۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶
از گذشته تا امروز چهارباغ

چهارباغ اصفهان یکی از مکان‌های تاریخی و دیدنی است، رویکرد مدیریت شهری بر این بوده است تا این مکان محلی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و مکانی برای سپری اوقات فراغت شهروندان باشد و در عین حال این محور تاریخی و فرهنگی از عملکرد اصلی خود فاصله نگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهارباغ یک محور فرهنگی، تاریخی و گردشگری است و در شرایط فعلی به شکل پیاده‌رو در اختیار شهروندان و گردشگران قرار گرفته است، بهره‌مندی صحیح از این گذر فرهنگی، تاریخی امری بسیار مهم بوده که مورد توجه قرار گرفته است، در این راستا توجه به زیبایی‌های چهارباغ و کاهش معضلات آن منجر به رضایتمندی هر چه بیشتر گردشگران و شهروندان می‌شود.

محور فرهنگی، تاریخی چهارباغ با مورد توجه مدیریت شهری است تا هویت آن به درستی حفظ شود، ساماندهی مشاغل از جمله اغذیه‌فروشی‌ها و دست‌فروشان و بسیاری از موارد دیگر در این منطقه مورد توجه قرار گرفته است تا معضلات موجود در این محور رفع شود.

در مکان‌هایی که تجمع شهروندان وجود دارد برای استفاده از محل به شکل فرهنگی، تفریحی باید تمام دستگاه‌ها خدمت‌رسانی خود را به شهروندان داشته باشند، همچنین جایگاه شورای ششم در شورای عالی چهارباغ به شکل نظارتی است و روی رفع مسائل و مشکلات چهارباغ نظارت می‌کند. در مواردی که از سوی شهرداری یا این کمیته نیاز به مصوبات و حمایت‌های شورای اسلامی شهر داشته باشد، ورود می‌یابد و مساعدت‌های لازم را انجام می‌دهد. برای بررسی بیشتر این مسئله با محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

هدف از تشکیل شورای عالی چهارباغ چه بوده است؟

یکی از مکان‌هایی که در دوره صفوی در کنار اماکن بی‌نظیر دیگر شکل گرفت و به شکوه و عظمت اصفهان افزود محور دیدنی و باصفای چهارباغ بود، محور تاریخی و دیدنی چهارباغ مانند اماکن تاریخی دیگر توانست محل جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد. این محور در طول دوره‌های مختلف تغییراتی داشته است و در دوره قاجار و پهلوی رویکرد و عملکرد خود را از دست داد و به محور کسب و کار و تردد وسایل نقلیه تغییر یافت. در دوره چهارم فعالیت شورای اسلامی شهر مدیریت طرح پیاده‌راه شدن محور چهارباغ مطرح شد که مورد استقبال و تأیید مراجع ذی‌ربط قرار گرفت. اجرای پیاده‌راه شدن چهارباغ به شکل محور فرهنگی و تفریحی علاوه‌بر محاسن ارزشمندی که به همراه داشت، مشکلاتی نیز در پی داشته است، مهم‌ترین آن مشکلات فرهنگی، بروز بعضی ناهنجاری‌های، تعدد مراکز اغذیه‌فروشی، نبود پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده است که پیرو آن مدیریت شهری در دوره قبل تشکیل جلسه داد و طرح تشکیل شورای عالی چهارباغ را مطرح کرد و پس از برگزاری جلسه‌هایی به تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان رسید.

شورای عالی چهارباغ متشکل از کیست؟

شورای عالی چهارباغ متشکل از شهردار اصفهان، رئیس شورای اسلامی شهر و ریاست کمیسیون‌های شورای اسلامی، رئیس سازمان نوسازی و بهسازی و شهرداران مناطق یک و سه است.

همچنین ذیل کمیته عالی چهارباغ یک کمیته شش‌نفره تشکیل شد، این کمیته متشکل از معاونان فرهنگی، شهرسازی و خدمات شهری شهرداری، رئیس کمیسیون فرهنگی، رئیس کمیسیون شهرسازی و رئیس کمیسیون اقتصادی و شهرداران مناطق یک و سه است که به شکل مهمان در این کمیته نقش‌آفرینی می‌کنند. به طور کلی شورای عالی چهارباغ جهت مباحث چهارباغ مانند ساخت‌وساز، زیرساخت‌های چهارباغ، مباحث فرهنگی و تغییراتی که روی پیرایش ضلع غربی، شرقی و بدنه‌سازی چهارباغ انجام می‌گرفت، ورود می‌کند و شورای عالی چهارباغ در این بخش تصمیم‌های لازم را می‌گیرد.

جایگاه و وظیفه شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص چهارباغ چیست؟

جایگاه شورای اسلامی شهر اصفهان در شورای عالی چهارباغ به شکل نظارتی است و روی مسائل و مشکلات چهارباغ نظارت می‌کند و در مواردی که از سوی شهرداری یا این کمیته نیاز به مصوبات و حمایت‌های شورای اسلامی شهر داشته باشد، ورود می‌کند و مساعدت‌های لازم را انجام می‌دهد، وظایف شورای اسلامی شهر در این بخش بیشتر نظارتی بوده و بخش اجرا بر عهده شورای عالی چهارباغ است.

همکاری کدام دستگاه‌ها جهت پیگیری مباحث چهارباغ امری ضروری است؟

اگر برای اداره چهارباغ و مدیریت شهری در تمام نقاط شهر حمایت و کمک‌های دستگاه‌های متولی نباشد، به طور یقین مدیریت شهری با چالش مواجه می‌شود، به همین دلیل در امر اداره چهارباغ نیز مسئولان و اداره‌هایی که نقش مؤثری در اداره چهارباغ دارند نیز لازم است که در این بخش ورود یابند. سازمان تبلیغات، اداره میراث فرهنگی و گردشگری بابت پیرایش ضلع غربی و شرقی و بدنه‌سازی، فرمانداری، اداره ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی به ویژه که بحث امنیت چهارباغ را بر عهده دارد و اداره اطلاعات و اداره سپاه در خصوص ناهنجاری‌هایی که در این محور انجام می‌گیرد، وظایفی دارند. اتاق اصناف نیز جهت رسیدگی برای مشاغلی مانند اغذیه‌فروشی‌ها، لباس‌فروشی‌ها و بعضی از مشاغل دیگر که به شکل قارچ‌گونه رشد می‌کند، باید فعال باشد.

همچنین دانشگاه علوم پزشکی بابت نظارت بر رسیدگی به اغذیه‌فروشی‌ها باید ورود کند و برای سر و سامان دادن به وضعیت سینماها باید اقداماتی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود. در واقع تمام دستگاه‌ها باید برای رفع مسائل محور چهارباغ، ناژوان و کوه صفه وارد میدان شوند.

آیا شهرداری تنها متولی چهارباغ است؟

در مکان‌هایی که تجمع شهروندان وجود دارد برای استفاده از محل به شکل فرهنگی، تفریحی باید تمام دستگاه‌ها به شهروندان خدمت‌رسانی کنند، نیاز است سازمان نوسازی و بهسازی برای بدنه چهارباغ به شکل ویژه ورود یابد تا بدنه چهارباغ به هر شکلی تبدیل نشود و تاریخی بودن خود را حفظ کند. لازم است سازمان زیباسازی در خصوص نورپردازی و المان‌های شهری مناسب نیز در این منطقه اقدامات لازم را انجام دهد، به دلیل اینکه چهارباغ محور گردشگری است و باید سعی شود تا بهترین و مناسب‌ترین نورپردازی و المان‌های شهری در این محور نصب شود.

همچنین نوع نظارت‌ها بر دست‌فروشان و مغازه‌هایی که در این محور ارائه خدمات می‌کنند، باید به شکل مستمر وجود داشته باشد، اتاق اصناف نیز باید صددرصد نظارت لازم را در این بخش داشته باشد، بازبینی و نظارت دانشگاه علوم پزشکی از نظر بهداشتی در محور تاریخی چهارباغ نیز ضروری به نظر می‌رسد.

با توجه به اینکه چهارباغ یک محور تاریخی و فرهنگی است رویکرد شورای ششم شهر اصفهان برای رونق این محور چیست؟

در حال حاضر اهتمام ویژه در خصوص شورای عالی چهارباغ وجود دارد و نیاز است نسبت به وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این محور نظارت‌هایی انجام شود و این اتفاق توجه شورای اسلامی شهر اصفهان به این مسئله را می‌رساند. همچنین رویکرد مدیریت شهری این است که این مکان محلی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و مکانی برای سپری چند ساعت از اوقات فراغت شهروندان با خانواده‌های خود باشد تا بتوانند از این محور تاریخی و فرهنگی در اصفهان بهره‌مندی لازم را ببرند.

استفاده از المان‌های دوره صفوی در محور چهارباغ تا چه اندازه می‌تواند به احیای تاریخی این محور برای گردشگران مؤثر باشد؟

به دلیل اینکه این محور یک محور تاریخی، گردشگری و فرهنگی است، شهروندان نیز رغبت بیشتری برای استفاده و لذت بردن از این محور را دارند، بنابراین المان‌هایی که به این محور آسیبی نرساند و مکمل محور تاریخی و فرهنگی باشد می‌تواند به زیبایی‌های محور تاریخی چهارباغ کمک کند. به نظر می‌آید اگر المان‌های دوره صفوی و حتی دوره اسلامی در این محور نصب شود، علاوه‌بر استفاده از این محیط مفرح، زیبا و شاد به نوعی تاریخ اصفهان نیز زنده می‌ماند و شکوه اصفهان در دوره‌های تاریخی مختلف به تصویر کشیده می‌شود، لذا این اقدام از چند بعد از جمله جذب گردشگر می‌تواند بسیار مؤثر و کارآمد باشد.

کد خبر 587374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.