احتمال ریزش بورس تا ۱,۴۸۰ هزار واحد

شاخص کل هم‌وزن با افت دو هزار ۶۸۸ واحدی در سطح ۴۱۵ هزار ۸۳۰ واحد قرار گرفت. همچنین حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهارمیلیارد ۸۸۹ و دو میلیارد ۵۵۳ برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس آخرین پیش‌بینی تکنیکال احتمال افت تا سطح یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد وجود دارد. همچنین ارزش معاملات به زیر سه هزار میلیارد تومان افت کرد. همچنین حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد ۸۸۹ و دو میلیارد ۵۵۳ برگه سهم بود.

نگاهی اجمالی به تحولات بازار امروز

حمایت یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد از دست رفت.

در گروه خدمات مالی بهیر و وبرق رشد سه درصدی داشتند و ورنا و وساپا افت ۵.۸ درصدی را تجربه کردند.

در گروه بانکی وبملت، وتجارت و وبصادر به طور میانگین سه درصد افت داشتند.

در گروه فراکاپی‌ها، فرابورس و کالا افت پنج درصدی داشتند.

در گروه بیمه‌ای ها دانا منفی شش درصد و ورازی رشد ۲.۹ درصدی داشت.

در گروه فلزات گرانبها فمراد رشد ۴.۵ و فملی افت ۱.۱ درصدی داشت.

گروه خودرویی روند منفی داشتند، خودرو ۱.۷، خزامیا ۴.۵ و خساپا ۲.۴ افت کردند.

فولاد در نیمه اول بازار مثبت بود و در نیمه دوم افت ۰.۵ درصدی را تجربه کرد.

گروه پالایشی تقریباً روند متعادلی داشتند، شبریز رشد ۱.۷ داشت.

غزر رشد پنج درصد و غگل دو درصد را تجربه کرد.

در گروه املاک و مستقلات ثفارس رشد ۳.۴ درصد داشت، ثاباد پنج، ثعمرا ۵.۹ و ثنور سه درصد، ثاخت افت پنج درصد را تجربه کرد.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت چهار هزار ۹۴ واحدی به سطح یک میلیون ۴۹۸ هزار ۵۰۸ واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن با افت دو هزار ۶۸۸ واحدی در سطح ۴۱۵ هزار ۸۳۰ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۰۲

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۶۳

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۹۱ واحدی به سطح ۲۰ هزار ۴۴ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۱۰

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۵۳

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۹ هزار ۱۳۷ و ۱۳۸ هزار ۱۵۶ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد ۸۸۹ و دو میلیارد ۵۵۳ برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. کمند

۲. همای

۳. کیان

۴. فولاد

۵. افران

بیشترین حجم معامله

۱. کمند

۲. وکار

۳. خودرو

۴. شستا

۵. خساپا

بیشترین افزایش قیمت

۱. غزر

۲. میدکوح

۳. سکرما

۴. ثاباد

۵. لسرما

بیشترین کاهش قیمت

۱. ورنا

۲. وساپا

۳. تکمبا

۴. ختور

۵. وایران

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

احتمال ریزش بورس تا ۱,۴۸۰ هزار واحد

حمایت: محدوده یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد.

پیش‌بینی: افت تا سطح حمایتی یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد

تعهدات بازارگردانی صندوق‌های قابل معامله در بورس تهران تعدیل می‌شود

وحید مطهری‌نیا، سرپرست مدیریت عملیات بازار ابزارهای نوین: بازارگردانی مؤثر با افزایش عمق بازار مانع از کاهش و افزایش هیجانی قیمت در صندوق‌های قابل معامله گشته و هدف حداقل کردن فاصله قیمت از NAV را فراهم می‌کند. از این رو در صورت مطلوب بودن عملکرد بازارگردان در دوره‌های سه ماهه از لحاظ نقدشوندگی صندوق و فاصله قیمت از NAV، امکان تعدیل تعهدات بازارگردانی فراهم خواهد بود.

سوءاستفاده از رانت اطلاعاتی، متخلفان محکوم به پرداخت جریمه ۱۶ میلیاردی شدند

پس از وصول گزارش نظارت شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص افزایش ۱۲۸ درصدی قیمت سهام یکی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، معاملات در بازه مذکور مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که در زمان عرضه سهام از طرف برخی کارگزاری‌ها در یک بازه زمانی، سهم‌ها به مبالغ قابل توجهی از اشخاص حقوقی مرتبط با سهامدار عمده شرکت به سه شخص حقیقی منتقل شده است.

ماجرا از این قرار بوده که معاون وقت سرمایه‌گذاری شرکت که اطلاعات نهانی مربوط به زمان عرضه سهام آن شرکت را در اختیار داشته، موجبات افشای اطلاعات نهانی مربوط به سهام شرکت را فراهم آورده و آن را در اختیار بستگان و دوستان خود قرار داده است.

اشخاص حقیقی نیز پس از بالا رفتن قیمت سهم و اندکی قبل از فرو ریختن قیمت سهام (در اوج قیمت)، سهام خود را به فروش رسانده و سودی بالغ بر ۵۴.۲۴۹.۵۹۴.۸۶۵ ریال (بیش از ۵.۴ میلیارد تومان) کسب نمودند.
سازمان بورس و اوراق بهادار بلافاصله پس از کشف این سوءاستفاده آن را به قوه قضائیه معرفی می‌کند. بر اساس شواهد و قرائن موجود، مراجع قضائی اقدام این اشخاص را منطبق بر جرم «معامله متکی بر اطلاعات نهانی» ارزیابی کرده‌اند.

دادگاه تجدیدنظر استان تهران پس از بررسی پرونده در خصوص معاون وقت سرمایه گذاری شرکت به اتهام استفاده از اطلاعات نهانی پیش از انتشار آن مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۳۰ حکم به یکسال حبس تعزیری و در خصوص سه شخص حقیقی معامله کننده متهم به انجام معاملات متکی بر اطلاعات نهانی حکم به پرداخت معادل سه برابر سود به دست آمده مجموعاً به مبلغ ۱۶۲.۷۴۸.۷۸۴.۵۹۵ ریال (بیش از ۱۶.۲ میلیارد تومان) صادر و هر یک از چهار شخص حقیقی متهم عنوان اتهامی معاونت در معاملات متکی بر اطلاعات نهانی را به پرداخت شصت میلیون ریال جزای نقدی بدل از چهار ماه حبس تعزیری محکوم نمود.

واریز سود بیش از یک میلیون و ۲۴۳ هزار سهامدار از طریق سجام

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: سود سهام ۱۱ شرکت که شامل بیش از یک میلیون و ۲۴۳ هزار سهامدار می‌شود در پایان هفته اول تیرماه سال جاری از طریق اطلاعات سامانه سجام پرداخت شد.

سرود و یک عملکرد عالی در سه ماهه

سیمان شاهرود در عملکرد سه ماهه توانسته است به ازای هر سهم ۱۱۳ تومان محقق کند. سهم در سال مالی گذشته به ترتیب از فصل ابتدایی ۶۹، ۱۱۹، ۹۶ و ۶۶ تومان به ازای هر سهم گزارش کرده بود. سود سه ماهه رشد ۶۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد. این شرکت در سه ماهه امسال فروش ۲۳۲ میلیاردی تومانی را داشته است. در دوره مشابه سال گذشته توانسته بود ۱۵۶ میلیارد فروش بزند. فروش دو سال مالی گذشته شرکت بر اعداد ۷۱۱ و ۴۳۳ میلیارد استوار بوده است.

در سال مالی ۱۴۰۰ حاشیه سود سرود برابر ۵۲ درصد بوده که در سه ماهه امسال برابر ۵۶ درصد است. این تولید کننده سیمان در سه ماهه سود عملیاتی صد میلیارد تومانی را گزارش کرده است که در کل سال مالی قبل سود عملیاتی شرکت به ترتیب از فصل اول برابر ۶۲، ۱۱۰، ۸۶ و ۳۸ میلیارد تومان ثبت شده بود.

تحلیلی بر روند پلی اتیلن در بورس کالا

در نمودار اول روند قیمتی معاملات ماهیانه پلی اتیلن سبک در بورس کالا ترسیم شده است. همانطور که در نمودار مشخص است پلی اتیلن بعد از ثبت کف قیمتی ۲۴,۹۰۰ در خرداد و اوایل تیرماه وارد کانال صعودی شد. علت این روند نزولی به جو منفی بازار ناشی از فضای انتخابات، عدم قطعیت خرید و نوسانات منفی دلار بر می‌گردد. بعد از این اصلاح با توجه به وجود تقاضا، تحرکات مثبت دلار و همچنین وضعیت مساعد این محصول در بازار جهانی مجدد به کانال صعودی بازگشت. روند کلی قیمت این محصول در بورس کالا از ابتدای امسال نیز افزایشی بوده و در خرداد ماه تا قیمت ۳۲۶،۳۰۱ ریال هم رقابت شد.

احتمال ریزش بورس تا ۱,۴۸۰ هزار واحد

در تیرماه اما به دنبال کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی قیمت این محصول در بازار داخلی هم اندکی کاهش داشت و در آخرین هفته معاملاتی عدد ۳۲۲،۸۵۲ ریال را ثبت نمود. با نگاهی وضعیت عرضه‌ها طی یک سال گذشته باید گفت که پلی اتیلن تقریباً بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن عرضه هفتگی دارد. متوسط عرضه‌ها در سه فصل سال قبل به ترتیب ۲۲۵ هزار تن، ۲۱۱ هزار تن و ۲۱۳ هزار تن بوده است. بهار امسال به طور متوسط ۲۲۱ هزار تن پلی اتیلن در بورس کالا عرضه شده است. در ۲۰ روز تیرماه نیز جمع عرضه‌ها ۱۰۶ هزار تن بوده است.

به طور متوسط طی یک سال گذشته ۸۴ درصد عرضه‌های پلی‌اتیلن در بورس کالا مورد تقاضا واقع شده و با شش درصد رقابت معامله شده است. وضعیت معاملات پلی اتیلن نشان می‌دهد که حجم تقاضا برای این محصول خوب بوده و مقدار عرضه شده همواره با سطح خوبی از تقاضا و با رقابت معامله می‌شود متوسط حجم معاملات در بهار امسال ۲۰۰ هزار تن و در تیرماه جمعاً ۹۰ هزار تن گزارش شده است.

نقشه بازار

احتمال ریزش بورس تا ۱,۴۸۰ هزار واحد

کد خبر 587055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.