تلسکوپ جیمز وب چیست؟ + تاریخچه، علت تاخیر، موقعیت آنلاین و نخستین تصاویر منتشر شده

جیمز وب نام تلسکوپی است که چهارم دی‌ماه سال گذشته به فضا پرتاب شد و اهداف جذابی برای آن تعریف شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تلسکوپ فضایی جیمزوب در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه علاقه‌مندان به علم نجوم و مسائل فضایی قرار گرفته است. این تلسکوپ وظیفه رساندن اخبار از گذشته کیهان و بررسی چگونگی تشکیل آن را برعهده دارد و همین دلیل بزرگ موجب شهرت آن شد. تلسکوپ فضایی جیمزوب از تکنولوژی بسیار قدرتمندی بهره می‌برد و به دلیل اینکه فاصله این تلسکوپ در فضا بسیار دور است، امکان تعمیر مجدد آن وجود ندارد که همین مسئله موجب تأخیر در پرتاب پروژه شد، اما حدود شش ماه پیش و پس از ۱۴ سال بالاخره تلسکوپ فضایی جیمز وب پرتاب شد و اکنون نخستین تصاویر آن در دست انتشار است.

جیمزوب چیست؟

جیمزوب یک تلسکوپ فضایی است که عمدتاً برای مطالعه اخترشناسی فروسرخ طراحی شده است؛ این تلسکوپ قدرتمندترین تلسکوپی است که تاکنون به فضا پرتاب شده و وضوح و حساسیت مادون قرمز آن نسبت به سایر تلسکوپ‌های مشابه بسیار بهتر است. ویژگی و تکنولوژی که تلسکوپ فضایی جیمزوب دارد، این امکان را به تلسکوپ می‌دهد تا اجرامی که فاصله بسیار دوری دارد را نیز مشاهده و مورد بررسی قرار دهد.

تاریخچه ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمزوب به عنوان اولویت شماره یک ناسا شناخته می‌شود، برای ساخت این تلسکوپ حدود ۴۰ میلیارد دلار هزینه شده و نزدیک به ۱۴ کشور و ۲۹ ایالت نیز در ساخت آن نقش داشته‌اند. در سال ۱۹۹۶ ساخت این تلسکوپ آغاز شد، اما به دلایل مختلفی پرتاب آن به تأخیر افتاد که این موضوع باعث اعمال تغییراتی در آن و به‌روز شدن تلسکوپ شد.

در سال ۲۰۱۸ قرار بود این تلسکوپ به فضا پرتاب شود، اما یکی از قسمت‌های محافظ خورشیدی دچار مشکل شد و پس از آن با شیوع ویروس کرونا روبه‌رو شدیم و تقریباً پرتاب آن سه سال به تأخیر افتاد.

دلیل تأخیرهای بسیار پرتاب تلسکوپ جیمز وب چه بود؟

چالش پیش‌روی تلسکوپ جیمزوب که یکی از اصلی‌ترین دلایل تأخیر در ارسال آن به فضا محسوب می‌شد، فاصله بسیار آن از سطح زمین است که به دلیل همین فاصله دیگر امکان تعمیر آن وجود ندارد؛ به همین دلیل باید تمام سیستم‌ها و هر هفت هزار بخش آن کار خود را به درستی انجام دهد و بررسی آن باید به صورت مرتب انجام می‌شد تا از هرگونه مشکل کوچک در این موارد جلوگیری شود.

موقعیت جیمزوب

تلسکوپ فضایی جیمزوب برخلاف هابل که درحال‌حاضر در فاصله ۵۰۰ متری زمین قرار گرفته، بسیار دور است و نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر دورتر از سطح زمین و در نقطه دو لاگرانژی قرار دارد. کاربران علاقه‌مند به رصد لحظه‌ای موقعیت جیمزوب می‌توانند جیمزوب کجاست؟ را بخوانند.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمزوب در شنبه _چهارم دی‌ماه ۱۴۰۰_ از پایگاه فضایی گویان فرانسه پرتاب شد و طی ۳۰ روز توانست مسیر خود را با موفقیت طی کند و در روز دوشنبه _چهارم بهمن‌ماه ۱۴۰۰_ به مقصد خود، یعنی نقطه دو لاگرانژ برسد. در هنگام پرتاب جیمزوب به فضا، اتفاق بسیار مثبتی رخ‌داد که منجربه افزایش طول کارکرد تلسکوپ شد؛ درواقع پرتاب تلسکوپ فضایی جیمزوب توسط موشک آریان پنج بسیار دقیق انجام شد و تلسکوپ نیز به بهترین شکل ممکن از جو زمین خارج شد.

اهداف تلسکوپ جیمز وب

ناسا روز جمعه _هفدهم تیرماه ۱۴۰۱_ فهرستی از اهداف تلسکوپ فضایی جیمزوب معرفی کرد که در ادامه لیست این اهداف را مشاهده می‌کنید:

  • سحابی شاه‌تخته یا کارینا
  • سیاره فراخورشیدی WASP 96b
  • سحابی حلقه جنوبی
  • پنج‌قلوی استفان
  • خوشه کهکشانی SMACS 0273

اولین تصاویر ارسالی از جیمزوب

ناسا روز جمعه _هفدهم تیرماه ۱۴۰۱_ فهرستی از اهداف تلسکوپ فضایی جیمزوب معرفی کرد. در این فهرست لیستی از اجرام مشاهده می‌شد که تلسکوپ فضایی جیمزوب از آن‌ها عکس‌برداری کرده و تصاویر توسط ناسا بررسی شده است. طبق اطلاعیه‌های سازمان فضایی آمریکا، نخستین تصاویر دقیق و باکیفیت تلسکوپ فضایی جیمزوب امروز _سه‌شنبه بیست‌ویکم تیرماه_ به اشتراک گذاشته شد.

کد خبر 587519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.