تهدید جدی گاز اروپا به واسطه جنگ روسیه و اوکراین

کارشناس مسائل بین‌المللی و اروپا با اشاره به گذشت بیش از چهار ماه از آغاز جنگ روسیه و اوکراین گفت: در یک ارزیابی سود و زیان می‌توان گفت که روس‌ها به اهدافی مانند توافق یا اشغال بخش‌هایی از این کشور در مرحله دوم نرسیده‌اند، زیرا جنگ هنوز ادامه دارد.

ابوالقاسم دلفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت جنگ اوکراین اظهار کرد: چهار ماه از تهاجم روسیه به اوکراین می‌گذرد و در این مدت سرزمین‌هایی از این کشور جدا شده و به نام جمهوری‌های خودمختار یا تازه استقلال‌یافته از سوی روسیه و بعضی کشورهای دیگر به رسمیت شناخته شدند.

وی با اشاره به شدت و ضعف جنگ اوکراین در ماه‌های گذشته، افزود: برخلاف پیش‌بینی روس‌ها درباره اینکه جنگ در کوتاه‌مدت به پایان برسد، مقاومت مردم و دولت اوکراین در چهار ماه گذشته مانع از این شد که روسیه و پوتین به تمام اهداف خود دست پیدا کند البته حملات ارتش روسیه به بهای خسارات و صدمات سنگین به مردم اوکراین، آوارگی بیش از هفت میلیون نفر در این کشور و خروج یا پناهندگی نزدیک به شش میلیون نفر دیگر از اوکراین تمام شد.

سفیر پیشین ایران در فرانسه، با اشاره به گذشت بیش از ۱۲۰ روز از آغاز جنگ اوکراین، گفت: در یک ارزیابی سود و زیان می‌توان گفت که روس‌ها به اهدافی مانند توافق یا اشغال بخش‌هایی از این کشور در مرحله دوم نرسیده‌اند زیرا جنگ هنوز ادامه دارد و حتی اوکراین با مقاومت و درخواست کمک از کشورهای همجوار و اروپایی تلاش کرده است که خود را در برابر روسیه دست و پا بسته نشان ندهد.

وی کمک‌های دنباله‌دار غربی‌ها به کشور اوکراین را مهم‌ترین عامل در سد کردن تهاجم روسیه دانست و خاطرنشان کرد: ناتو و کشورهای عضو این پیمان در همسایگی اوکراین بسیج شدند و کمک‌های نظامی و اقتصادی خود را به اوکراین سرازیر کردند و این اقدام مانع از رسیدن روس‌ها به اهداف خود در جنگ با اوکراین شد.

دلفی با تاکید بر اینکه روس‌ها و پوتین نیز برای جنگ اوکراین پیش‌بینی‌هایی داشتند، افزود: اروپا بخش اعظم انرژی خود را از روسیه دریافت می‌کند و آلمان، لهستان، ایتالیا و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا وابستگی زیادی به گاز و نفت روسیه داشتند به همین دلیل روس‌ها تلاش کردند تأمین نفت و گاز اروپا را کاهش دهند و این نگرانی وجود دارد که ممکن است تحویل گاز به اروپا متوقف شود.

وی ادامه داد: در این شرایط اروپایی‌ها به شدت نگران تأمین انرژی مورد نیاز در زمستان امسال هستند البته تدابیری اندیشیده‌اند و رایزنی‌هایی انجام دادند تا گاز مناطق مختلف دنیا مانند خاورمیانه، شمال آفریقا و آمریکا را جایگزین روسیه کنند.

سفیر پیشین ایران در فرانسه، آلمان را آسیب‌پذیرترین کشور در زمینه قطع گاز روسیه معرفی کرد و گفت: دو خط لوله نورد استریم یک و دو، گاز روسیه و سیبری را به اروپا منتقل می‌کند که به تازگی انتقال گاز از این خطوط به دلیل انجام تعمیرات متوقف شده است و اروپایی‌ها انتظار دارند ظرف مدت ۱۰ روز یا یک هفته آینده جریان انتقال گاز در این خطوط لوله دوباره برقرار شود اما این نگرانی نیز وجود دارد که ممکن است انتقال گاز از روسیه به اروپا برای همیشه متوقف شود.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع تهاجم روسیه به اوکراین علاوه بر اینکه آسیب‌های بسیار زیادی به مردم دو کشور وارد کرده و تلفات انسانی دو طرف قابل توجه بوده است، خسارت‌های زیادی نیز به تأسیسات ساختمان‌ها و اماکن اوکراین وارد کرد.

دلفی دومین پیامد این جنگ را پیوستن کشورهای بی طرفی مانند سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو دانست و اظهار کرد: برخی از کشورهای همسایه روسیه در اثر تهاجم این کشور خواستار عضویت در ناتو شدند که با وجود مشکلاتی که با کشور ترکیه داشتند، در اجلاس اخیر ناتو درخواست عضویت آنها پذیرفته شد بنابراین نخستین عکس‌العمل همسایگان روسیه از تهاجم این کشور به اوکراین، نزدیک شدن ناتو به مرزهای روسیه بود، مرزهایی که تا پیش از این از نظر مسکو و پوتین امن بودند و ناتو از آنها دور مانده بود.

سفیر پیشین ایران در فرانسه با اشاره به از بین رفتن سردی روابط بین کشورهای اروپایی و آمریکا، تاکید کرد: ترس از ادامه حملات روسیه به دیگر کشورهای اروپا باعث شد سردی روابط این منطقه با آمریکا از بین برود و در اجلاس اخیر سران ناتو در اروپا و سران هفت کشور صنعتی مشخص شد که تصمیم غربی‌ها این است که اجازه ندهند روسیه در تجاوز به اوکراین به اهداف اعلام شده خود برسد هر چند آمریکایی‌ها و ناتو اعلام کردند که از درگیری نظامی در اوکراین با روسیه خودداری خواهند کرد.

کد خبر 587602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.