ناسا از دریافت نخستین تصاویر تلکسوپ جیمزوب خبر داد

سازمان هوانوردی و فضا آمریکا (ناسا) از دریافت نخستین تصاویر کیهانی از تلسکوپ جیمزوب خبر داد که شامل تصاویری با دقت‌ بالا از کهکشان‌های دور، سحابی‌های روشن و غول‌های گازی دوردست می‌شود.

به گزارش ایمنا، سازمان‌های فضایی کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا خود را برای بزرگ‌ترین خبر مرتبط با فضا روز _دوازدهم ژوئیه برابر با بیست‌ویکم تیرماه_ آماده می‌کنند. قرار است تصاویر اصلی تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری جیمزوب و جانشین تلسکوپ هابل منتشر شود.

«کلاوس پونتوپیدان» اخترشناس در مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی که بر فعالیت تلسکوپ وب نظارت دارد، در این مورد اظهار کرد: بسیار منتظر این تصاویر هستیم.

کمیته‌ای بین‌المللی تصمیم گرفت نخستین گروه از تصاویر علمی کاملاً رنگی را که شامل سحابی کارینا (توده عظیم ابر، گاز و غبار در فاصله ۷۶۰۰ سال نوری از زمین) همچنین سحابی حلقه جنوبی خواهد بود. سحابی حلقه جنوبی پیرامون ستاره‌ای در حال مرگ و یک سحابی سیاره‌ای درخشان در صورت فلکی ولاست و در فاصله دو هزار سال نوری از زمین قرار دارد.

ناسا از دریافت اولین تصاویر تلکسوپ جیمز وب خبر داد

تلسکوپ جیمزوب همچنین طیف نمایی (تحلیلگر نوری که اطلاعات جزئی را نشان می‌دهد) را روی غول گازی دوردستی به نام WASP-96b انجام داده که در سال ۲۰۱۴ کشف شد. این غول گازی در حدود هزار و ۱۵۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و اندازه آن به اندازه نصف سیاره مشتری است.

ناسا اعلام کرده است: تصاویر دیگر به دست آمده از تلسکوپ جیمزوب شامل تصاویری از کهکشان پنج‌قلوی استفان و در فاصله ۲۹۰ میلیون سال نوری از زمین است. چهار کهکشان از پنج کهکشان در این مجموعه فشرده در تراکمی کیهانی به هم فشرده و در برخورد نزدیک با هم هستند. تلسکوپ جیمزوب همچنین تصویری از کهکشان خوشه‌ای و به عنوان نوعی ذره‌بین برای کهکشان‌های دورتر و کم‌نورتر پشت آن ثبت کند.

دان کوئه اخترشناس در مؤسسه گفت: تلسکوپ جیمزوب حتی در نخستین تصاویر، مرزهای دانش اخترشناسی را درنوردید.

وی افزود: وقتی نخستین تصاویر را از این میدان عمیق همگرایی کهکشان خوشه‌ای دیدم، ناگهان نکات را در مورد جهان دریافتم که پیش‌تر نمی‌دانستم.

قابلیت‌های فراسرخ تلسکوپ جیمزوب موجب شد تا دوربین‌های آن بتوانند فراتر از هر ابزار دیگری اعماق کیهان را ببیند. ازآنجاکه جهان در حال گسترش است نور ساطع‌شده نخستین ستاره‌ها از ماورای بنفش و طول موج‌های قابل مشاهده به طول موج‌های طولانی‌تر فراسرخ تغییر می‌کند که تلسکوپ جیمزوب می‌تواند با شفافیت (رزولویشن) بی‌سابقه‌ای آن را ردیابی و ثبت کند.

تلسکوپ فضایی جیمزوب دسامبر ۲۰۲۱ (دی‌ماه ۱۴۰۰) به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ قرار است اسرار کیهان را برای انسان فاش کند.

منبع: ایرنا