پیام حج و نقشه راه امت اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام حج سال جاری با اشاره به دو عنصر روحانی وسیاسی مناسک حج بر ضرورت پرهیز مسلمانان از تفرقه وحرکت به سمت ارزش‌های متعالی اسلام ناب تاکید فرمودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل بین‌المللی در خصوص «نقشه راه امت اسلامی و پیام حج» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این پیام تاریخی شرح جامعی از توطئه قدرت‌های استکباری برای ایجاد شکاف میان صفوف مسلمین و ایجاد تفرقه مذهبی و قومی در جهان اسلام ارائه دادند و شرایط منطقه را به سود ملت‌های منطقه توصیف کردند.

عمده سر فصل‌ها و فرازهای پیام تاریخی و راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر گرفته از نگاه هوشمندانه و واقعیت‌های موجود در جهان اسلام است که این نگاه می‌تواند نقشه راه امت اسلامی را برای چند دهه آینده ترسیم کند.

اما دو فراز مهم این پیام توجه ملت‌های اسلامی را به خود جلب کرده و آن ضعف و شکنندگی قدرت‌های استکباری در منطقه و نیز بازیابی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ملت‌های مسلمان است که این توانمندی اگر مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند بالندگی اسلام را به دنبال داشته باشد.

مقام معظم رهبری همچنین وحدت جهان اسلام را یگانه راه حل مشکلات مسلمانان دانستند زیرا برون داد این وحدت شکل‌گیری پدیده جدیدی است که امروز به عنوان مقاومت و بیداری اسلامی از آن نام برده می‌شود.

آنچه امروز به عنوان یک دغدغه جدی در جهان اسلام وجود دارد بروز اختلاف و تفرقه در دیدگاه دولت‌های اسلامی است که این پدیده وحدت ملت‌های مسلمان را به شدت تهدید می‌کند.

عادی‌سازی رابطه میان برخی رژیم‌های عرب منطقه با رژیم صهیونیستی و بی‌توجهی دولت‌ها نسبت به مسئله فلسطین که مهم‌ترین مسئله جهان اسلام تلقی می‌شود یک تهدید جدی است که وحدت ملت‌های مسلمان را هدف قرار داده است.

از این رو پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به حجاج بیت‌الله الحرام می‌تواند نقشه راه ملت‌ها را ترسیم کند و اگر این نقشه راه به دقت عملیاتی شود مسیر آزادسازی قدس شریف و سرنگونی رژیم صهیونیستی را هموار سازد.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی که امروز به عنوان الگوی موفق مردم‌سالاری مبتنی بر ارزش‌های دینی در جهان مطرح است در بالاترین رده حاکمیتی توجه خاصی به ضرورت وحدت گرایی پرهیز از تفرقه دینی و مذهبی دارد.

از این رو در ارزیابی کلی از پیام تاریخی و عبرت‌آموز مقام معظم رهبری خطاب به مسلمانان جهان می‌توان صادقانه داوری کرد که این پیام تاثیر فزاینده‌ای در آینده بر رخدادهای منطقه باقی خواهد گذاشت و مسیر حرکت ملت‌های اسلامی را بر اساس شاخصه‌های وحدت آفرین اسلامی ترسیم خواهد کرد.

کد خبر 587178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.