آمادگی ارتقای اتصال آسیای مرکزی و جنوبی را داریم

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد: ایران با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منحصربه‌فرد خود و به عنوان پل و حلقه ارتباطی مهم میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی، آمادگی دارد تا حوزه اتصال میان دو منطقه را ارتقا بخشد.

به گزارش ایمنا، زهرا ارشادی، در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع اتصال میان آسیای مرکزی و جنوبی اظهار کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران، موضوع اتصال میان آسیای مرکزی و جنوبی و نیز توسعه جامع و پایدار روابط میان این دو حوزه بر مبنای روابط دوستانه سنتی میان ملت‌های دو منطقه با هدف تقویت ارتباطات تاریخی و فرهنگی موجود، جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای همکاریهای دو منطقه در همه ابعاد به ویژه اقتصاد، سرمایه‌گذاری، انرژی، حمل‌ونقل و فن‌آوری‌های نوین، اهمیت اتصال منطقه‌ای و بین منطقه‌ای و نیز اقدامات مشترک در حوزه توسعه زیرساخت‌ها، هم‌افزایی در سیاست‌گذاری‌ها و همکاری بدون مانع اقتصادی و مالی را مورد اشاره قرار داد.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در بخش دیگری ضمن تاکید بر نقش سازمان‌های منطقه‌ای نظیر اکو در ارتقای اتصال بین منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تاکید کرد: موضوع اتصال، نقش بسزایی در ارتقای تجارت، رشد اقتصادی و توسعه پایدار دارد و با توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، روابط دوستانه میان کشورهای همسایه را تقویت می‌کند.

ارشادی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تداوم و تقویت همکاری‌های میان آسیای مرکزی و جنوبی را از طریق ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ارتباطات و نیز تقویت کریدورهای بین‌المللی که به باز شدن مسیرهای امن تجاری به بنادر منتهی می‌شود، تشویق می‌کند.

وی در این خصوص مسیر ترمذ، مزارشریف، هرات، زاهدان و چابهار و نیز خط آهن ازبکستان، ترکمنستان، ایران و پاکستان را نمونه‌های مناسبی به عنوان الگوی چنین اقداماتی دانست.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین با تاکید بر اهمیت حمل و نقل چندوجهی برای ارتقای اتصال میان دو منطقه، نقش بسیار مهم بنادری مانند چابهار را در این رابطه یادآور شد.

ارشادی افزود: ایران با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منحصربه‌فرد خود و به عنوان پل و حلقه ارتباطی مهم میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی، آمادگی دارد تا حوزه اتصال میان دو منطقه را ارتقا بخشد.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در پایان، تأثیرات منفی اقدامات یک‌جانبه قهرآمیز غیرقانونی ازجمله تحریم‌های نامشروع یک‌جانبه روی موضوع اتصال میان آسیای مرکزی و جنوبی را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: در این رابطه باید از سیاسی کردن موضوع مهمی مانند اتصال میان دو منطقه اجتناب شود.

کد خبر 587548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.