ویروس جدید ماربورگ چیست؟ + علائم

سازمان جهانی بهداشت (WHO) از شناسایی دو مورد ابتلا به بیماری ویروسی ماربورگ در غنا خبر داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که دو نفر در کشور غنا احتمالاً به بیماری ویروسی ماربورگ (MBV) مبتلا شده‌اند؛ این دو مورد در انتظار بررسی آزمایشگاهی بیشتری هستند و در صورت تأیید بیماری، نخستین موارد این بیماری بسیار عفونی هستند که تاکنون در این کشور کشف شده است.

ویروس ماربورگ چیست؟

ویروس ماربورگ، عضوی از خانواده ویروس‌های فیلوویریده (Filoviridae) است؛ بیماری ناشی از این ویروس مانند عفونت ویروس ابولا است و به تب هموراژیک شدید منجر می‌شود.

علائم ویروس ماربورگ

میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری ویروسی ماربورگ بین ۲۰ تا ۸۰ درصد است. موارد احتمالی ابتلاء به این بیماری در منطقه جنوبی غنا علائمی مانند اسهال، تب، حالت تهوع و استفراغ را تجربه کرده بودند.

دو بیمار ذکر شده هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتند و به دلیل بیماری جان خود را از دست دادند؛ بررسی‌های اولیه ارائه شده از بیماران نتایج مثبتی را برای ویروس ماربورگ ارائه کرده است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) نمونه‌های اولیه را برای تأیید به یک مرکز بررسی در سنگال ارسال خواهد کرد. مقامات بهداشتی نیز در حال بررسی میزان شیوع و احتمال انتقال آن از افراد آلوده به افراد سالم هستند.

تاریخچه ویروس ماربورگ

ویروس ماربورگ پیش از این در سال ۲۰۲۱ در غرب آفریقا شناسایی شد؛ یک کشاورز در گینه در اثر ابتلاء به این ویروس جان خود را از دست داد. این ویروس برای نخستین بار در سال ۱۹۶۷ در شهر ماربورگ آلمان کشف شد. بدترین زمان شیوع آن در سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ در آنگولا رخ داد. پیش از تحت کنترل قرار دادن این بیماری ۲۵۲ نفر درگیر آن شدند و ۹۰ درصد آن‌ها در نهایت جان خود را از دست دادند.

ویروس ماربورگ کمتر از هم‌خانواده خود یعنی ابولا شناخته شده است، با این وجود هر دو ویروس ویژگی‌های مشابهی دارند. به طوری که باعث بروز عفونت در مایعات بدن می‌شوند، خونریزی شدید نیز تا هفت روز پس از بروز علائم ظاهر می‌شود. مؤسسه خیریه جهانی واکسن که Gavi نام دارد، ماربورگ را به عنوان یکی از چندین ویروسی معرفی کرده است که قادر است عامل همه‌گیری جهانی آینده باشد.

مؤسسه Gavi اعلام کرده است که ویروس ماربورگ از طریق ذرات معلق در هوا منتقل نمی‌شود، اما با افزایش سفرهای جهانی به سرعت گسترش پیدا می‌کند. افزایش میزان شیوع بیماری ویروسی ماربورگ می‌تواند با توجه به میزان بالای مرگ‌ومیر ناشی از ویروس، فاجعه‌آمیز باشد.

کد خبر 587227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.