انعقاد قرارداد تولید انرژی خورشیدی تنها برای ۱۰۰۰ هکتار از اراضی ملی

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: به‌ازای هر مگاوات تولید برق ۱.۵ هکتار زمین نیاز است؛ تاکنون از ۲۱۶۶ هکتار، تنها یک‌هزار هکتار از اراضی ملی طی تخصیص به جهاد کشاورزی برای انرژی خورشیدی منجربه قرارداد اجاره شده و مابقی تنها در حد واگذاری زمین پیش رفته است.

محمدعلی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر اینکه به دلیل خشکسالی‌های متوالی و کمبود حجم آب در پشت سدها عمدتاً نیروگاه‌ها با مشکل مواجه شده‌اند، اظهار کرد: استفاده از انرژی خورشیدی به‌عنوان انرژی طبیعی و پاک بدون اثرات زیان‌آور برای محیط‌زیست می‌تواند نقش مؤثری در تأمین انرژی‌های ضروری داشته باشد.

وی با بیان اینکه بهره‌مندی از انرژی خورشید طی سال‌های ۹۰ و ۹۱ در استان اصفهان آغاز شده است، افزود: تاکنون از ۲۱۶۶ هکتار، تنها یک‌هزار هکتار از اراضی ملی طی تخصیص به جهاد کشاورزی برای انرژی خورشیدی منجربه قرارداد اجاره شده و مابقی تنها در حد واگذاری زمین پیش رفته است.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان پیرامون اینکه با شرایط کشور و تحریم‌ها، در اعطای مجوز به سرمایه‌گذاران پنل خورشیدی بیشتر درصدد واگذری‌ها و جذب سرمایه‌گذاران خارجی بودند، ادامه داد: برای بهره‌مندی و تبدیل انرژی خورشیدی به برق مقرر شد از تسهیلات استفاده شود اما متقاضیان موفق به اجرای پروژه نشدند چراکه حجم عملیات اجرایی طرح در استان اصفهان بسیار محدود بود.

حفظ محیط‌زیست از اولویت‌های دولت سیزده

وی با اشاره به اینکه توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و حفظ محیط‌زیست از اولویت‌های دولت سیزدهم است، تصریح کرد: طی جلساتی براساس تفاهمنامه مابین وزارت نیرو و استانداری اصفهان، درخصوص همکاری و واگذاری اراضی ملی اعلام آمادگی کرده‌ایم.

کاظمی با بیان اینکه مدیریت استان اصفهان درصدد برنامه‌ریزی جدی‌تری برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر است، اضافه کرد: اکنون خاستگاه‌های هدف وزارت نیرو به منابع طبیعی استان معرفی شده‌اند که با شناسایی این اراضی ملی برطبق شرایط وزارتخانه مقرر شده طی مراحل مزایده، انتخاب پیمانکار با سرمایه‌گذار ضمن معرفی به منابع طبیعی و جهاد کشاورزی اراضی در جهت توسعه نیروگاه خورشیدی با حفاظت از محیط‌زیست در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

وی با بیان به اینکه برای ایجاد تحول در زمینه انرژی تجدیدپذیر در استان آماده هستیم، گفت: لازم است استفاده از انرژی خورشیدی به‌منظور تولید برق و داشتن هوای پاک و حفاظت از محیط‌زیست در اصفهان با راهکارهای تعاملی در دستور کار تمام بخش‌ها قرار گیرد.

ناگزیر از استفاده انرژی‌های تجدیدپذیر برای حفظ محیط‌زیست

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان شهرستان کوهپایه و جرقویه را از اراضی مناسب برای گسترش تولید انرژی خورشیدی در بیابان‌های استان اصفهان دانست و ادامه داد: طی سنوات گذشته برای توسعه نیروگاه خورشیدی در شهرستان جرقویه ۱۵ هکتار اراضی ملی واگذار شده بود و اکنون به‌منظور پیشرفت این انرژی پاک و تجدیدپذیر واگذاری ۱۰ هکتار دیگر از اراضی را درخواست شده است. به ازای هر مگاوات تولید برق ۱.۵ هکتار زمین نیاز است.

وی با بیان اینکه طی دهه گذشته با خشکسالی‌های متوالی، تغییر اقلیم و کمبود بارش‌ها مواجه شدیم، اظهار کرد: با توجه به خشکسالی و کمبود منابع آبی زیرزمینی که از یک سو در تولیدات برق‌آبی و از سوی دیگر با حجم آب پشت سد زاینده‌رود عمدتاً توربین‌های تولید برق با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند، برای حفظ محیط‌زیست ناگزیر به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم.

کاظمی درباره اینکه انرژی خورشیدی یکی از منابع تأمین انرژی رایگان و عاری از اثرات مخرب محیط‌زیستی است که می‌تواند جایگزین سوخت‌های فسیلی مخرب و آلاینده همچون مازوت در نیروگاه‌ها شود، خاطرنشان کرد: اکنون هدف‌گذاری در استان اصفهان با هدف تسریع در امر سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌گذار و تخصیص اراضی ملی انجام شده است تا در کارگروه موانع تولید و سرمایه‌گذاری استان با واگذاری زمین توسط منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و دستگاه‌های متولی در اسرع وقت اراضی برای فاز اجرایی در اختیار این سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

کد خبر 587300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.