آمار بالای نزاع‌های خیابانی پیامد فقدان گذشت/لزوم نهادینه‌شدن بخشش در جامعه

یک متخصص پزشکی اجتماعی گفت: آمار نزاع‌های خیابانی در ایران در مقایسه با سایر کشورها نسبتاً بالاتر است که پیامد فقدان گذشت در جامعه محسوب می‌شود. به اجبار نمی‌توان از افراد توقع بخشش داشت و این موضوع باید به عنوان فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

رضا روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: گذشت به دو بخش تقسیم می‌شود که شامل گذشت در زندگی عادی و گذشت در مباحث قانونی و دعاوی است. اعتقاد بر این است که اگرچه هیچ فردی کامل نیست اما جایزالخطا هم نیست.

وی با بیان اینکه انسان گاهی خطا می‌کند اما این‌گونه نیست که اجازه خطا کردن داشته باشد، افزود: چه خوب است اگر نزدیکان یک فرد که با وی ارتباط دارند بتوانند از اشتباهات فرد به‌خصوص اشتباهاتی که زیان زیادی به همراه نداشته است، بگذرند.

این متخصص پزشکی اجتماعی ادامه داد: گذشت کردن از برخی اشتباهات سخت‌تر است؛ به عنوان مثال بر زبان جاری کردن لفظ بخشش توسط فردی که فرزندش را به قتل رسانده‌اند، شاید راحت باشد اما در واقعیت این امر تصمیمی دشوار است و همه از وی به بزرگی یاد می‌کنند.

رابطه عکس سطح صدمه و تعداد افرادی که توان بخشش دارند

وی با بیان اینکه هرچه سطح صدمه و اتفاق رخ داده بالاتر می‌رود، تعداد افرادی که توان بخشش داشته باشند کاهش می‌یابد، تصریح کرد: جای بخشش و گذشت‌کردن برای اتفاقاتی که به صورت روزمره در زندگی انسان‌ها رخ می‌دهد، بسیار است و این کار پسندیده‌ای محسوب می‌شود.

روزبهانی با اشاره به اینکه گذشت نکردن تبعاتی به همراه دارد، اضافه کرد: بسیاری از نزاع‌هایی که منجربه جرح یا حتی قتل می‌شود، از تبعات گذشت نکردن است. آمار نزاع‌های خیابانی در ایران در مقایسه با سایر کشورها نسبتاً بالاتر است که پیامد فقدان گذشت در جامعه محسوب می‌شود.

لزوم بخشش در زندگی زناشویی

وی با تاکید بر لزوم بخشش و گذشت در زندگی زناشویی، گفت: اگر در زندگی زناشویی و ازدواج گذشتی وجود نداشته باشد، زندگی که تحت عنوان زندگی مشترک از آن یاد می‌شود، مقدور نیست. در یک زندگی مشترک و موفق، دو طرف گذشت بسیاری دارند، نقصان یکدیگر را نادیده می‌گیرند و سعی بر یکرنگ کردن خود با دیگری دارند.

این عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی اصفهان با بیان اینکه در صورت فقدان گذشت در زندگی مشترک، مشاجره میان افراد بیشتر می‌شود و درپی آن، انرژی زیادی از افراد گرفته و روحیه آن‌ها خراب می‌شود، ادامه داد: در نهایت افراد آرامش خود را از دست می‌دهند و نسبت به زندگی مشترک سرد می‌شوند.

بهبود احساس فرد با انتقام‌جویی در کوتاه مدت

وی با تاکید بر اینکه شاید انتقام‌جویی در کوتاه‌مدت، حال انسان را اندکی بهتر کند اما به‌طورقطع با توجه به تجارب افراد انتقام‌جو و بخشنده، همه افرادی که گذشت کرده‌اند زندگی بهتر و آرام‌تری دارند، اظهار کرد: بخشش، آموختنی است و نمی‌توان گفت خانواده‌ای ژنتیکی بخشنده یا انتقام‌جو هستند.

روزبهانی با بیان اینکه افراد این مهارت را در خانواده می‌آموزند، افزود: هنگامی که فرزندی شاهد فقدانِ گذشت میان والدین خود باشد، از آن‌ها می‌آموزد که بخشش نداشته باشد. هنگام ورود دانش‌آموز به فضای آموزشی، آموزش‌وپرورش وظیفه دارد مهارت‌های این‌چنینی را به افراد آموزش دهد.

لزوم نهادینه شدن فرهنگ بخشش و گذشت

وی با بیان اینکه به اجبار نمی‌توان از افراد توقع بخشش داشت، بلکه این موضوع باید به عنوان فرهنگ در جامعه نهادینه شود، ادامه داد: متون دینی، احادیث، روایات و قرآن کریم سرشار از توصیه به بخشش است اما در واقعیت امر این فرهنگ در جامعه نهادینه نشده است.

این متخصص پزشکی اجتماعی با بیان اینکه در نهادینه شدن فرهنگ بخشش و گذشت مسائل آموزشی، اجتماعی و اقتصادی تأثیرگذار است، تصریح کرد: هنگامی که قرار باشد موضوعی به عنوان الگو در جامعه نهادینه شود، تنها یک موضوع بر آن نقش ندارد و همه کنش‌ها و واکنش‌های اجتماعی دارای علل بسیاری هستند.

وی با بیان اینکه طبق یک مطالعه طی ایام قرنطینه به علت شیوع بیماری کرونا، میزان خشونت‌های خانگی در برخی مناطق دو برابر شده بود، اضافه می‌کند: فرهنگ بخشش باید به عنوان یک خواسته و الگو در جامعه مطرح شود تا همه افراد جامعه شاهد نتیجه آن باشند.

کد خبر 587301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.