«عرفه» روز شناخت و انس با معبود است

یک مدرس حوزه علمیه گفت: روز عرفه روز دل کندن از دنیا و دلبستگی‌های دنیوی است.

حجت‌الاسلام سیدحبیب‌الله موسوی روز شنبه _هجدهم تیرماه_ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از روزهای عزیز در نزد خدا عرفه است. عرفه؛ روز شناخت و روز انس و رابطه پیدا کردن با خدا و دل بریدن از دنیا است.

به گفته وی، در روایتی از امام هادی (ع) داریم که می‌فرمایند: «اگر کسی به آن درجه‌ای برسد که بتواند با خدا انس پیدا کند؛ از همه چیز فرار می‌کند و بود و نبود چیزهای دیگر برایش مهم نخواهد بود.»

وی ادامه داد: انس با خداوند متعال باعث می‌شود که انسان به مرحله‌ای از آرامش برسد که به غیر خدا توجه نخواهد کرد و این بالاترین مقام است. پروردگار عالم در این روز گناهان انسان‌هایی را که با خدا مناجات و رابطه داشته باشند، می‌آمرزد.

حجت‌الاسلام موسوی در خصوص اینکه چرا این روز به نام عرفه شناخته می‌شود، تاکید کرد: دو نقل پیرامون این موضوع وجود دارد. اول اینکه به آن روزی گفته می‌شود که حضرت ابراهیم (ع) مناسک حج را شناختند و نقل دوم روزی است که گفته می‌شود ایمان و اعتقاد در آن بیابان (صحرای عرفات) باعث می‌شود انسان دل از دنیا بشوید.

امام جمعه سابق شهرهای سمیرم و شازند در رابطه با اعمال روز عرفه خاطرنشان کرد: از اعمال این روز می‌توان به غسل مستحبی، روزه، خواندن زیارت امام حسین (ع) و دعای امام حسین (ع) درروز عرفه اشاره کرد که دو مورد آخر برترین اعمال این روز هستند.

وی در پایان گفت: مردم در این روز باید دنبال گمشده اصلی خود، یعنی امام زمان (عج) باشند و از خدا بخواهند که چه سریع‌تر در فرج ایشان تعجیل فرماید. خداوند در قرآن گفته است: ای کسانی که اهل تقوا هستید؛ اگر می‌خواهید با درگاه الهی انس پیدا کنید، وسیله برای خود انتخاب کنید؛ که در اینجا منظور از وسیله، همان اهل بیت (ع) هستند.

کد خبر 587000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.