آشنایی با دیدنی‌های خواهرخوانده آفریقایی اصفهان

داکار، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر سنگال از خواهرخوانده‌های اصفهان به حساب می‌آید که جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جا داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اصفهان یکی از شهرهای باستانی مرکز ایران است که در دوران پادشاهی صفویان پایتخت کشور بود و در همان زمان به اقتدار زیادی دست یافت. بناهای تاریخی زیادی در اصفهان وجود دارد که در لیست آثار میراث یونسکو قرار دارد و آن را به یکی از قطب‌های گردشگری محبوب جهان تبدیل کرده است. اصفهان با بسیاری از شهرهای جهان پیمان خواهرخواندگی امضا کرده و به واسطه آن به تبادل تجربیات علمی و فرهنگی، رونق گردشگری و ایجاد همبستگی بیشتر پرداخته است. یکی از مهم‌ترین خواهرخوانده‌های اصفهان، داکار پایتخت سنگال است که به واسطه موقعیت جغرافیایی خود در حاشیه غربی آفریقا و شبه‌جزیره کیپ-ورت در اقیانوس اطلس، مقصدی عالی برای سفرهای بین‌قاره‌ای و تجارت محسوب می‌شود. در ادامه به معرفی بهترین جاذبه‌های خواهرخوانده سنگالی اصفهان پرداخته می‌شود که در تبدیل آن به یک قطب گردشگری محبوب در جهان، نقش مهمی ایفا کرده است.

جزیره Ngor

گردشگران سنگال به محض ورود به داکار، برای رهایی از هیاهوی زیاد خیابان‌های پرتردد شهر راهی جزیره Ngor در ساحل شمالی می‌شوند. بسیاری از این گردشگران تنها برای گذراندن اوقات فراغت خود در طول روز، استراحت روی نیمکت‌های خیلی راحت ساحل، قدم زدن در مسیرهای شنی و صرف ناهار در رستوران‌های کنار دریا راهی جزیره Ngor می‌شوند، حال آن‌که بسیاری نیز به قصد گذراندن شب در مهمان‌خانه‌های مجلل به جزیره سفر می‌کنند.

محبوب‌ترین جاذبه‌های خواهرخوانده سنگالی اصفهان

موزه تئودور موند

موزه تئودور موند در داکار یکی از بهترین موزه‌های سراسر سنگال به حساب می‌آید که بیش از ۹ هزار اثر هنری و فرهنگی آفریقایی را در خود جا داده است. نمایش‌های زنده از ماسک‌ها و لباس‌های سنتی از سراسر منطقه نظیر مالی، گینه بیسائو، بنین و نیجریه به بهترین شکل ممکن استایل‌های این کشورها را به تصویر می‌کشد و همین رویداد به جذب سیل عظیمی از گردشگران به داکار کمک می‌کند. وجود آلات موسیقی مختلف، حکاکی‌ها، طبل‌های قدیمی و ابزارها کشاورزی از دیگر وسیله‌های جذاب در این موزه به حساب می‌آید که در افزایش محبوبیت آن میان گردشگران نقش مهمی ایفا کرده است.

محبوب‌ترین جاذبه‌های خواهرخوانده سنگالی اصفهان

بنای یادبود رنسانس آفریقا

بنای یادبود رنسانس آفریقا که به عنوان بلندترین مجسمه سراسر قاره شناخته شده است، در سال ۲۰۱۰ و به مناسبت پنجاهمین سالگرد استقلال سنگال از فرانسه ساخته شد. این مجسمه از ارتفاعی ۴۹ متری برخوردار است و بلندی آن حتی به بیش از مجسمه آزادی در نیویورک آمریکا و تندیس مسیح در ریودو ژانیرو در برزیل می‌رسد.

بنای یادبود رنسانس به شکل یک مرد، زن و کودک برنز به سبک شوروی است که در حال خیره شدن به دریا هستند. قدم زدن در محیط اطراف این مجسمه رایگان است، با این حال مردم باید برای ورود به بخش داخلی، هزینه خرید بلیت را پرداخت کنند. جالب است بدانید که یک آسانسور در داخل پیکره مرد تعبیه شده است که مسافران را به سر آن هدایت می‌کند و امکان تماشای داکار را از ارتفاع بسیار بالا برای آن‌ها فراهم می‌آورد.

محبوب‌ترین جاذبه‌های خواهرخوانده سنگالی اصفهان

فانوس دریایی ماملز

فانوس دریایی ماملز از زیباترین چشم‌اندازهای داکار به‌شمار می‌رود که در سال ۱۸۶۴ در بالای یکی از تپه‌های حومه‌های شهر بنا شده است. رسیدن به این جاذبه از دامنه‌های تپه، مستلزم حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی است اما چشم‌اندازهای زیبای اطراف پیمودن این مسافت را بسیار لذت‌بخش می‌کند. مسافران می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای مشخص به همراه تور به این نقطه سفر کنند تا از خدمات بیشتر در آن‌جا بهره‌مند شوند، ضمن این‌که راهنمایان سفر نیز اطلاعات زیادی در مورد تاریخچه فانوس در اختیار مسافران قرار خواهند داد.

محبوب‌ترین جاذبه‌های خواهرخوانده سنگالی اصفهان

مدینا

مدینا یکی از مناطق بسیار مشهور داکار است که طی دوران استعمارگری توسط معماران فرانسوی ساخته شد. این منطقه کارگاه‌های خیاطی کوچک بی‌شماری را در بر گرفته است که در خیابان‌های مملو از شور زندگی فعالیت می‌کند. مدینا محل تولد یوسو اندور، یکی از هنرمندان مشهور و وزیر گردشگری کنونی سنگال است، ضمن این‌که منطقه‌ای با نوآوری‌های شهری و گرایش‌های جدید جهانی به حساب می‌آید.

محبوب‌ترین جاذبه‌های خواهرخوانده سنگالی اصفهان

کاخ ریاست‌جمهوری

کاخ ریاست‌جمهوری داکار، محصور در باغ‌ها و فضاهای سبز منحصر به فرد زیادی است که نگهبان‌هایی با لباس فرمی به سبک دوره استعماری از آن محافظت می‌کنند. این کاخ در اصل برای دولت‌های استعمارگری احداث شد اما اکنون به عنوان محل سکونت رئیس‌جمهور زمان خود عمل می‌کند. اگرچه امکان ورود گردشگران به این ساختمان عظیم وجود ندارد، با این حال مردم می‌توانند از نماهای باشکوه بیرون و همچنین نگهبانان آن عکس بگیرند.

محبوب‌ترین جاذبه‌های خواهرخوانده سنگالی اصفهان

خانه بردگان داکار

خانه بردگان داکار در یکی از بندرهای شهر واقع شده است که در زمان‌های قدیم برای تجارت بردگان آفریقایی از طریق کشتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. مورخان بر این باور هستند که در زمان‌های قدیم روزانه صدها و حتی هزاران زن، مرد و کودک آفریقایی از طریق کشتی‌ها و قایق‌های کوچک به سایر نقاط دنیا، به ویژه آفریقای غربی منتقل می‌شد. اگرچه مورخان از نظر تعداد فروش بردگان در این منطقه به توافق نظر نرسیده‌اند، با این حال همه آن‌ها بندر بردگان داکار را یکی از مهم‌ترین مکان‌های خرید و فروش بردگان سیاه آفریقایی دنیا می‌دانند. امروزه خانه بردگان که به شکل موزه‌ای ساخته شده است، نمادی از تاریخچه برده‌فروشی در داکار به حساب می‌آید که به عنوان جاذبه‌ای محبوب برای گردهم آمدن گردشگران عمل می‌کند.

محبوب‌ترین جاذبه‌های خواهرخوانده سنگالی اصفهان

مسجد الوهیت

گردشگران می‌توانند با بازدید از مسجد الوهیت، نه‌تنها از تماشای معماری مذهبی منحصربه‌فرد آن نهایت لذت را تجربه کنند، بلکه بر چشم‌اندازهای بسیار زیبای اقیانوس اطراف اشراف کامل داشته باشند. این سازه شگفت‌انگیز در سال ۱۹۹۳ در یکی از روستاهای باستانی ساحلی اطراف داکار بنا شد و تکمیل آن حدود چهار سال طول کشید تا در نهایت، مردم توانستند در سال ۱۹۹۷ به عبادت در آن بپردازند. مسجد الوهیت دو مناره بسیار بلند دارد که مردم می‌توانند بر فراز آن به تماشای چشم‌انداز بی‌نظیر اقیانوس اطلس بپردازند.

محبوب‌ترین جاذبه‌های خواهرخوانده سنگالی اصفهان

جزیره گوری

جزیره گوری از جاذبه‌های بسیار زیبا و آرامش‌بخش خواهرخوانده سنگالی اصفهان محسوب می‌شود که مانند خانه بردگان، نماد تجارت بردگی اقیانوس اطلس است. مساحت این جزیره کوچک حدود ۴۵ جریب، معادل ۱۸.۲ هکتار است و جمعیتی بیش از ۱۶۰۰ نفر را در بر می‌گیرد. وجود خانه‌هایی به رنگ‌های پاستلی زیبا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جزیره برای جذب گردشگران به حساب می‌آید، ضمن این‌که خیابان‌های سنگفرش‌شده آرام و بدون تردد خودرو در راهی شدن سیل عظیم مسافران به آن نقش مهمی ایفا می‌کند.

محبوب‌ترین جاذبه‌های خواهرخوانده سنگالی اصفهان

دیوار سبز بزرگ آفریقا

بیش از ۴۷۰۰ مایل درخت، محافظ سبز بزرگی به نام "دیوار سبز بزرگ آفریقا" برای دفاع از صحرای بزرگ آفریقا در مقابل هجوم احتمالی دشمنان ایجاد کرده است. در حال حاضر صحرای بزرگ آفریقا، پس از جنوبگان، بزرگ‌ترین دشت زمین به حساب می‌آید که همواره در حال گسترش است به طوری که سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۰۲۵، دوسوم زمین قابل کشت آفریقا را این صحرا فرا بگیرد. حتی اگر این پیش‌بینی‌ها اشتباه باشد، تخریب جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی می‌تواند مشکلات زیادی را برای ساکنان کنونی در پی داشته باشد که برای به حداقل رساندن احتمال آن، رهبران سنگال، مالی، بورکینا فاسو، نیجریه، سودان، موریتانی، اریتره، اتیوپی، چاد، نیجر و جیبوتی با هم متحد شده‌اند احتمال وقوع فاجعه را به حداقل برسانند. در این راستا، دیوار سبز بزرگ آفریقا که ساخته دست بشر است می‌تواند با درختان خود از وقوع خشکسالی جلوگیری کند و بحران‌های احتمالی ناشی از آن را به حداقل برساند، ضمن این‌که با زیبایی منحصربه‌فرد خود به عنوان یک مرکز گردشگری مهم عمل می‌کند.

محبوب‌ترین جاذبه‌های خواهرخوانده سنگالی اصفهان

ترجمه از: زهرا عباسپور، مترجم ایمنا

کد خبر 587214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.