سنجش ۱۵ هزار پیش‌دبستانی در اصفهان/ارائه خدمات مشاوره‌ای در پایگاه‌های سنجش سلامت

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان اصفهان گفت: برجسته کردن خدمات مشاوره‌ای در پایگاه‌های سنجش یکی دیگر از اقدامات اجرایی سال جاری است و در شرایطی که خانواده‌ها نیاز به مشاوره داشته باشند با فعالیت مرکز مشاوره در پایگاه‌ها خدمات مشاوره‌ای به آنها ارائه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روح‌الله خزایی پیش ازظهر امروز شنبه _ هجدهم تیرماه _ در مراسم افتتاحیه سنجش و غربالگری سلامت نوآموزان بدو ورود به مدارس استان اصفهان با اشاره به فعالیت ۷۲ پایگاه سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود مدارس در استان، اظهار کرد: درخواست برای افزایش هشت پایگاه دیگر به سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور داده شده است و به احتمال زیاد تا پایان ماه جاری تعداد پایگاه‌ها به ۸۰ مرکز می‌رسد.

وی با بیان اینکه مباحث مداخله به‌هنگام و غربالگری سلامت نوآموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: در این طرح سلامت نوآموزان در زمینه‌های بینایی، شنوایی، قد و وزن، دهان و دندان، آمادگی تحصیلی، اختلال رفتاری، گفتاری و اوتیسم مورد سنجش قرار می‌گیرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان ادامه داد: اگر در این فرآیندها تشخیص داده شود که دانش‌آموز در ارزیابی‌های اولیه با نقاط ضعفی مواجه هستند با ارجاع به مراکز متخصص در قالب غربالگری تخصصی مورد ارزیابی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و در این فرآیند خدمات مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

کاهش مشکلات نوبت‌گیری برای سنجش سلامت

وی درباره اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به مدارس و پیش‌دبستانی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ارزیابی سنجش سلامت حدود ۱۰۵ هزار نفر نوآموز در سطح استان را داشته باشیم، تصریح کرد: سنجش ۹۰ هزار نفر نوآموز بدو ورود و ۱۵ هزار نفر پیش‌دبستانی در پایگاه‌های فعال سنجش صورت می‌گیرد.

خزایی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع مداخله به‌هنگام سلامت سنجش دانش‌آموزان امسال در مقایسه با سال گذشته سن سنجش کودکان به چهار سال کاهش پیدا کرده است تا خانواده‌ها بتوانند با اطمینان نوآموزان خود را وارد چرخه طرح سنجش کنند.

وی تغییرات تعرفه‌ای را یکی دیگر مباحث متفاوت طرح سنجش سلامت امسال به نسبت سال گذشته عنوان کرد و گفت: در ارزیابی اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به مدارس و پیش‌دبستانی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ حق‌الزحمه کارشناسان تغییراتی داشته است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان با تاکید بر اینکه تلاش داریم امسال طرح سنجش با کیفیت‌تری داشته باشیم، اظهار کرد: هر سال مشکلاتی در حوزه سامانه سنجش داشتیم که تا حدودی فرآیند نوبت‌گیری را دچار مشکل می‌کرد اما امسال به نسبت سال گذشته به دلیل سامانه جدید با دغدغه‌های بیشتری برخورد داشتیم.

نوبت گیری ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سامانه سنجش

وی درباره مباحث نوبت‌گیری طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به مدارس و پیش‌دبستانی در استان اصفهان، گفت: براساس آمارها به نسبت استان‌های دیگر از شرایط مناسبی برخوردار هستیم و با کسب رتبه سوم در این جایگاه در حال حاضر ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سامانه سنجش نوبت‌گیری شدند، البته امروز هم تعدادی نزدیک به دو هزار نفر فرآیند سنجش را تکمیل و انجام دادند، هرچند که وضعیت مطلوب نیست اما در تلاش هستیم که این مشکلات حل شود.

خزایی مباحث برجسته کردن خدمات مشاوره‌ای در پایگاه‌های سنجش را یکی دیگر از اقدامات اجرایی سال جاری دانست و افزود: قرار است در شرایطی که خانواده‌ها نیاز به مشاوره داشته باشند با فعالیت مرکز مشاوره در پایگاه‌ها خدمات مشاوره‌ای به آنها ارائه شود.

وی با بیان اینکه در پایگاه‌های سنجش سلامت نیروهای تخصصی فعال و متخصص ورود پیدا کردند، اظهار کرد: قبول داریم که ممکن است گاهی در تشخیص‌ها اشتباهاتی رخ دهد اما در مقایسه با جمعیت افراد مورد سنجش تعداد اشتباهات در سطح پایینی قرار دارد هرچند که در پژوهش‌های علمی هم یک تا پنج درصد خطا امری طبیعی است اما سعی می‌کنیم این میزان خطا هم به حداقل ممکن برسد.

کد خبر 587082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.