس کرونا نمی‌توان به صورت صددرصدی درخصوص این بیماری صحبت کرد، ادامه داد: هیچ ممنوعیتی برای واکسیناسیون کووید مگر شوک حساسیتی بسیار شدید وجود ندارد و حتی فردی که حساسیت بسیار شدیدی به دز اول واکسیناسیون خود نشان داده است می‌تواند دز دوم را با واکسن دیگری امتحان کند.

وی تصریح کرد: بیماری که سکته مغزی داشته است جزو بیمارانی است که لزوم بیشتری برای واکسیناسیون دارد. اگر مبنا بر ایجاد لخته با واکسن باشد باید درنظر گرفت که خود بیماری کرونا بیشتر لخته یا حتی سکته ایجاد می‌کند.

طب نوین مخالف طب سنتی نیست

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: کمیته عوارض واکسیناسیون وجود دارد و به صورت مرتب هر بیماری که پس از واکسیناسیون دچار عوارضی شده است، تیمی عارضه وی را بررسی می‌کنند که آیا عارضه مذکور در ارتباط با بیماری‌های زمینه‌ای سابق وی یا در ارتباط با واکسیناسیون بوده است.

وی با بیان اینکه طب نوین مخالف و متقابل طب سنتی نیست، گفت: به هیچ عنوان مخالف طب سنتی نیستیم و باید همه کنار یکدیگر باشند، در جلسات اخیر کمیته کرونا اساتید طب سنتی دعوت شدند و تحقیقات خود را نشان دادند و پروتکلی تحت عنوان طب سنتی در درمان کرونا اضافه شد. براساس شواهد و مدارک برخی از موارد طب سنتی رد می‌شود اما به معنی مخالفت با کل موضوع طب سنتی نیست.

خوروش با بیان اینکه بهترین معیار برای مقایسه وضعیت قبل واکسیناسیون و پس از آن، میزان مرگ‌ومیر کادر درمان است، خاطرنشان کرد: ممکن است واکسن‌ها تغییر کنند یا واکسن‌های موجود کنار بروند و واکسن‌های جدید جایگزین آنها شوند. دولت ایران جدای از سایر دولت‌ها تصمیم نمی‌گیرد و همه جهان در مقابله با بیماری کرونا با یکدیگر پیش می‌روند؛ حتی واکسیناسیون اجباری نیز در برخی کشورها جدی‌تر گرفته شده است و برخی کشورها تنها واکسن‌های خاصی را قبول می‌کنند.

کد خبر 587614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.